Pokud se v lokální módě nevyznáte, její jméno vám to toho moc neřekne.
Tvorbu Dominiky Kozákové si přitom vybrala jedna z nejznámějších hudebnic Rosalía, kterou na Instagramu sleduje 28 milionů lidí. Mezi další zákaznice patří rapperka Shygirl, která spolupracuje s Lady Gaga, nebo producent Sega Bodega.
Je také první slovenskou návrhářkou, která začala spolupracovat se Zalandem. Od roku 2018, kdy se Kozáková účastnila talentové soutěže na pražském fashion weeku, ušla cestu, kterou by na začátku předpokládal jen málokdo.
Estetika, kterou tvorba Dominiky Kozákové představuje, totiž není prvoplánově líbivá. Změť barev, infantilní motivy a pokrývky hlavy, připomínající televizní pohádkové inscenace, si ale našly věrné zákazníky především v zahraničí.
Modely od Kozákové nosí dokonce nevlastní dcera americké političky Kamaly Harris, modelka a influencerka Ella Emhoff. Dominiku Kozákovou si oblíbila také zahraniční vlivná umělecká média. Snímek Somebody, na kterém se podílela, měl premiéru na webu magazínu i-D a za kostýmy dostala cenu na berlínském Film Commercial Festival.
Pro film As Above So Bellow, který se věnoval romské kultuře, vytvořila Kozáková šest kostýmů a poprvé ho promítali na kanálu Nowness, který patří vydavatelskému domu Dazed.
Je vidět, že tvorba Dominiky Kozákové přitahuje pozornost světového publika. Možná i proto se stala první slovenskou návrhářkou, která prodává skrze platformu Zalando – ta tak každou sezonu odkoupí na dvě stovky kousků, které posléze prodávají na svém e-shopu.
„Kromě toho, že mi neuvěřitelně ulehčují celý proces prodeje, je to pro mě skvělá příležitost, jak dostat mé kousky blíž k zahraničnímu publiku,“ říká návrářka. Například nedávno její modely oblékla influencerka z Paříže, která se k modelům slovenské designérky dostala přes Zalando. Portál vyhledávají evropští stylisté, kteří mohou i českou či slovenskou módu takovým způsobem posouvat dál do světa.
Českoslovenští zákazníci si zatím ale většinou přijdou pro kousek na míru přímo k ní do studia. Nejčastěji tak tvoří čepice nebo kabelky. Cena takových kousků začíná na třech tisících korunách, výsledná cena ale vždy závisí na spotřebě materiálu a složitosti technologie.
Kromě toho, že momentálně odprezentovala kolekci na podzimní edici Mercedes-Benz Fashion Weeku v Praze a za pár dnů i v Madridu, chystá také prezentovat své kousky v zimě na The Innov-Art Show v Londýně.
Touží také prodávat své modely na jedné z poboček Dover Street Market v britské metropoli. Právě tady je totiž estetika Dominiky Kozákové, která odkazuje nejen na nevinnost dětství, ale také na oblečení návštěvníků tanečních parties, téměř běžnou záležitostí.
To, co ale její tvorbu dělá ve světovém kontextu jedinečnou, je samotný přístup. Například květinové tašky vyrábí ručně, stejně jako některé další modely.
Zároveň jsou v práci Dominiky Kozákové stále patrné prvky kostýmového designu, který původně v Bratislavě studovala. Kombinace všeho výše uvedeného proto láká hudební i filmové hvězdy, o jeden z modelů Kozákové požádala také stylistka herečky a hudebnice Willow Smith.
Někdejší ambasadorka módního domu Chanel zatím oblečení od Dominiky Kozákové neoblékla, ale už samotné gesto je skvělou pozvánkou mezi nejzajímavější zahraniční klientelu.