S neustávajícími teroristickými útoky, pokračujícími protesty v ulicích měst a zvyšující se sociální nerovností se naše osobní bezpečnost dostává do popředí zájmu. A to více než kdykoliv jindy.

Po světě rozšiřující se nepokoje zvyšují pozornost všech vůči bezpečnostním záležitostem a neovlivňují pouze bohaté a slavné, ale dnes také vrcholovéé manažery firem, diplomaty, politiky a samozřejmě i hlavy států.

Čtěte také: Lak z drcených diamantů aneb Kde leží hranice luxusu na čtyřech kolech

Nedávno jsem byl na exkurzi mezi nejžhavějšími novinkami v segmentu obrněných vozů a musím říct, že jsem se nikdy necítil bezpečněji. Řízení Cadillacu Escalade bylo jako řízení jakéhokoliv jiného sportovně užitkového vozu (SUV), aniž byste jakkoli pociťovali, že je opancéřovaný. A to je budoucnost cestování pro vysoce postavené či slavné lidi.

IMG_1477-1200x900

Přestavba klasických vozů na obrněné.

Segment obrněných vozů je už delší dobu populární v Evropě, s narůstajícím nebezpečím ale v poslední době spatřujeme obrovský nárůst poptávky po ochranných prvcích aut i ve Spojených státech.

Jedna z takových firem, International Armoring Corporation (IAC), je v současné době lídrem na trhu přestavby luxusních vozů do pojízdných pevností, které – pokud opravdu k určité hrozbě dojde – pomohou k hladkému úniku.

„Když jsem v roce 1993 začínal, předělali jsme takto tři vozy. A brzy se staly oblíbenými, takže příští rok jich budeme dělat už 225,” říká Mark Burton, šéf IAC.

escalade-armormax

I takhle může vypadat interiér vozu, v tomto případě dodávky Sprinter.

I klasické automobilky pro své VIP klienty dělají zakázkové úpravy vozů. Příkladem je třeba BMW, které má dokonce divizi bezpečnostních vozů, jež jsou navrhovány tak, aby přečkaly tři hlavní bezpečnostní kategorie – pouliční kriminalitu (až do pistole 44 Magnum), organizovaný zločin (útoky se samopalem AK-47) a v neposlední řadě ochrání před útoky různými výbušnými zařízeními.

Mercedes zase nabízí model Maybach S600 Pullman Guard, který je silně opancéřovaný, a pozadu nezůstává ani Land Rover se svým modelem Sentinel, který pasažéry chrání ocelovými pláty a neprůstřelnými skly, která se dají stáhnout jen u řidiče, a to jen na šířku necelých deseti centimetrů pro účely prostrčení dokumentů.

Mercedes-Maybach S 600 Guard

International Armorign Corporation také dělá zakázkové úpravy, které mnohdy vypadají jak z filmu o Jamesu Bondovi.

Protiexplozivní štít

Je navržen tak, aby absorboval dopady výbušných systémů, a ochránil tak pasažéry od střepin a dalších fragmentů z ručních granátů a jiných bomb.

Bomb-Blanket-on-and-attacked-armored-bulletproof-attacked-porche-cayenne-armormax

Silniční ježci

Vozy vyrobené na zakázku mohou být vybaveny i zásobníkem pro silniční ježky, které po jejich automatickém rozhození razantně zvýší šance na útěk. Díky tomuto systému může řidič vzdáleně uvolnit ježky, které propíchnou či rozpárají pneumatiky vozidla jedoucího v závěsu. Umístěny bývají za zadními koly.

Armoring_Tacks_1416596891-1418400762

Externí mikrofon

Externí mikrofony se používají pro účely komunikace s osobami, které stojí vedle vozu, ale vy z bezpečnostních důvodů nechcete stahovat okénko nebo přímo otevírat dveře. Jsou extrémně citlivé a umístěné vedle vnějších zpětných zrcátek.

Kouřová clona

Výrobci vozů nabízejí také instalaci kouřového stroje, který za vaším vozem udělá stisknutím jednoho tlačítka kouřovou clonu. Vše funguje na principu okažitého zahřátí rychle se vypařujících látek, které se po smísení s chladným čerstvým vzduchem přemění v hustý dým.

Elektrické kliky

Toto zabezpečení využívá převodník napětí z 12 voltů na 220 voltů, které je vedeno přímo do dveřních klik. Zapnutí tohoto mechanismu se samozřejmě nachází uvnitř vozu, je ale zakryto, aby nedošlo k náhodnému spuštění.

Zbraně

Některé vozy jdou ještě dále a z pasivní obrany míří na tu aktivní. A to hlavně zbraněmi, které má ve svém arzenálu například speciálně upravené Porsche Cayenne. To International Armoring Corporation vybavila dvěma útočnými puškami M16, které jsou schované na střeše vozu, třetí M16 pak je schovaná za zadní registrační značkou vozu. A u ní jsou i dva malé minomety.

Tento palebný systém může ovládat spolujezdec či přímo řidič, přičemž je doplněný o dohromady sedm vnějších kamer, které jsou napojeny na centrální navigaci vozu a pomáhají s mířením zejména v době omezené viditelnosti.