Výstava Barbie: The Exhibition představí řadu panenek zachycující proměnlivý vzhled ikonické hračky, návrhy designu i snové domečky. Potrvá v Londýně do 23. února 2025.
Barbie letos oslaví pětašedesáté narozeniny, nicméně do důchodu se zatím rozhodně nechystá. Loni tuto značku „nakopl“ stejnojmenný film a nedávno se v londýnském Muzeu designu otevřela výstava Barbie: The Exhibition.
Návštěvníky muzea vítá první model slavné obyvatelky Malibu v klasických plavkách a se slunečními brýlemi v ruce. Tato verze panenky, kterou v roce 1959 představila spoluzakladatelka a první ředitelka společnosti Mattel, Ruth Handlerová, je největším lákadlem výstavy Barbie, která se pro veřejnost otevřela v pátek 5. července.
Spolu s ní se představí přes 180 panenek mapujících historii a vývoj hračky, se kterou vyrůstaly celé generace.
Důraz na rozmanitost osobností
Zrod Barbie předznamenala potřeba vyplnit mezeru na trhu s panenkami v polovině dvacátého století, kdy se dívčí hračky stále omezovaly na napodobeniny kojenců a samotná hra dívky připravovala na budoucí roli pečovatelky.
Jak vysvětlila pro agenturu EFE Kim Culmoneová, senior viceprezidentka a globální ředitelka designu Barbie, panenka má dnes rozvíjet fantazii a výraz vlastní osobnosti všech, kdo si s ní hrají, nezávisle na jejich národnosti.
„Přestože vznikla ve Spojených státech, stala se celosvětovým fenoménem a její podoba se odvíjí od oblasti, kde je navrhována tak, aby vzbudila regionální i celosvětový zájem,“ uvedla.
Návrháři z celého světa si hračku představují různě, panenka je tudíž „nepopsaným plátnem pro tvůrčí vyjádření“, jehož prostřednictvím lze vyprávět vlastní příběhy a sny.
Designový příběh
Barbie přesáhla rámec dětské hry a upoutala pozornost sběratelů nejen samotných panenek, ale také jejich doplňků, domečků a aut, z nichž některé si můžete prohlédnout na londýnské výstavě.
Navíc během své existence odrážela Barbie skutečnou módu společnosti každé doby, měnila se s ní a přilákala i návrháře, jako byl Oscar de la Renta, který se značkou navázal spolupráci jako první v roce 1985 a jehož návrh je součástí výstavy.
Na výstavě je k vidění také jeden z originálních kostýmů, které oblékla Margot Robbie ve filmu Barbie režisérky Grety Gerwigové z roku 2023, jenž se stal nejvýdělečnějším snímkem v historii společnosti Warner Bros.
Slavnosti u příležitosti výročí
Před otevřením výstavy pro veřejnost uspořádala společnost Mattel řadu akcí pro „influencery“ z různých zemí, aby se mohli ponořit do kultury Barbie.
Společnost oslavila pětašedesát let panenky s některými z jejích nejfanatičtějších fanoušků, včetně Španělky Claudie Lópezové, známé na sociálních sítích jako @chicledefresadolls. Nechyběl typický anglický čajový dýchánek, prohlídka London Eye ani návštěva vizážistky, vše v obligátní růžové barvě.
Kromě růžového koberce na zahájení výstavy bylo jedním z hlavních bodů programu představení funkčního telefonu panenky Barbie, který se vymyká koncepci klasického „smartphonu“, aby si zájemci mohli odpočinout od notifikací a sociálních sítí. Telefon zamíří do prodeje letos v létě.