Jemně silná a tedy plná protikladů. Přesně taková měla být první kolekce české sklárny Rückl pod taktovkou nové umělecké ředitelky Kateřiny Handlové.
Mladá designérka, která loni na podzim na pozici vystřídala svého někdejšího učitele Ronyho Plesla, si dala za cíl skloubit tradici křehkého řemesla s průbojností mladé generace. A s novými kolekcemi, které značka poprvé slavnostně představila světu, se jí to povedlo.
Handlové jedinečný rukopis se odráží například v křehkém skle zabaleném do kožené bondáže. První z kolekcí v oslavě silných žen kombinuje křehkost a punk, druhá pracuje s jemným brusem a odkazuje na tradici značky.
Kolekce navíc dokazují, že bude nová umělecká šéfka sklárny pokračovat ve zvučném odkaze Ronyho Plesla se ctí. Aby také ne – čtyřiatřicetiletá designérka se kolem skla točí celý život.
Pochází ze sklářské rodiny, která do ní od útlého dětství vkládala lásku ke křehkému materiálu i zodpovědnost, který snadno rozbitný materiál nese. Žena, která po studiu UMPRUM působila například v nizozemském studiu Thier&VanDaalen a je podepsaná pod designem světelných instalací a světel značky Lasvit nebo Bomma, přijala novou roli nanejvýš zodpovědně.
„S Ronym jsme dost rozdílní, jak charakterově, tak i v tvorbě. Můj otisk tak bude jiný než ten Ronyho. Zároveň ale oba ceníme kvalitu a řemeslnost a taky určitou nadsázku v designu, příběh a emoce. A to jsou pilíře Rücklu, které chci zachovat,“ uvedla v rozhovoru pro Forbes.
V nových kolekcích najdeme obojí: hledání vlastního vizuálního jazyka v rámci značky Rückl i precizní techniku broušeného skla a technologie, které už po staletí zůstávají prakticky beze změny. Designérka se zaměřuje na dotekový dojem, kontrasty mezi jemným detailem a naddimenzovaným brusem, matnou a leštěnou plochou.
První z kolekcí pod názvem SPIRIT představuje ručně foukané a broušené nápojové sety sklenic s karafou, kterým dominují broušené zátky. Právě ty připomínají historii sklárny Rückl v oblasti lékárenského skla, jejichž otisk nese také současné logo čápa se zátkou v zobáčku.
Foto Anna Pleslová
Foto Anna Pleslová
Foto Anna Pleslová
Kolekce má přeneseně odkazovat ke dvojímu významu totožného anglického slova, označujího duši, odvahu nebo životní elán – ale i destilované alkoholické nápoje.
Karafy nazvané příznačně Gentle, Pure nebo Confident (v překladu Jemná, Čistá a Sebevědomá), zdobí jemný ruční brus propisující se i do podoby sklenic a zátek.
Drhá z kolekcí, nazvaná HERO•INE má odrážet obdiv k silným ženským osobnostem, stejně jako pragmatickou potřebu různých květinových vazeb.
Foto Anna Pleslová
Každá ze sedmi váz svým jménem a charakterem vzdává hold silným a odvážným ženám, například Latě Brandisové Vivienne Westwood nebo Coco Chanel – hrdinkám, které zanechaly výraznou stopu v oblasti umění, kultury nebo společnosti. Právě schopnost zobrazovat jedinečnost a vnitřní sílu designérku vždy fascinovala u jiných typů umění, jako třeba v módě.
„Návrháře a návrhářky, kteří jsou mými vzory, spojuje právě tvorba řemeslně dokonalých modelů s příběhem, a zároveň dodání síly a přitažlivosti ženám, které je nosí,,“ uvedla jedna z vůbec prvních kreativních ředitelek u nás.
Foto Bet Orten
Dominantním prvkem všech ručně foukaných váz je výrazný hluboký brus, jehož zpracování trvá mistrům brusičům i desítky hodin. „Váza pro mě není jen užitým předmětem – může pozvednout celý interiér, i když zrovna není naplněna květinami,“ vysvětluje Kateřina Handlová svou inspiraci.
Vázy jsou pro ni objekty vášně a touhy: „Symbolická hodnota váz spočívá ve vkládání květin, které jsou nositelkami radosti a lásky. Ať již květiny dostaneme, nebo si je nadělíme sami,“ říká.
Foto Bet Orten
Svou tvář propůjčila kolekci Kateřina Šédová z Loona
Tváří kolekce je navíc jedna z hrdinek současnosti, Kateřina Šédová. Zakladatelka neziskové organizace Loono a členka výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2016 již řadu let šíří povědomí o prevenci onkologických, kardiovaskulárních a duševních onemocnění, a podle Rücklu symbolizuje silný příběh a nezkrotnou odvahu.
Díky partnerství Rücklu a Loona tak sklárna věnuje neziskové organizaci deset procent z každé prodané vázy Coco.