Společnost makeITtoday, kterou založily Silvie Zeman a Klára Štouračová, letos již čtvrtým rokem pokračuje ve své vizi připravit nejmladší generaci na život ve světě digitálních technologií a poskytnout jim k tomu potřebné znalosti.
Od konce listopadu má ale firma nové vedení – její rozvoj má nyní na starosti Jana Vyhlídalová, zakladatelka obchodu Kidtown, která firmu koupila s cílem rozšířit své portfolio vzdělávacích aktivit.
Vedle kamenných prodejen a e-shopu s rozvojovými hračkami Vyhlídalová svými aktivitami souběžně zasahuje i do segmentu vzdělávání pod záštitou projektu Kidtown Edu, který dodává výukové předměty pro děti do škol a školek. Jeho nedílnou součástí je i Nadační fond Kidtown pomáhající talentovaným a tělesně i duševně postiženým dětem.
Cílem vzdělávacího projektu makeITtoday je od začátku přinést dětem kvalitní technologický základ, naučit je logickému a informatickému myšlení a schopnostem kreativně přemýšlet i přicházet s novými vlastními řešeními. V tom plánuje nová majitelka pokračovat i nadále, hodlá ale ve velkém pokračovat i v dalším rozvoji firmy.
Jedním z jejích prvních úkolů bylo posílení marketingu, ve kterém má sama přes dvacet let zkušeností. „Do našeho malého interního týmu jsme nabrali nového člověka, který se věnuje napůl marketingu a napůl má na starost community management,“ říká Vyhlídalová, která v minulosti získávala zkušenosti ve firmách Nikon, Eurotel, Telefónica O2 , ČEZ, Innogy a pomáhala zakládat také mediální projekt Médiář.
Právě budování dobře fungující komunity lektorů je podle podnikatelky zásadní pro to, aby se společnost rozvíjela tím správným směrem. Další, ne příliš skromné plány, má potom v oblasti expanze, která by se neměla týkat jen rozšiřování v rámci Prahy, ale i dalších českých měst, kde by podle ní děti měly mít v rozvoji stejné možnosti jako v hlavním městě.
Vyhlídalová se sama z pozice CEO aktuálně věnuje zejména business developmentu, který jí nejvíc baví a naplňuje. „Mým úkolem je hledat inspiraci, kde se dá, a přicházet s novými nápady na rozvoj. K jejich realizaci mám potom už samotný tým,“ říká. „Mít kolem sebe kvalitní tým je pro mne proto klíčové.“
Jana Vyhlídalová sama tvrdí, že její inspirací pro podnikání je syn Adam, jehož věk kopírují všechny její aktivity. „Kidtown začal jako prodejna rozvojových hraček pro děti, ale když Adamovi bylo sedm, už pro něj hračky nebyly tak lákavé. To byl důvod pro založení Kidtown Edu, chtěla jsem mu být nablízku tím, že se zapojím do výukového procesu,“ vypráví.
Ve stejném duchu se rozhodla i pro akvizici makeITtoday. „Doplňuje to celou koncepci rozvoje dítěte. Pro ty nejmenší jsou tu hračky, potom přichází na řadu naše sekce vzdělávání a z volnočasového hlediska to celé doplňují kurzy digitální gramotnosti a programování,“ vysvětluje osmačtyřicetiletá rodačka z Chebu.
Co se týká nabídky kurzů, ta od loňského roku zůstává víceméně stejná s tím rozdílem, že nově přibyly lekce programování ve videohře Minecraft. Letos by se k nim měly přidat i další vzdělávací kurzy zaměřené na videotvorbu a hudbu. Rozšířit se mají také nabídky pro firmy, které by měly zaměstnancům přinést výhody ve vzdělávání jejich dětí. A organizační tým vytváří mimo jiné také plány na průběh letních táborů.
Přestože všechny kurzy aktuálně probíhají vzhledem k vládním nařízením pouze online, jakmile se situace zlepší, děti budou moci na fyzické kurzy vyrazit také do nově otevřeného vzdělávacího centra v pražském obchodním centru Arkády, které bude sloužit jako druhá lokalita vedle loni v létě otevřené holešovické Haly 40.
Osobní kontakt s dětmi Vyhlídalová totiž považuje za velmi důležitý, ačkoli přiznává, že některé kurzy zůstanou online i po skončení lockdownu, aby se jich mohly účastnit i mimopražské děti. „Další kurzy jsou teď úplně pozastavené, jde například o práci s roboty. Naštěstí ale máme skvělé lektory, kteří dokážou výuku postavit tak, aby udrželi pozornost dětí i online. Na návrat do učeben se ale i tak těšíme.“
Odpočinek mě nebaví
Když Jana jmenuje svůj profesní background od roku 1994, kdy poprvé nastoupila do trvalého zaměstnání, je mi hned jasné, že takový člověk odpočinku příliš nedá. A vzápětí to potvrzuje i ona sama: „Vždycky jsem byla workoholik. Práce mě baví, naplňuje a je to celý můj život,“ říká. Paradoxně ale přiznává, že ji to nikdy příliš nelimitovalo v osobním životě nebo ve vztahu k jejímu synovi.
Svůj přístup k práci nejlépe popisuje na situaci, která přišla v době porodu. „Syn se narodil o týden dřív a já jsem ještě musela stihnout vypracovat prezentaci pro ČEZ, takže jsem na tom pracovala po jeho narození v porodnici, když spal,“ vzpomíná. Do práce se na plný úvazek vrátila hned měsíc od jeho narození, což bylo možné i díky tomu, že pracovala z domova.
„Párkrát jsem byla téměř na hranici vyhoření, ale naštěstí mám v sobě docela chytrý mechanismus a vím, kdy zatáhnout za záchrannou brzdu. Potom jdu a třeba tři dny jen hraju golf,“ říká žena, která vedle řízení všech aktivit firmy Kidtown a makeITtoday také na částečný úvazek vyučuje mediální gramotnost na základní škole.
„Digitalizace českého školství je pro mě velkým tématem, a proto se s ním snažím pracovat. Děti se ve škole učí spoustu věcí vytržených z kontextu, jako je dějepis nebo fyzika, ale mediální nebo digitální výchova jdou ruku v ruce s dnešním světem a dítě si je umí dobře představit, protože v tom žije,“ vysvětluje svůj pohled na vzdělávání.