Není to tak dávno, co autoři seriálu F1: Touha po vítězství přepsali manuál toho, jak se má v novém tisíciletí dělat dokument, aby přilákal desítky milionů diváků po celém světě. A teď ti samí tvůrci vyměnili svět formule za svět tenisu. Podařilo se jim úspěch zopakovat?
Nový dokument Break Point nahlíží zatím v pěti epizodách za kulisy několika tenisových životů. Tenis je přitom neuvěřitelně fascinující, ale oproti formuli pro část publika i neuvěřitelně nudný sport. Nekompromisní bitvy jeden na jednoho, v nichž se nekončí, dokud někdo nepromění mečbol, se často mění v ukázku sportovního gladiátorství.
Gladiátorství v uhlazených kulisách a bez větších skandálů, nutno podotknout. Tenis nepotřebuje cirkus okolo, pozornost získává sportovními výkony samotnými.
To ale neznamená, že by se za kulisami napínavých bitev neděla velká dramata. Ač moderní hráči vystupují takřka roboticky ukázněně, stále jsou to jen lidé. Nový dokument Break Point z produkce Netflixu si proto dal za cíl pohlédnout za tuto oponu. A ukázat, s čím vším se ve skutečnosti tenisté musí potýkat.
Jde o napjatě vyhlíženou novinku, už jen proto, že za ní stojí tvůrci oblíbené dokumentární série F1: Touha po vítězství. Ta se dočkala už čtyř řad a pátá se připravuje. A podařilo se jí něco neslýchaného, i díky ní ožila popularita formule 1 a sledovat ji se stalo znovu trendy.
A podobně by Break Point chtěl posloužit tenisu. Má totiž premiéru ve specifickou dobu, kdy generace dosavadních tenisových stálic jako Roger Federer, Rafael Nadal a Novak Djokovič pomalu vyklízí pozice, které zaujímají jejich mladší rivalové. Právě ty chce dokument představit.
Konkrétně se v pěti dosud vydaných epizodách, dalších pět má následovat v červnu, věnuje Nicku Kyrgiosovi, Matteu Berrettinimu, Paole Badose, Ajle Tomljanovič, Marii Sakkari, Tayloru Fritzovi, Ons Jabeur, Casperu Ruudovi a Felixi Augerovi-Aliassimemu.
Pohled do jejich rutiny a osobního života doplňují komentáře bývalých hráčů Andyho Roddicka či Marie Šarapovové, tenisová fakta doplňuje novinářka Courtney Nguyen.
Netflix se i díky jejím vhledům snaží oslovit diváky, kteří tenis nesledují. Vysvětluje jim pravidla i tenisové zákonitosti, což jsou informace, které zarputilé fanoušky budou nudit. Pro ty jsou však cenné pohledy do zákulisí, místy mimořádně zajímavé, jindy méně.
Berrettini a Tomjlanovič, kteří tvoří jeden z milostných párů na okruhu, mluví o tom, jak se jim daří fungovat na tenisovém okruhu a u toho udržovat vztah. Ons Džabúrová zase přemítá nad tím, že zřejmě bude muset jednou obětovat kariéru, pokud bude chtít dítě. Paula Badosa vypráví o úzkostech a depresi a obecně o tom, jak si tenisový život bere daň na psychickém zdraví.
Hned první díl se pak věnuje jedné z nejatraktivnějších tváří na současném okruhu – Nicku Kyrgiosovi. Hráči s neobyčejným talentem a neobyčejně složitou povahou. Kyrgios dokáže porazit kohokoli, zároveň se na kurtu vzteká, hází raketou, nadává a je schopný zápas vypustit.
Break Point se vrací k jeho dětství, ukazuje blízké lidi kolem něj a nechává i jeho samotného promluvit o vztahu k tenisu, který není zdaleka tak vřelý jako u mnoha jeho soupeřů.
V těchto pohledech je Break Point cenný, rozhodně cennější než v připomínkách některých utkání, neboť má tendenci věnovat stopáž i relativně nepodstatným duelům. Celkově ale nenabízí tak strhující podívanou jako jeho formulový předchůdce.
Ačkoli totiž hledá drama i za kulisami tenisových dvorců, nenachází ho tolik, aby diváky dokonale vtáhl. Tenisovým neznalcům sport přiblíží, fanouškům pak nabídne zajímavé postřehy zevnitř zabalené do typicky atraktivního Netflix vizuálu. Jako celek neurazí, ale ani vám v hlavě dlouho nezůstane.