Jsou čtyři. Tereza Maxová, Adriana Sklenaříková, Hana Soukupová a Tereza Srbová. Ikony českého i světového modelingu. A teď se společně potkaly v pražském Rudolfinu: svedl je tam charitativní večer The Wall of Joy Nadace Terezy Maxové dětem. A už potřetí propojil svět módy, byznysu a filantropie.

Spojuje je nejen zkušenost s modelingem, ale i schopnost proměnit vlastní vliv v něco, co přesahuje jejich kariéru. Společně mluvily o síle, zodpovědnosti a odvaze měnit svět kolem sebe.

„Vždycky si myslíme, že síla tkví ve financích, ale síla je být sám sebou. Když si člověk věří a jde si vlastní cestou, všechno z toho pak vyplyne. Z toho, že se máme rádi a jdeme si za tím být v životě šťastný. Být šťastný chce totiž notnou dávku odvahy,“ říká Adriana Sklenaříková.

„Ono je takové rčení Noblesse oblige, francouzský výraz pro ,vznešenost zavazuje‘. Chápu jej tak, že když člověk může, měl by pomoct, že naše síla by se měla sdílet,“ doplňuje Tereza Srbová.

A právě tento princip stál u zrodu Nadace Terezy Maxové dětem, která funguje už více než 28 let. „Tereza začala, protože se tak rozhodla a prostě si za tím šla,“ připomíná Sklenaříková.

„Ale spontánně, z pocitu,“ navazuje Tereza Maxová, která v devadesátých letech kvůli svému věku i profesi čelila skeptickým reakcím: „Musíte věřit svým rozhodnutím, ne tomu, co kdo říká. Spousta lidí říkala, že když jsem mladá, nemám tu zkušenost, jsem modelka a nemám děti, tak to nezvládnu.“

Od té doby se Nadaci pod jejím vedením povedlo podpořit tisíce dětí a rodin částkou více než 600 milionů korun.

K založení nadace ji přivedl moment, kdy poprvé vstoupila do kojeneckého ústavu. „To byl tak tísnivý pocit, neuměla jsem si představit, že prostě odejdu, polituji je a tím to pro mě skončí,“ vzpomíná. „Věděla jsem, kolik mám síly, kolik věcí zmůžu, kolik lidí dokážu přesvědčit. A šla jsem do toho.“

Ve světě vysoké módy se pohybovala mezi přehlídkami, focením a honosnými večírky, ale právě tam pochopila, že největší váhu má pozornost. „Naučila jsem se, že kam směřujete pozornost, to roste. A když ji směřujete tam, kde chcete pomáhat, tak záhy vidíte změnu,“ popisuje Maxová.

Pomáhat je podle ní nejvyšší forma síly: „Dáte někomu šanci a zlepšíte mu život, protože vy, na rozdíl od něj, můžete.“

Módní prostředí a konkrétně modeling byl pro všechny čtyři nejen kariérní branou, ale i životní školou. „Na tomhle oboru je zajímavé, že ženy jsou lépe placené než muži,“ podotýká Tereza Srbová.

„A když mi teď kamarádky referují o tom, s jakými problémy se jako ženy ve svých pracích potýkají, já to vlastně nechápu. Je to pro mě překvapující, protože mě nikdy nic takového nenapadlo. My od svých osmnácti byly na koni a placené lépe než muži. Spoustu let jsme si tu ženskou otázku neuvědomovaly, byly jsme v bublině,“ dodává.

Tereza Srbová, Tereza Maxová, Adriana Sklenaříková, Hana Soukupová
info Foto Nadace Terezy Maxové dětem

A ačkoli začaly s modelingem všechny v jiném věku – Soukupová ve čtrnácti letech, Sklenaříková ve dvaceti –, každá z nich došla k poznání, že krása sama nestačí. A že síla žen spočívá ve schopnosti růst, pomáhat a přizpůsobovat se novým rolím. Všechny čtyři jsou dnes i matkami, díky čemuž je pro ně The Wall of Joy ještě o něco osobnější.

Zejména Maxová poznala skrze nadaci složitých příběhů až až. „Děti, kterým pomáháme, formuje jejich těžké dětství. Jeden hoch své vyrůstání popisuje jako továrnu na bolest,“ říká Maxová. „Ale čeho jsou děti, se kterými pracuji, nebo i my čtyři tady důkazem: nejde o trauma, jde o to, jak s ním naložíte.“

Jako nejdůležitější aspekt vidí Maxová práci o rodinu a lidské vztahy obecně. Koneckonců důvěra a právě vztahy byly důvodem, proč se do letošního večera The Wall of Joy zapojil i módní dům Balmain, který pro tuto příležitost připravil exkluzivní kurátorovanou kolekci.

Tereza Maxová
info Foto Nadace Terezy Maxové dětem

„Přijela celá rodina chairmana značky Balmain, značky, která dodnes je v soukromém vlastnictví, což je na trhu velkých pařížských módních domů skoro unikát,“ popisuje Maxová. „Sami chtěli pomoct, nabídli se, přispěli, koupili si jeden ze stolů. A když člověk vidí, jak sami fungují, jak je pro ně rodina důležitá, pochopí, že se to promítne i do jejich přístupu k životu a pomoci.“

Maxová v minulosti spolupracovala například také s hudebníkem Bryanem Adamsem, modelkami Evou Herzigovou, Yasmin Le Bon či Karen Mulder, slavnou módní novinářkou Francou Sozzani a italským Vogue, princem Albertem Monackým a dalšími. 

Propojení umění a filantropie přitom Maxové dává hluboký smysl. „Nemůžete lidi pozvat a jen je rozbrečet. Chceme je i pobavit a hlavně ukázat šťastné konce dětských příběhů. A když móda několik let využívala nás, proč ji nevyužít zpět pro něco dobrého?“ směje se.