Šedesát let od svého prvního uvedení se slavná motocyklová značka Čezeta vrací na scénu. Legendární motorky, které si jedinečným tvarem s protáhlým předkem vysloužily přezdívku „prase“, oživil britský podnikatel Neil Smith. Loni je uvedl na trh v nové podobě s elektrickým pohonem, letos se snaží výrobu rozproudit.

Čtěte také: Unikátní vozík z Vysočiny. Proč se vyplatí dát výpověď a začít podnikat

Zájem totiž převyšuje množství motocyklů, které je Smithova firma Čezeta Motors schopná vyrobit. Dosud jich prodala 70, dalších 75 lidí na svou předobjednávku čeká. Aby bylo možné produkci zrychlit, spustila společnost v březnu crowdfundingovou kampaň na platformě Crowdberry, kde sháněla peníze od soukromých investorů. Cíl byl smělý: 600 tisíc eur, tedy přes 15 milionů korun.

 

Zástupci firmy prezentovali svůj projekt v Česku i na Slovensku – a napjatě čekali, jaký bude o obnovenou značku zájem. Vydechnout si mohli už po 10 dnech, kdy zvládli cílovou částku nashromáždit. „To bylo úžasné. Ukázalo se, že je to značka s velkou historií a silná část české kultury,“ líčil Smith – a pochvaloval si, že sbírka jeho firmě přinesla kromě peněz i cenné kontakty.

Výroba nové elektrické Čezety 506, která ujede na jedno nabití 150 až 200 kilometrů a zvládá maximální rychlost 123 kilometrů za hodinu, se tak nyní může rozjet ve větších obrátkách. Dosavadní počet 10 zaměstnanců v prostějovské továrně by se měl postupně zvýšit na 50. Číslo vyrobených motorek by se mělo do pěti let vyšplhat na dvě tisícovky ročně.

Větší objemy Smith, který motorku záměrně vyrábí v Česku, ani připravovat nechce – uvědomuje si, že Čezety jsou v současné podobě luxusním zbožím, však se také prodávají za částky kolem 300 tisíc korun. „Rolls-Royce dělá také tři tisíce aut ročně,“ poznamenává.

Současně s navýšením výroby chce však britský majitel firmy také rozšiřovat povědomí o značce, proto plánuje během dvou měsíců otevřít v centru Prahy showroom a Čezetu tam vystavovat. „Každý ví, co je Rolls-Royce. Ale tuhle značku zatím lidé tak neznají. Chceme ji více propojit s Českem a Prahou, tak jako to má Vespa s Římem,“ říká Smith. „Přesnou lokalitu showroomu ještě neznáme, ale chtěli bychom něco na Praze 1, kolem Václavského náměstí, aby na to naráželi turisté,“ říká 51letý Brit.

Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek na obnovené Čezetě. Jeho autotest si můžete přečíst ve Forbes LIFE.

A ukazovat je co. Jeho motocykly se vyrábí ručně v historickém areálu Wikov v Prostějově, kde se tři čtvrtě roku chystaly prostory pro jejich konstrukci. Používají se v nich sice stejné bateriové články jako ve vozech Tesla, avšak elektronika a komunikace je vyvinuta Čezetou a jejími dodavateli. „Strojírenství je tady skvělé. A v Česku jsou schopní lidé s velmi dobrou reputací,“ přibližuje Smith.

On sám se do Česka dostal v roce 1998 v rámci práce pro společnost Ernst & Young. Život v nové zemi si rychle oblíbil – z velké části i proto, že v ní potkal svou budoucí ženu. „Líbí se mi místní kultura a to, jak jsou Češi pohostinní. Cítím se tady jako doma,“ libuje si.

Zprvu pracoval jako webdesignér, ale pak jeho život zcela změnila jedna cesta přes Vinohrady, kde tou dobou zrovna bydlel. Na ulici spatřil skútr, který mu okamžitě učaroval. „Bylo to takové torpédo, které vypadalo jak z komiksu,“ vzpomíná.

Začal hledat, o co mohlo jít. Zkoušel lidem popisovat, co viděl. Až ho jednoho dne spatřil znovu: přijela na něm nevěsta na svatbu, kterou navštívil. Zjistil, že jde o skútr Čezeta, kterého se v 50. a 60. letech vyrobilo asi 115 tisíc kusů.

Coby milovník starých aut ji začal shánět, ovšem dlouho nemohl pořídit žádnou funkční. Až když jich koupil několik, dal díly z nich dohromady tak, aby stvořil aspoň jednu pojízdnou. „Přišlo mi to jako úžasné vozidlo. Vypadalo výjimečně, úplně jinak než ostatní,“ přibližuje Smith své nadšení.

To postupně přerostlo ve vášnivé sbírání nefunkčních motorek, ale pak se začal zajímat i o možnosti jejich produkce. Což se ukázalo jako složitější úkol, než čekal. Investoři na jeho nabídku neslyšeli, neboť jim výrobní proces připadal moc složitý. A Smith připouští, že skutečně o jednoduchou záležitost nešlo. „Však se také bavíme o tom, jak začít vyrábět techniku z 50. let,“ upozorňuje šedovlasý muž.