Její šaty upoutaly naposledy pozornost na slavnostním udílení cen Český lev v pražském Rudolfinu. Nepřehlédnutelné byly hlavně na herečce Jenovéfě Bokové, která si sice pro žádnou z cen na pódium nedošla, přesto na něm byla po celou dobu ceremoniálu vidět.
Boková večerem provázela coby jedna z členek komorního orchestru. Výrazné modré šaty značky Leeda z dílny módní návrhářky Lucie Kutálkové na ní doslova zářily. Šité byly na míru.
„Musela jsem je uzpůsobit hereččině stavu, za pár dní bude mít miminko. Ale jsou variabilní, navrženy tak, aby fungovaly i bez bříška. Odepínací byl i šifonový plášť, protože Jenovéfa hrála po celou dobu přenosu s orchestrem na housle, potřebovala tedy hýbat pohodlně rukama,“ vysvětluje Lucie Kutálková.
S herečkou spolupracuje dlouhodobě, stejně jako s dalšími známými jmény, třeba se sestrami Ester a Aňou Geislerovými, Barborou Polákovou či Erikou Stárkovou, ze zahraničních celebrit třeba dělala styling i Liv Tyler.
Na České lvy oblékla také režisérku Terezu Nvotovou, která soutěžila se svým filmem Světlonoc. „U šatů jsme vycházeli i z vizuálu filmu. Byly poseté flitry, doplněné dlouhými koženými rukavičkami,“ popisuje návrhářka.
Značku Leeda vynesla na akci i herečka Lenka Vlasáková a hned několik režisérek či producentek, třeba Kristýna Dufková, scénografka a partnerka herce Jiřího Macháčka.
„Každá osobnost má jiný styl a vyžaduje jiný přístup. Někdy má třeba zákaznice období, že se chce spíš držet v pozadí, jindy zase touží být středem pozornosti. Myslím, že jsem známá právě svou empatií, tím, že naslouchám a je pro mě důležité, aby ty šaty byly o konkrétním člověku,“ zmiňuje Lucie Kutálková.
Zakládá si na tom, aby nikoho do nějaké podoby šatů nenutila, naopak se snaží oblečením podpořit osobnost. A hlídá i to, aby se na červeném koberci její róby náhodou nedublovaly. Zatím úspěšně. Ani při půjčování takové nebezpečí nehrozí, protože šaty jsou vždy po jednom kuse.
Ve světě módního průmyslu není Lucie Kutálková žádným nováčkem. Příští rok oslaví na scéně dvacet let. Značku Leeda přitom sama nezaložila, ale už existující název převzala od firmy, která vyráběla původně spacáky, péřové bundy a outdoorové oblečení.
Název odkazuje na řeckou mytologii, podle které manželku sparťanského krále Lédu oplodnil bůh Zeus převtělený za labuť.
„Ještě při škole jsem v té firmě pracovala a paní majitelka, která už nechtěla dál pokračovat, mi nabídla, zda bych nechtěla společnost převzít. Souhlasila jsem, ale s tím, že změním celý koncept, nechtěla jsem navrhovat outdoorové věci,“ vysvětluje.
Původně přitom studovala na střední škole uměleckoprůmyslové malbu. K barvám měla blízko a hlavně přes ně dodnes nahlíží na svou tvorbu. A je to právě výběr barev, který jí u kolekcí trvá nejdéle.
„Po střední škole jsem šla na UMPRUM, obor oděvní výtvarnictví, ale po roce mě vyloučili, tak jsem se vrátila na oděvní návrhářství v Holešovicích na nástavbě a hlavně střemhlav do praxe,“ vzpomíná.
Výhodu vidí v tom, že od patnácti, šestnácti let se pohybovala v kreativním prostředí. Pomáhala při natáčení, v divadle, pak pracovala jako stylistka v časopisech, osahala si módní průmysl z různých stran.
„Neříkám, že škola není důležitá, určitě ano. Máte šanci potkat se tam s úžasnými lidmi. Ale zrovna já jsem se praxí učila rychleji,“ doplňuje.
Ráda pracuje s kvalitními materiály. Sama říká, že miluje hedvábí, kašmír, přes zimu pak používá vlnu, materiál, který je udržitelný a hlavně má skvělé vlastnosti, anebo funkční Thermocool.
Látky vozí většinou z Itálie, Portugalska, Francie, kde jsou ještě manufaktury, které v Česku bohužel postupně vymizely a zůstalo už jich jen pár. I s těmi Lucie Kutálková spolupracuje, pokud nabízejí vhodné materiály.
Foto Barbora Bočková
Z nové kolekce značky Leeda | Foto Bet Orten
Ekologie a udržitelnost je pro ni důležitá. Před lety proto poprvé vyzkoušela materiál Malai, který vyvinula se svým indickým partnerem Slovenka Zuzana Gombošová.
Je vyrobený z kokosové vody a bakterií, které ji požírají, a z celulózy. Veganský materiál v podstatě nahrazuje kůži. „Museli jsme malai testovat, protože to byl úplně nový materiál a nikdo pořádně nevěděl, jaké bude mít vlastnosti. Ale mě tohle baví, ráda nové, udržitelné materiály vyhledávám i na veletrzích,“ podotýká.
Udržitelnosti podle ní nahrává i současný trend, který vnímá i u svých zákaznic. Často navštěvují vintage obchody a oblečení z nich kombinují s nějakým designérským kouskem. Snaží se vyhýbat velkým řetězcům, nechávají si šít oděvy na zakázku, chtějí poradit se skladbou šatníku.
Ve finále prý často nakonec zjistí, že mají doma pár kvalitních supermodelů a vyšlo je to levněji, než kdyby si nakoupily spoustu oblečení, ale méně kvalitního.
Návrhářka sází na minimalismus a často jsou její oděvy variabilní. Své zákaznice definuje jako sebevědomé a aktivní ženy z různých oblastí byznysu. Mnoho z nich ale pochází i z kreativního prostředí, ať už to jsou architektky, filmařky, či herečky.
Vesměs ale platí, že vyhledávají servis a osobní přístup a mají rády nadčasovou módu s elegantnějšími prvky.
„Dělí se na několik skupin. V první řadě si pořizují modely z kolekce, nebo si je nechají šít na zakázku, i proto, že třeba nemají konfekční postavu. Další možností je nechat si originální model ušít od návrhu po realizaci,“ vysvětluje Lucie Kutálková.
Tak většinou vznikají svatební nebo plesové šaty, modely na červené koberce, ale také formálnější oblečení do práce.
Novou kolekci se snaží vždy spojit s konkrétní osobností. V té poslední s názvem Leeda Fairy roli modelky převzala herečka Barbora Bočková. A poprvé se v ní také objevila neonově růžová barva.
Inspirací bylo hledání rovnováhy mezi křehkostí a silou, realitou a snem, světlem a temnotou. Ale rovněž se v ní projevila radost ze skládání barev a jistá potřeba odstínů plných energie od sytě fialové přes již zmíněnou růžovou až po okrové hedvábí.
„I když je kolekce neobvykle barevná, tak ve střizích zůstává stále minimalistická, nadčasová a variabilní. Jsou v ní lehké kašmírové kabáty, ručně prošívané bundy s originálním potiskem, hedvábné róby, ale i osvědčený Thermocool,“ představuje nejnovější kolekci návrhářka.
Tvoří s poměrně malým týmem, který sestává z hlavní krejčové a z tří dalších švadlen. Výroba probíhá výhradně v České republice a Lucie Kutálková ještě spoluzaložila s Kateřinou Jungovou i nízkoprahovou dílnu Metráž pro ženy v tísnivě sociální situaci.
Obchod Leeda najdou zákaznice nedaleko Národního divadla, v Bartolomějské ulici, kde kromě tvorby Kutálkové mohou nakoupit i šperky od lokálních designérů.
„Snažím se vybírat zajímavé šperkaře a spolupracuji s nimi třeba právě na tvorbě modelů pro slavnostní příležitosti. Hlídám si styling – od make-upu přes šperky až po boty. Třeba Jenovéfa teď na Lvech měla nádherné výrazné náušnice i šperky z dílny Dick Wolf, Tereza Nvotová zase od Zdeňka Vacka,“ přibližuje Kutálková.
Vždy má jasnou představu, jaké doplňky by k šatům i k osobnosti klientky měly být. „Baví mě skládat celý styling nejen známých osobností a vyhledávat pro ně neokoukané designéry,“ zdůrazňuje Kutálková. I v Karlových Varech se často podílí na oblékání celebrit, které se projdou po červeném koberci.
Foto Barbora Bočková
Z nové kolekce značky Leeda | Foto Bet Orten
Její téměř dvacetiletou éru ovlivnila řada životních událostí, mimo jiné i mateřství. Po deseti letech v oboru se potýkala také s vyhořením. „Musela jsem se naučit odpočívat, rozdělit práci mezi víc lidí. Mám sedmiletou dceru a už si umím říci, že chci zpomalit a věnovat čas jen jí. Pro ni jsem také ušila pár dětských modelů, zvětšuji střihy podle toho, jak roste, ale dětská a ani pánská móda nejsou můj cíl.“
Leedu nosí také prezidentská kandidátka Danuše Nerudová. Ta si prý oblíbila sukni, kterou měla na prvním focení pro svou kampaň. Následně Kutálkovou kontaktovala Tereza Svěráková, která měla na starosti kreativní část její kampaně a image, a společně řešily další styling.
„Dohodly jsme se na tom, co vzít na jaké akce, od rozhovorů v médiích po návštěvy ambasád a další společenské události. Sympatické na paní Danuši je, že nemá problém s tím obléci stejný model na více akcí, je pro ni důležitá i udržitelnost. Velmi jsem jí fandila a vážím si těchto setkání,“ dodává Lucie.
Být návrhářem v Česku není zrovna jednoduché, už jen proto, že v zemi je velmi malý trh. I proto se chce více soustředit na zahraničí a stejně jako dosud nebýt zaměřená jednostranně.
K dvacetiletému výročí značky chystá kolekci plnou překvapení a novinek a ke kamennému obchodu hledá i větší ateliér se zázemím tak, aby byl dostatek prostoru pro zkoušky a konzultace a rozrůstající se Leeda tým.
Vděčná je i za to, že před lety měla příležitost spolupracovat s architektem Janem Kaplickým. S ním se seznámila, když navrhovala svatební šaty jeho ženě Elišce.
„Měl spoustu zkušeností a byl neuvěřitelně vtipný. Jeho pohled na svět, lidi i na design mě velmi obohatil. A já z toho vlastně dodnes čerpám a často si na něj vzpomenu,“ prozrazuje.