Rad, jak podnikat správně, globálně a efektivně, je mnoho. Pokud by se člověk chtěl podle nich řídit a splnit všechny požadavky, které by správný podnikatel měl mít, je třeba být nadčlověkem nebo alespoň robotem.
Tudíž je nutné přistoupit k podnikání jako ke všem jiným činnostem. Buďte lidští a přiznejte si, že občas nezvládnete time management, prokrastinujete, rupnou vám nervy a emoce vám zatemní mozek. To je ostatně i smyslem toho, proč jsem napsala knížku Z deníku investorky aneb Jak podnikat a nezbláznit se.
Čtěte také: Jak přeprat ego a zachránit byznys. Češi mají know-how pro podnikatele
Prošla jsem obdobím, kdy jsem četla motivační knihy, některým jsem nerozuměla, podle jiných jsem zkoušela organizovat svůj den a zjistila jsem, že je to nemožné. Dovedlo mě to k přesvědčení, že se má člověk řídit svými pocity a občas si pro inspiraci přečíst, jak to dělají ostatní.
Tady je mých pár tipů, kterými se řídím ve svém podnikání. Třeba vám pomohou.
1. Přiznejte si, že jste lidé. Zažijete neskutečnou úlevu. Můžete se bát, můžete chybovat, nemusíte být za každou cenu perfektní, můžete mít na pracovním stole občas řízený chaos, můžete občas nevědět úplně všechno a dělat věci, které se hned nebo vůbec nepovedou.
2. Nesrovnávejte se. S nikým. Je to cesta do pekel, a hlavně cesta k pocitu naprostého lúzra. Nikdo se nesrovnává s těmi, kdo se zdají být neúspěšní, ale zásadně s těmi neskutečně úspěšnými.
Obvykle se člověk má chuť srovnávat se CEO v 53. patře skleněného paláce na Manhattanu, případně s nedostižnou šéfkou technologického giganta, která létá z práce helikoptérou, cestou se zastaví na privátní hodině jógy, nakoupí a vyzvedne děti ze školy. Až později se obvykle zjistí, že všechno je tak trochu jinak (ale na křídovém papíře to vypadalo tak dobře).
3. Přiznejte si, že četbou zábavné knížky namísto motivační bible nejste odsouzeni k doživotnímu zatracení a práci u pásu v třídírně odpadů. Důležité je včas knížku odložit, vrhnout se do práce a těšit se, až si přečtete další kapitolu a dozvíte se, jak to dopadlo.
4. Dodržujte rituály. Protože rituály zjednodušují život. Nemám teď na mysli nic ze života šamanů, ale spíš to, že maily čteme ve stejný čas každý den, a nikoli šestnáctkrát denně, to-do list si sepíšeme každý den u ranní kávy a večer u sklenice vína si do svého diáře a/nebo deníku napíšeme vše, co se ten den povedlo.
To, co se nepovedlo, si tam psát můžete taky, ale nemusíte, protože to nám připomenou ostatní, a s radostí.
Čtěte také: Pět mýtů, na které musíte zapomenout, pokud chcete rozjet byznys v Číně
5. Buďte disciplinovaní. Bez disciplíny se člověk nikam nedostane, bohužel. Takže pokud máte svůj to-do list a chcete ho splnit dnes, a nikoli zítra nebo za měsíc, buďte na sebe tvrdí a splňte ho.
Na to-do list patří i věci příjemné. V polovině seznamu si připište třeba čokoládu za odměnu nebo poslechnout si oblíbenou hudbu – a dodržujte to. Ale pak zaberte a tu prezentaci na úterý udělejte ještě dnes, a dokud ji nedoděláte, nehněte se od počítače (i kdybyste u něj měli sedět do půlnoci).
6. Naslouchejte ostatním. Lidé, kteří umějí naslouchat, se často dozvědí mnohem víc než ti, kdo střílejí otázky jako z kulometu. Navíc umění naslouchat je mezi lidmi postrádané a ceněné, tudíž získáte dvě věci najednou: dozvíte se spoustu informací a lidé si vás oblíbí.
Někdy ovšem hrozí riziko, že se dozvíte i to, co opravdu vědět nechcete. Pak se hodí umění diplomacie a schopnost zmizet po anglicku.
7. Naučte se zvládnout odmítnutí. Málokdo to přizná, ale z odmítnutí má většina z nás strach. Odmítnutí je nepříjemné, pokořující, nefér a bolí. Člověk má pocit, že nás nikdo nemá rád a nikdo s námi nechce dělat byznys.
I přesto je dobré si uvědomit, že odmítnutí patří k podnikání stejně nerozlučně jako vydělávání peněz. Bez odmítnutí podnikat nejde, a pokud se zhroutíte pokaždé, když si od vás nikdo nic nekoupí, je pravděpodobné, že se z podnikání opravdu zblázníte. A to jistě není součástí vašeho byznysplánu. Tudíž je dobré se s odmítnutím smířit a nebrat si ho osobně (znáte to, Čtyři dohody).
8. Pak už snad jen, nebuďte nadutí a arogantní jen proto, že máte rohovou kancelář, obleky či kostýmy na míru a na zdi kanceláře výhradně plátna moderního malířství. Protože trhy se mění, zákazníci jsou nechutně neloajální a úspěchy s neúspěchy se střídají jako počasí; všichni ti, na které jste machrovali, si vás s gustem vychutnají.