Když si s norskou akrobatickou lyžařkou Kari Traa voláme po Skypu, po pár minutách vyskočí ze židle a přinese mi na kameru ukázat dokonalou čepici, kterou už v devíti letech upletla pro svou babičku. A hned je jasné, proč na svých čepicích a později na celé sportovní kolekci určené výhradně pro ženy založila kariéru. Tedy poté, co sedmatřicetkrát vyhrála Světový pohár a čtyřikrát se stala mistryní světa.
„Už odmalička jsem ráda vyráběla věci. Pletla jsem a před každými narozeninami a Vánocemi jsem byla zavřená v garáži, kde jsem pro celou rodinu vyráběla nábytek. Když jsem pak začala závodit, nesnášela jsem čepice, které jsem dostávala od sponzorů. Tak jsem si pletla své vlastní a jen na ně přidělala cedulku s jejich značkou,“ říká dnes pětačtyřicetiletá Kari Traa, která svou stejnojmennou sportovní značku dostala do 12 zemí.
Kari Traa začala závodit ve 14 letech, a aby se uvolnila od stresu, pletla. Když jí bylo o několik let víc, začala si také upravovat celé tréninkové a závodní vybavení, protože jí nesedělo – a hlavně, nelíbilo se jí.
„Čepice prostě nebyly můj styl, nelíbily se mi, vevnitř byla vlna a byly příliš upnuté kolem hlavy. Ostatní oblečení, které jsme dostávali na trénink a závodění, bylo unisex, takže bylo velké a volné a jen v modré, černé nebo červené barvě. Už tehdy jsem pochopila, že pokud chci dobře závodit a cítit se dobře při tréninku, potřebuju oblečení, které mi dodá sebevědomí a energii,“ vysvětluje filozofii, kterou se řídila, když v roce 2002 zakládala svou značku určenou výhradně ženám.
Tehdy jí bylo osmadvacet, vyhrála olympijské zlato v Salt Lake City a říkala si, že by měla začít dělat něco „normálního“, čím se bude živit po skončení kariéry. Když se o tom začala bavit se třemi zástupci americké sportovní značky Bula, která ji tehdy sponzorovala, Hans Engelson Eide, Erik Hegborn a Oyvind Lauritzen jí navrhli, jestli nechce spolu s nimi založit vlastní značku, do které promítne všechno to, co jí doposud na sportovním oblečení pro ženy scházelo.
„To mě naprosto nadchlo, jen jsem nechtěla, aby se značka jmenovala po mně. Zaprvé jsem se bála kritiky, toho, že budou lidé říkat, že chci vydělat na svém jménu. A zadruhé je Kari takové typické babičkovské jméno,“ směje se ve svém bytě v norském městě Voss, kde se také narodila.
Nejdřív Kari navrhla řadu čepic a čelenek a postupně přišla s řadou oblečení pro volný čas. A triko s dlouhým rukávem, kterému Kari říká „funny top“, mělo úspěch po celém Norsku – byl na něm usměvavý obličej, bylo barevné a vypadalo trochu jako ze studia Disney. „V tu chvíli jsem si uvědomila, že jsme opravdu na dobré cestě,“ říká Kari Traa.
I když měli její společníci obchodní zkušenosti, říká, že začátky byly hlavně zábavné – prostě prý zkoušeli, co je baví: „Nebyli jsme žádní profesionálové, ani jeden z nás předtím nepodnikal a nevěděli jsme, jak se buduje nová značka. Celkem nás bylo asi šest, zaměstnala jsem kamarády lyžaře a ty, kteří hledali práci. Věděli jsme jenom to, že chceme být jiní, chceme být pro holky, hraví, barevní a blázniví.“
Kari vedle vedení značky ještě další čtyři roky závodila a do svých dvaatřiceti dokázala vyhrát mistrovství světa a stříbro na olympiádě. A stejně jako ve sportu se jí a jejím společníkům dařilo i v podnikání – po čtyřech letech od uvedení značky vydělávali přes 100 milionů korun.
Uvědomili si, že jejich nápad (a samozřejmě také jméno norské celebrity) prodává a že je čas rozjet celý sortiment sportovního oblečení, od funkčního prádla přes podprsenky až po legíny nebo bundy. A opět přišli s něčím, po čem toužilo celé Norsko – s barevným a osobitým vzorem Rose, který začali používat na termoprádle, tričkách, kalhotách i overalech.
„To byl velký zlom, protože v té době byl sportovní byznys hlavně maskulinní a my přišli s něčím úplně jiným. Zároveň to byl moment, kdy jsem si uvědomila, že už na navrhování profesionální sportovního oblečení nestačím. Odstoupila jsem z designérské pozice a začala se věnovat marketingu,“ vysvětluje Kari.
A jak značka rostla, její majitelé si začali uvědomovat, že je škoda nevyužít jejího potenciálu pro zahraniční růst. V letech 2010 a 2015 prodali části firmy konsorciu Active Brands, které vlastní několik dalších značek včetně Buly, jež lyžařku původně sponzorovala. Kari Traa zůstal podíl v řádu jednotek procent a zasedá také v představenstvu společnosti.
„Nikdy jsem neplánovala, že z Kari Traa udělám globální značku, stejně jako jsem nikdy neplánovala, že budu vyhrávat na olympiádě. Vždycky jsem jen dělala to, co mě baví a v čem jsem dobrá,“ vysvětluje Kari. Se svými společníky za 17 let vybudovala brand, který má dnes třímiliardový obrat a jehož zboží se (kromě Česka) prodává například ve Francii, v Itálii nebo Německu.
„Byl to přirozený vývoj, značka je pořád má každodenní práce, ale nikdy jsem nebyla byznysmenka v tom pravém slova smyslu, která by chtěla celou značku sama řídit. To mají podle mě podnikání a sport společné. Makáte, zlepšujete se, využíváte příležitosti, ale víte, kde jsou vaše hranice,“ uzavírá bývalá šampionka.