Blížící se premiéra třetího Avatara bude filmovou událostí letošního roku. A bude mít i nenápadnou, ale výraznou českou stopu. Pavel Očovaj pracoval na filmu přímo na Novém Zélandu jako Lead Motion Artist ve Wētā FX, renomované proslulé společnosti specializované na vizuální efekty a animaci.

Ve své práci není žádným nováčkem. A přece ho ta chvíle pokaždé dostane. Ta chvíle, kdy usedne do kina, spustí se film –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a on v něm pozná pasáž, na které pracoval.

Tak jako tomu bylo v prosinci 2022, kdy šel do kin druhý Avatar a hned úvodní sekvenci poznal Očovaj tuze dobře, neboť na ní strávil desítky hodin práce. „Neskutečný pocit, sen,“ popisuje.

A brzy ho zažije znovu. Avatar: Oheň a popel bude mít premiéru 18. prosince a půjde o jednoznačný trhák letošního roku, který má ambice přepsat žebříček nejvýdělečnějších filmů historie, který první díl Avatara vede (2,9 miliardy dolarů) a druhý je na třetím místě (2,3 miliardy dolarů).

„Film bude úžasný! Vizuálně i dějově. Je to rozhodně nejvelkolepější věc z celé trilogie,“ láká Očovaj.

Zní to jako příběh splněného snu, ale ve skutečnosti jich Očovaj během pracovní kariéry zažil už celou řadu. Odmala ho bavilo kreslit, studoval animaci a brzy se dostal do herního studia. Nejprve pracoval v Bohemia Interactive, ale pak se přesunul do 2K Czech, kde dělal na milované sérii Mafia.

Jenže atmosféra ve studiu postupně zhoustla a po hře Top Spin 4 se Očovaj rozhodl odejít a změnit obor. 

„Kamarád mi řekl, že studio UPP hledá animátory na práci na filmu Stíhači Red Tails, který jako režisér dokončoval George Lucas. Netušil jsem, že v Praze je studio, které pracuje na hollywoodských filmech, ale řekl jsem si, že už her bylo dost a je načase zkusit něco jiného,“ vypráví Očovaj o týmu z pražských Vršovic, který mimo jiné získal Oscara za vizuální efekty pro Blade Runner 2049.

Posunem k filmu se mu najednou otevřely úplně nové obzory. Pracoval na ambiciózních domácích projektech jako Hořící keř nebo Tři bratři i na světových produkcích jako Snowpiercer či Wolverine. Ale zejména poznal odlišné řemeslo, které ho mělo později dovést na (dosavadní) kariérní vrchol.

„Práce na filmu je mnohem složitější a čas na jednotlivé animace mnohem kratší. Ale výsledek je vidět hned a navíc ve filmové kvalitě, to vám všechnu práci a stres vynahradí,“ říká Očovaj. A k tomu zážitky, však potkat se v práci s Georgem Lucasem se nepoštěstí jen tak každému.

Po pěti letech v UPP ho ale zlákala zase nová výzva. Následoval svého kamaráda do firmy Wētā FX (tehdy Weta Digital) do oddělení Motion Edit, což je kombinace animačních dovedností a motion capture (technologie, která snímá pohyby člověka pomocí kamer nebo senzorů a převádí je do počítače, aby je mohl použít animovaný model).

Zůstal sice u filmu, ale jinak šlo o posun razantní. Jak kariérně, neboť jeho nový zaměstnavatel patří do úplně nejvyšší ligy ve světě efektů, tak i zeměpisně: firma totiž sídlí v novozélandském Wellingtonu.

Filmový fanoušek se dostal přímo do ráje. První projekt? Hobit: Bitva pěti armád. „Bylo neuvěřitelné sledovat, jak film takových rozměrů vzniká – a podílet se na tom. Bavilo mě to tak, že jsem ani nechtěl z práce pryč. Jeden týden jsem pracoval 110 hodin. A ještě si to užíval,“ vybavuje si.

Očovaj by se v tu chvíli klidně mohl nechat štípnout; nebyl to sen, byl to jen splněný sen. Ale končit se tím zdaleka nemělo. Kniha džunglí, dva díly Planety opic, Avengers: Endgame, Alita: Bojový anděl, Liga spravedlnosti… Očovaj najednou dělal na těch největších hollywoodských blockbusterech.

Každý z nich žánr někam posunul a každý byl něčím výjimečný. Jenže i mezi obry se najde gigant – a mezi velkofilmy stojí Avatar, mimořádně drahé (jen trilogie podle odhadů spolykala přes miliardu dolarů) a zároveň mimořádně úspěšné dílo Jamese Camerona vyprávějící příběhy z modravé planety Pandora.

„U filmů typu Avatar se řeší každý maličký detail, vše musí být perfektní, ale zároveň se stihnout včas. Průměrně jsem na projektech pracoval několik měsíců až rok a spousta nedokonalostí se tam dá schovat za efekty. U Avatara to tak není, kvalitu a čas strávený na záběru musíte udržet dennodenně několik let, což může lézt na mozek, ale vidět výsledek vám zase dodá energii…,“ líčí Očovaj. Na druhém Avatarovi strávil tři a půl roku!

Daniel Barrett a Pavel Očovaj
info Foto se svolením Pavla Očovaje
Daniel Barrett a Pavel Očovaj s Oscarem za vizuální efekty pro Avatar 2

Souvisí to s tím, že Cameron je perfekcionista, však v jeho filmografii byste sotva hledali slabé místo. „Zná každý detail filmu, má vymyšleno, jak věci ze snímku fungují, a to vše chce přenést na plátno,“ přibližuje Očovaj. „Celý film má v hlavě, takže stačí jen poslouchat, co říká a pak je to v podstatě jednoduché. Málokterý režisér je takto organizovaný a ví, co chce, což je obrovské plus, ale zároveň to ubírá na umělecké svobodě.“

Coby Lead Motion Artist má především koordinační roli: komunikuje se supervizorem filmu, se supervizorem animací a ostatními odděleními projektu, vede denní porady, kde se kontroluje práce týmu, ale zároveň dál pracuje na záběrech, ba co víc, může si vybrat, na kterých bude dělat.

Celkem tak na modré planetě obývané rasou Na’vi strávil zhruba šest let. Ale nevěnoval se jen Avatarovi, odskočil si i na další velké projekty, jako třeba druhou řadu seriálu The Last of Us nebo Transformers: Probuzení monster.

Na novou pracovní náplň se těší, ale jinak změny neplánuje. Ač se mu nejprve na Zélandu stýskalo po domově, nakonec se spokojeně usadil. „Atmosféra je tu v porovnání s Českem mnohem přátelštější, lidi jsou uctivější a i ty největší legendy se chovají jako hrozně fajn lidi,“ pochvaluje si. „Ohromila mě krajina, práce, bezpečí, nedovedu si představit, že bych se vrátil zpátky.“

Že se jednou vrátí na Pandoru, to ale vyloučit nelze: ve hře pořád je, že vznikne i čtvrtý a pátý díl…