Nostalgie je trendy. Nejen co se oblečení týče, ale také u parfémů. Značky se nyní stále častěji uchylují k takzvaným flankerům neboli předělávkám svých bestsellerů, kterými jsme se voněli třeba před 20 lety.
Komunita parfémových odborníků dříve flankery odsuzovala. Jen málokdy remake dokázal být zajímavější nebo kvalitnější než původní vůně. Parfémový dům, který „recyklovanou“ vůni vytvořil, býval osočován z lenosti a nedostatku inspirace. Šetřit a chovat se udržitelně je ale nyní trendy a vytvořit remake vůně je výrazně úspornější než neustále uvádět parfémy nové.
Z obchodního hlediska je to také skvělá strategie. Namíchat ten správný parfém v tom nejlepším poměru všech složek je totiž velmi nákladné – zatímco tvůrci remaků pracují s už osvědčeným složením.
Odlehčením vůně (verze Eau nebo Sport) také oslovíte nové, často mužské zákazníky. Navíc se říká, že regály v parfumerii fungují jako facebookový feed: abyste se udrželi nahoře, potřebujete často představovat novinky.
Nejčastěji uvádí na trh remaky svých vůní Thierry Mugler. Jeho legendární parfém Angel z roku 1992 má neuvěřitelných 20 znovuuvedení.
Issey Miyake a jeho vůně L’Eau d’Issey pour Homme z roku 1994 má 17 flankerů. Na dalším místě je Calvin Klein a jeho CK One Summer, která se od uvedení z roku 2004 dočkala osmi předělávek.
Které remaky legendárních vůní jsou momentálně nejúspěšnější?
Acqua
di Parma: Colonia Essenza
Jedna z nejpopulárnějších kolínských na světě pracuje s touto recepturou už od roku 1916. Před devíti lety ale značka vytvořila její remake, kde najdeme méně mýdlových a pudrových nót, ale o to více kosatce, levandule a růže. I přes přítomnost květin je tato kolínská určena ženám i mužům. Díky zájmu o unisexové vůně se nyní těší tento flanker mimořádné popularitě.
Dior: J’Adore
Poprvé byla tato legendární vůně uvedena v roce 1999, loni se dočkala svého comebacku s dodatkem Absolu za podpory reklamní kampaně s Charlize Theron. Známý akord ylang-ylangu, růže a jasmínu vystřelí až k nebesům pomocí chladných aldehydů. Od Dioru je toto skvělý počin, který mileniály donutí milovat parfém, jejž kdysi používaly jejich matky.
Prada Candy L’Eau
Pokud má nějaká vůně „Eau“ v názvu (případně „Sport“ u pánských parfémů), znamená to, že je lehčí, svěžejší a cílí na mladší zákazníky. Prada Candy L’Eau je ale ona výjimka, která potvrzuje pravidlo. Do karamelových nót původního parfému byla přidána sůl a pepř, což vůni výrazně dodalo na zajímavosti.
L’Artisan
Parfumeur: Premier Figuier Extreme
Původní fíková vůně z roku 1994 je ovocnější než její moderní remake, ale ten zas díky santalovému dřevu působí jemněji. Ostré zelené tóny byly nahrazené těmi zemitými, takže výsledek vám připomene letní kašmírový šál. Moc nechápete, proč byste ho měli vlastnit, než se usadíte za svěžího letního večera na terase restaurace a zjistíte, co vám doteď opravdu chybělo ke štěstí.