Je to kniha, která vzbudila na předvánočním trhu bouři nadšení. Ukazuje pražské metro jako kouzelný podzemní svět, který žije svým vlastním životem. Jako prostor, z něhož vidíme jen část, ale přitom se tu děje spousta záhadných dějů, které se odehrávají v tunelech a prostorách, kam nemají běžní cestující přístup.
Dětská kniha To je metro, čéče!, kterou na konci roku vydalo nakladatelství Paseka, představuje pražské metro jako úžasnou stavbu i skvělý dopravní prostředek s velkým kouzlem a poetikou.
Děti se tu zábavnou a vizuálně působivou formou dozvědí všechno, co o pražském metru chtějí vědět: Jak vypadaly všechny soupravy metra, kolik kilometrů má která trasa, jak dlouhá jsou nástupiště, jakou rychlostí jezdí eskalátory, jak se čistí tunely nebo ve které stanici se dělá největší průvan. I takové detaily odhaluje kniha, kterou napsala Milada Rezková a ilustrovali Jan Šrámek s Veronikou Vlkovou.
Teď slaví kniha To je metro, čéče! ohromný mezinárodní úspěch. Ilustrátoři Jan Šrámek a Veronika Vlková byli díky své práci na této originální publikaci vybráni na prestižní knižní veletrh v italské Boloni, považovaný za jeden z nejvýznamnějších na světě.
Porota dva mladé Čechy vybrala z konkurence 2574 výtvarníků z 66 zemí světa. V rámci veletrhu, který se v Boloni koná na přelomu března a dubna letošního roku, budou Jan Šrámek a Veronika Vlková prezentovat svou práci na tamní výstavě The Illustrators Exhibition.
Celkem bylo do výběru nominováno 76 ilustrátorů z 24 zemí světa. Po výstavě v Boloni je čeká účast na výstavách zaměřených na dětskou knižní ilustraci i v dalších zemích světa.
Nápad na knihu To je metro, čéče! se zrodil před pěti lety. Tehdy šel šéfredaktor nakladatelství Paseka Jakub Sedláček z redakce v Chopinově ulici do metra na náměstí Jiřího z Poděbrad a myslel na to, jak by se taková kniha o metru líbila jeho synovi. „V zahraničí bychom našli několik výtvarně zpracovaných skvostů věnovaných fenoménu metra, nejčastěji tomu newyorskému,“ říká Sedláček.
„Ovšem knížka To je metro, čéče! je výjimečná nejen díky lehkosti, s níž dokáže přiblížit mnohdy složité technologie, ale i svou vizuální poetikou. Metro je úžasně fotogenické místo, skvělá příležitost pro ilustrátora,“ dodává.
Ilustrátor Jan Šrámek se netají tím, že obdivuje původní grafické zpracování informačního systému metra a dobový design stanic. Práce na knize pro něj byla velmi osobní. „V rámci knihy jsem reflektoval nejen svoje zážitky a zkušenosti spojené s metrem, ale vůbec vztah k samotné Praze. Metro jsem vždycky chápal jako centrální nervový systém města,“ vysvětluje Šrámek.
„Na Kačerově jsem občas chodil pozorovat, jak vyjíždějí soupravy metra nebo pracovní vozidla z depa. Linku C mám také nejraději,“ říká.
Ilustrace v knize vznikaly kombinovaným způsobem. Některé části malovala Veronika Vlková přímo akvarelem na papír, poté se malby naskenovaly a v počítači je Šrámek propojil s vektorovými kresbami. Stejným způsobem vznikly například také jejich ilustrace v knize Pražské vize.
Právě náročná technika ilustrací přispěla k tomu, že kniha vznikala obdobně dlouho jako některé stavby spojené s metrem. Jak tvůrci vtipně poznamenávají, proti lince D však mají s touto knihou pořád značný náskok. „Když jsem se narodil, rodiče bydleli na Jižním Městě. Někdy kolem roku 1987 jsme se přestěhovali z Chodova na sídliště Písnice,“ vzpomíná Šrámek.
„Ve svojí době se jednalo o poměrně lukrativní lokalitu z důvodu plánované stavby linky D, které měla končit právě na Písnici. Na sídlišti stále žije můj mladší bratr, ale metro ani po dalších třech dekádách na Písnici nejezdí,“ směje se ilustrátor.
Teď budou moci nejen dětští čtenáři obdivovat příběh pražského metra i jinde ve světě.