Čím dál tím víc renomovaných českých designérů vychází vstříc běžným smrtelníkům. Vedle extravagantních modelů na červený koberec a přehlídková mola Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) navrhují i basic věci pro každodenní nošení, které se dají snadno kombinovat se všedním oblečením.
Čtěte také: Český design v sériové výrobě. Brýle Optiqa Okula sází na styl a dostupnost
Jak vypadá základ šatníku podle Pavla Brejchy, CHATTY, Zuzany Kubíčkové nebo LAFORMELA?
CHATTY, kolekce Indeed
Na to, že jim v kolekci chybí všední základní kusy upozornili autorské duo CHATTY zahraniční nákupčí na fashion weeku. Designérky Anna Tušková a Radka Sirková rychle zareagovaly a ke svým vyhlášeným džínám na míru, osobitým šatům, oversized košilím, bundám a kabátům, přidaly i nenápadný, ale promyšlený a kvalitní unisexový základ.
Basic podle CHATTY se jmenuje Indeed a zahrnuje černá trika, mikiny, kalhoty nebo sukně. “Navrhovaly jsme linii Indeed tak, aby byla přístupnější, jednodušší a nadčasová. Noví zákazníci se díky basicové řadě seznamují s našimi dalšími kolekcemi a ti stálí si věcmi z Indeed snadno doplňují to, co už od nás mají,” popisuje Radka Sirková.
Kolekce Indeed vznikla ve spolupráci s českým streetwearovým konceptem Freshlabels. Vedle jeho online a kamenných obchodů se prodává i v pražském butiku CHATTY a na webu značky.
„Považujeme Indeed stále za otevřený projekt a chtěly bychom pokračovat dál. Teď zvažujeme, jestli pokračovat v modelu spolupráce, jako to bylo teď s Freshlabels, nebo jestli si další řadu vytvoříme úplně samy,“ rozmýšlí Radka Sirková.
Zuzana Kubíčková, kolekce POP
Samostatnou basic linii rozjela i Zuzana Kubíčková. Jmenuje se POP a zahrnuje jednoduché variace na malé černé topy, pouzdrové a kolové sukně, trenčkot a chytré univerzální doplňky, jako třeba zdobný krajkový límeček. Návrhářka se drží svého stylu – modely jsou velmi ženské a lichotí postavě.
Reakce na POP, který se premiérově představil na jarním pražském týdnu módy MBPFW jsou zatím povzbudivé: “Kolekce se líbí, lidé kvitují, že mám v nabídce něco univerzálního a dostupnějšího. Zákaznice oceňují kvalitní materiál a propracovaný střih, díky nimž se daná věc skvěle nosí. Jak se zdá, to, že pracujeme precizně a dbáme na každý detail, je na výsledku znát,” vysvětluje Zuzana Kubíčková.
POP má od letoška fungovat paralelně s Kubíčkové couture tvorbou. Na první kolekci, která je zatím z velké části v černé a bílé mají postupně navázat další barvy.
„Chci, aby ženy nosily šaty, které tvoříme, a proto se snažím nabídnout kvalitní a současně dostupný dámský šatník. Výroba v malých sériích umožní příznivější ceny a nadčasové, klasické střihy zase šanci na delší životnost,“ říká návrhářka.
LEEDA, kolekce CATCH ME
K základním prvkům architektury outfitu přirovnává basic kusy designérka značky LEEDA, Lucie Kutálková: „Základy domů musí být kvalitní a stejně tak i základní kusy šatníku, aby se na nich dalo dál stavět. Proto jsou poctivé basic kousky v každé mojí kolekci. Pro zákazníky je pohodlné si na jednom místě vybrat z různých linií značky,“ vysvětluje Lucie.
Basic podle LEEDA jsou prodloužená trika, jednoduché šaty, tílka, roláky, legíny nebo košile. „Aktuálně chystám novou kolekci s názvem Catch me. Je inspirovaná ženami z graffiti scény a bude rozdělená pro lepší orientaci na tři linie. Catch me – basic, Touch me – luxusní řada a Love me – exkluzivní modely a svatební šaty,“ plánuje Lucie Kutálková.
LAFORMELA, basic a capsule
V každé kolekci má basic i populární rebelská designérská značka LAFORMELA. Oblečení výrazných tvarů a barev kombinuje s jednoduchými tričky, roláky a mikinami.
„Díky tomu je kolekce pro zákazníky srozumitelnější a k nákupu se odhodlají i méně odvážní klienti. Poslední tři roky vyrábíme také malé capsule kolekce, což je designově zjednodušené oblečení z přehlídek,“ popisuje designérské duo Mirka Kohutiarová a Antonín Soukup.
Zvolená strategie jim přináší řadu nových zákazníků zejména z generace mileniálů.
Pavel Brejcha, nadčasový základ
Pokud hledáte něco skutečně nadčasového, neměli byste přehlédnout nenápadnou, ale sofistikovanou eleganci od Pavla Brejchy.
Designéra, který se letos na podzim předvede hned se dvěma novými kolekcemi a to na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a na Designbloku. Na svém e-shopu nabízí basic vydestilovaný z přehlídkových modelů.
“Jde o cross season oděvy, fungují v zimně i v létě, je to základní paleta šatníku. Tričko, kalhoty, mikina, parka, bunda a psaníčko… jsou cenově dostupné a nesou DNA značky,” přibližuje Pavel Brejcha s tím, že kolekce a nadčasové basic produkty neodlišuje, patří podle něj dohromady.
Pietro Filipi
Stylový a praktický lokální basic s designérským dotykem potkáte také v obchodech značky Pietro Filipi. Brand, který se v poslední době potýkal s finančními problémy, se pod vedením nového majitele zkouší dostat zpátky do formy.
Vedle řady Silverline od Ivany Mentlové jsou v nabídce Pietro Filipi i pánské modely od mladého absolventa UMPRUM Filipa Hiekeho. Nově se značkou spolupracuje také respektovaná a zkušená designérka Monika Drápalová, držiteka ocenění Czech Grand Design.