Nedá se přehlédnout a vyvrací tvrzení, že na velikosti nezáleží. Řeč je o novém modelu SUV od Škodovky. Ta v předvečer zahájení autosalonu v Ženevě ukázala svou největší novinku – studii VisionS, kterou po úspěšném modelu Yeti rozšíří svou nabídku vozů v kategorii SUV. Od tohoto segmentu si hodně slibuje a budoucnost automobilka naznačila i tím, že studie má hybridní pohon.
„Studie odhaluje naše nejdůležitější budoucí technologie, mezi které patří plug-in hybridní pohon, který bude ve stejné koncepci přenesen do sériové výroby,“ uvedl nový šéf Škoda Auto Bernhard Maier.
Škoda VisionS, která je o půl metru delší než Škoda Yeti, má kombinovaný výkon 165 kW a zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Maximální rychlost je téměř dvě stě. Na 100 km má přitom podle automobilky vystačit jen s 1,9 litry benzinu. V čistě elektrickém režimu ujede až 50 km a při kombinaci obou pohonů má zvládnout na jedno tankování/nabití až 1 000 km.
Co ji pohání? Vůz má spalovací motor 1,4 TSI s výkonem 115 kW, který spolupracuje s elektromotorem o trvalém výkonu 40 kW. Elektromotor je integrován do šestistupňové převodovky DSG, a pohání tak přední kola. U zadní nápravy je umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu té přední, a který vyvine dalších až 85 kW. Studie má tedy inteligentní pohon všech kol, který se ovšem obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Tyto tři motory spolu totiž efektivně spolupracují. Řidič vozu tak může volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí modus.
VisionS má jako první auto od Škodovky šest sedadel ve třech řadách, délka auta dosahuje 4,7 metru a na šířku má téměř dva metry. Novinkou je pro automobilku druhý displej na přístrojové desce, která je uspořádaná tak, aby vyhovovala jak řidiči, tak spolujezdci.
Vlastní displeje s funkcí SmartLink mají k dispozici všichni členové posádky a v každých dveřích je integrován takzvaný Phonebox. V něm se dají nabíjet chytré telefony a zároveň si člověk může procházet osobní nastavení, data a informace z telefonů na vlastním velkém displeji v autě. Zároveň jsou všechna tato zařízení propojená do palubní sítě a cestující tak mohou posílat řidiči třeba vlastní návrhy tras nebo třeba seznamu hudby, kterou by chtěli poslouchat. Konektivita je prostě trend, okolo kterého se toho v Ženevě bude točit dost a to nejen u Škodovky.
U VisionS a Yettiho expanze v segmentu SUV pro Škoda Auto zdaleka nekončí. Podle jejího šéfa Bernharda Maiera budou časem následovat další modely. „Loni v prosinci jsme se s naším strategickým partnerem v Číně dohodli na rozšíření tamější SUV nabídky o dva nové modely. Půjde o větší automobil SUV stylu coupé a o zvlášť emotivní menší crossover,“ řekl Maier ve svém prvním rozhovoru od nástupu do funkce pro Forbes. Celý rozhovor si můžete přečíst v únorovém čísle.
Autor: Pavla Francová, redaktorka Newsweek Česko