Lezou vám už reprízy pohádek krkem? Zamiřte do kina, kam právě vstupují nejlepší snímky letošního roku. Pozadu však není ani Netflix, kde po Irčanovi a Manželské historii vládnou Dva papežové, kteří se přou o budoucnost katolické církve.
Portrét dívky v plamenech (v kinech)
Jeden z nejlepších filmů roku se do kin dostává až na jeho samém konci – a sledovat jej je jako postupně vzpomínat na dávnou, zapomenutou lásku. Romantické drama se odehrává v roce 1760 na izolovaném ostrově, kam přijíždí malířka Marianne, aby v prázdném sídle namalovala svatební portrét tajemné Héloise. Mezi oběma dívkami ale postupně začne vznikat něco víc.
Připravte se na akademickou podívanou, která ale není chladná – v době, kdy se spousta filmů jen marketingově ohání „silnými ženskými hrdinkami“, přichází dílo, které nepotřebuje okázalá gesta, ale přesto bují emocemi a životem. Všichni milenci si myslí, že něco objevují – a nořit se do romance Marianne a Héloise je jako znovuobjevovat starou milostnou pověst.
Kde je moje tělo? (na Netflixu)
Museli jste s dětmi několikrát absolvovat Ledové království? Vzpamatovat se můžete na Netflixu u francouzského animáku, který sleduje putování lidské ruky. Ta se pomocí hbitých prstů pohybuje městem a čelí potkanům či mravencům, což příběh posouvá doslova k haptickému thrilleru. To ale není všechno. Druhá dějová linka sleduje mladého poslíčka s pizzou, který se začíná dvořit zákaznici a jemuž ruka dost možná patřila. Tohle ostentativně melancholické sbližování už je trochu utahanější, přesto stvrzuje asi nejzajímavější animák letoška.
Králíček Jojo (v kinech)
Pokud máte pocit, že vám v životě chybí komedie o dospívání, jejímž hlavním hrdinou je malý zapálený nacista, zajděte na vítězný snímek festivalu v Torontu, který se kompletně natáčel v Česku. Malý Jojo chce sloužit Říši tak vehementně, že si dokonce vytvořil imaginárního přítele Hitlera (Taika Waititi). Jeho víra v to, že Židé spí jako netopýři a kladou vajíčka, má být však brzy otřesena. Jeho matka (Scarlett Johansson) totiž schovává v domě mladou Židovku, s níž se Jojo začne pomalu sbližovat. Kolem mele z posledního válečná mašinerie, z níž si režírující Waititi střílí, na náměstí ale pořád stojí šibenice.
U nás zajišťovala produkci firma Czech Anglo Productions, točilo se například v centru Žatce, které bylo třeba kompletně „vyzdobit“ černými svastikami. Do města bylo také nutné dopravit speciální válečnou techniku včetně obrněných vozidel a houfnic, oříškem ale byla i samotná práce s dětmi, které jsou hlavními postavami. Ke každému herci se museli najít čtyři dubléři, děti totiž smějí točit jen několik hodin denně. Natáčení ale bylo velkým úspěchem pro české filmaře, producent se totiž rozhodoval ještě mezi Německem, Polskem a Maďarskem.
Dva papežové (na Netflixu)
Ještě než v lednu dorazí na HBO seriál Nový papež, v jehož prvních minutách masturbuje jeptiška, otevírá dveře do Vatikánu o poznání konvenčnější podívaná. Scenárista Anthony McCarten (Bohemian Rhapsody) a režisér Fernando Meirelles rekonstruují pozadí rezignace papeže Benedikta XVI., jehož v roce 2012 nahradil papež František. Prvního jmenovaného hraje Anthony Hopkins, druhého (ještě jako kardinála Bergoglia) Jonathan Pryce.
Velkou část dvouhodinového snímku vyplňuje jejich strhující, několikadenní dialog, při němž v papežském sídle i skrze zpověď přemítají o budoucnosti katolické církve. Rozhodně však nejde o suchopárnou lekci z teologie, neboť se na příkladu dvou mužů ukazuje současná kulturní válka, která probíhá ve všech vrstvách společnosti. Jeden z mužů totiž vyznává pohyb, druhý statičnost, jeden je konzervativec, druhý liberál. A i když František ve skutečnosti tak progresivní není a Benedikt se se svým nástupcem nikdy tolik nespřátelil, nový film zafunguje jako povznášející, nečekaně vtipná konverzačka, v níž se popíjí fanta, pojídá pizza a sleduje Komisař Rex.
Maják (exkluzivně v kinech)
V Cannes letos vzbudil pořádný rozruch černobílý horor o dvou strážcích majáku, kteří se postupně propadají do šílenství. Natočil ho režisér Robert Eggers, který se před několika lety uvedl mrazivou Čarodějnicí a do hlavních rolí obsadil Roberta Pattinsona s Willemem Dafoem. Snímek se měl českým kinům vyhnout, což se nakonec podařilo zvrátit díky společné iniciativě pražských kin Aero, Bio Oko, Světozor, královéhradeckého Bia Central a brněnského Univerzitního kina Scala. Právě v těchto sálech se bude klaustrofobická novinka na začátku ledna promítat.
„Fanoušci nám psali a zajímali se, zda bude film v kinech. Byly jich desítky, a tak jsme jim chtěli udělat radost a věnovat jim promítání jako takový malý dárek. Zatím máme nasazených pouze pár projekcí a uvidíme, jak půjdou předprodeje a zda budeme přidávat další,“ sdělil Petr Jirásek z distribuční společnosti Aerofilms. Tak nějak tušíme, že lepší lék na silvestrovskou kocovinu v kinech nebude.