Víc než třetina rychlosti zvuku. Právě tuhle metu pokořil první elektromobil ze sériové výroby – konkrétně 412 kilometrů za hodinu, které vyvinul Rimac Nevera. Model se tak stal držitelem nového rekordu sériových elektromobilů na uzavřené trati.
Maximální dosažená rychlost Nevery je navíc obecně tou nejvyšší, kterou kdy jakýkoli automobil předvedl na dvanáctikilometrovém okruhu německého komplexu Papenburg. S rozjezdem v rychlosti 250 kilometrů v hodině vyjel v Rimacu z krátké klopené zatáčky na čtyřkilometrovou rovinu jezdec vývojového týmu Miro Zrnčević.
„Auto bylo vyrovnané i stabilní. To potvrzuje, že naši odborníci na aerodynamiku i konstrukci vozu odvedli úžasnou práci,“ pochvaloval si.
Nevera byla samozřejmě vyzkoušena ve vzduchovém tunelu, zda v podobné rychlosti obstojí. Aerodynamické výpočty jsou ovšem jedna věc, skutečný pohyb auta věc druhá. Dokud nevidíte kilometry v hodině na tachometru, zkušební výsledky se nepočítají.
Obdivuhodný výkon nicméně běžný majitel či majitelka vozu na prázdné dálnici nevyužijí. Jako většina ostatních supersportů a hypersportů je Nevera zákazníkům dodávána s omezenou maximální rychlostí do 352 kilometrů za hodinu. Omezení pramení z technologie pneumatik, které by u vyšších rychlostí ztrácely své vlastnosti.
Ti z klientů automobilky, kteří mají touhu maximální rychlost zažít, se v příštích letech budou moci zúčastnit závodů na uzavřených tratích pod dohledem týmu Rimac.
Rimac Nevera má pod kapotou elektrický ekvivalent 1914 koní, které čerpá ze čtyř elektromotorů na každém kole. Ty pohánějí vůz tak účinně, že z nuly na sto zrychlí za 1,85 vteřiny.
Nevera již v roce 2018 dokázala stanovit rekord trati na 400 metrů, kterou absolvovala za 8,582 vteřiny. To z ní – i v porovnání s auty na benzinový pohon – udělalo nejrychlejší sériově vyráběný vůz světa. Nevera se začala vyrábět v továrně Rimacu u chorvatského Záhřebu, kterou financuje Porsche, a první vozy pro zákazníky již prodává.