Je to jen pár týdnů, co obrazy od malířky Toyen dosáhly rekordu – za dílo Cirkus nový majitel neváhal utratil téměř osmdesát milionů korun. A teď krasojízda pokračuje.
Obraz Noční slavnost (Ohňostroj) od malířky Toyen se na dnešní aukci v Praze prodal za 30,4 milionu korun. I s jednadvacetiprocentní aukční přirážkou za něj kupec zaplatí 36,5 milionu korun. Jde o třetí nejdražší dílo avantgardní autorky prodané na tuzemské aukci. Vyvolávací cena díla z roku 1929 byla dvacet milionů korun.
Za 30,24 milionu korun s aukční přirážkou se dnes prodalo další dílo Toyen, olej na plátně s názvem Jarmark z roku 1925. Vyvolával se za dvanáct milionů korun. Dílo o několik let předchází Noční slavnost, malba vznikla ještě před odjezdem Toyen do Paříže, kde se zařadila mezi tamní avantgardu.
V obraze je již patrné progresivní směřování tehdy teprve třiadvacetileté malířky, která zřetelně vyhranila svůj výtvarný projev směrem k abstraktnímu tvarosloví. Jím ale stále vyjadřovala náměty, které byly typické pro raný Devětsil, do něhož roku 1923 vstoupila společně s Jindřichem Štyrským.
Jednalo se zejména o témata související s tržišti, cirkusy a pouličními kejklíři, se specifickým městským ruchem. Abstrahujícími kruhy a vlnovkami v dnes draženém díle reaguje na trendy evropské malby, a směřuje tak k nefigurativním tendencím. Odborníci obraz vnímají jako jeden ze zřetelných momentů, které nasměrovaly autorčin další vývoj k artificialismu.
Za devatenáct milionů korun se dnes vyvolával obraz Františka Kupky Koupání z roku 1904, tedy z doby před jeho příklonem k abstraktní malbě. Realistický, až klasicky ztvárněný akt ženy vystupující z moře, kde však hladina vody již naznačuje pozdější Kupkův zájem zachytit pohyb a zvuk, se prodal včetně přirážky za 25,2 milionu korun.
Noční slavnost z roku 1929 je podle pořadatelů dokladem vrcholu autorčina malířského stylu artificialismu a jeho odvážných uměleckých přístupů. Práce reprezentuje ohromné tvůrčí rozpětí, které dokázala Toyen obsáhnout během pár let. Od odhmotněných lyricky působících děl prostoupených zřetelnými obrazci dospěla až ke zcela protichůdnému vyjádření strukturální malbou.
Autorka se prostřednictvím bohatě vrstvené malby, dynamicky narušované vertikálně stékajícími jemnými barevnými liniemi, oprostila od jakýchkoli pevných geometrických forem či konkrétních tvarů. Tímto radikálním gestem v mnohém anticipovala mimo jiné i techniku drip painting, proslavenou později Jacksonem Pollockem, míní pořadatelé. Drip painting je barva odkapávající na plátno.
Téma obrazu, tedy noční slavnost, dalo Toyen možnost velmi volné práce s výrazovými prostředky. Pozorovatel je nucen ponořit se skrze výjev do sebe sama a tam hledat odpovědi na své nejniternější otázky, píše se v katalogu. Uprostřed pastelově temné oblohy září barvy a rozostřeně se vpíjí jedna do druhé a potom do tmy, jako by se divákův pohled na tuto nebeskou krásu rozpouštěl v slzách.