Není nad správné načasování a v automobilové branži to platí dvojnásob. Neustále se měnící ceny ropy, proměnlivé nálady na trhu a doslova raketový vývoj nových technologií dělají z každé investice do výzkumu a vývoje s cílem přijít s něčím novým mimořádně riskantní podnik.
Jasně, právě teď není potřeba moc experimentovat, sázkou na jistotu jsou SUV a crossovery, na nichž výrobci velmi dobře vydělávají. Přesto čas od času někdo z nich s něčím novým přijde. Jen je smůla, když je to skutečná inovace, ať na poli designu, nebo technologií, ale na trhu se neujme.
Spousta inovací na okamžik zazáří, ale pak zhasnou a už o nich nikdo nikdy neuslyší. Kapkovitý tvar dveří se vrací přibližně každých 20 nebo 30 let, na druhou stranu, o takových vynálezech, jako bylo páté přídavné kolo pro parkování nebo turbínové motory, ale nelze říct nic jiného, než že je dobře, že zapadly. Naopak hodně zamrzí, když přijdete s autem, které zaujme jako koncept, ale na trhu se neujme. Vy jeho výrobu zastavíte, ale jen o pár let později jste svědky toho, jak s tou samou inovací přijde někdo jiný a slaví s ní fantastické úspěchy.
Dá se to přirovnat k situaci, kdy ve společnosti přátel vyprávíte vtip, ale nikdo vám v tu chvíli nevěnuje pozornost. Krátce nato ale tentýž vtip odvypráví někdo jiný, tentokrát mu ostatní věnují pozornost a všichni se smějí a tleskají. Správné načasování je zkrátka klíčové. Tady je pár příkladů. Následujících pět aut předběhlo v letech 2010–2019 svou dobu.
Honda Accord Crosstour
Honda tenhle model ocejchovala jako kombík, ale přitom šlo o něco mezi kombíkem a crossoverem. Sportovně laděná záď vypadala v té době (v roce 2010) zvláštně. Kvůli mizerným prodejům se s jeho výrobou skončilo v roce 2016. Kdyby mu tehdy Honda dala ještě tři roky šanci, udával by model Accord Crosstour trend. Jeho tvary jsou dnes populární u výrobců luxusních aut – vezměte si dnes nejprodávanější modely sedanů, SUV a crossoverů od BMW nebo Mercedesu. Ty všechny nápadně připomínají design modelu Crosstour od Hondy.
Tesla
Roadster, první generace
Není pochyb o tom, že právě Tesla dramaticky mění svět aut. Přitom její elektromobily nebývaly zpočátku nějak mimořádně atraktivní. Dnes je ale situace jiná – nejenže auta na čistě elektrický pohon porážejí své konkurenty s klasickými motory na všech frontách, ve velkém začínají sjíždět z výrobních linek téměř všech luxusních automobilek. A to všechno díky modelu S, teprve druhé tesle v pořadí.
První generace roadsteru se vyráběla v letech 2008–2012 a představovala první pokus Tesly o sexy elektromobil. Problémem byla slabší baterie, která jí znemožňovala využít naplno její potenciál. Teď se roadster vrací, do výroby se dostane v průběhu roku 2020.
CTS-V Sport Wagon
V roce 2010 byly kombíky už víc než zavedenou kategorií, ale Cadillac k nim svou sérií modelů V přidal ještě výkon. Problém byl v tom, že už si kombíky dávno našly své zákazníky, kteří tehdy nepásli po další přidané hodnotě. Nicméně o pár let později, přesně v roce 2019, přišly se stejným řešením značky Mercedes a BMW, přičemž totéž dnes připravují Porsche a Jaguar. Cadillac mezitím svou sérii V modifikoval, ale dnes by s klidem mohl oprášit model Sport Wagon.
Hyundai
Genesis Coupe
Ještě před nedávnem by si značku Hyundai jen málokdo spojoval se sportovním výkonem. Nicméně v roce 2019 vybojoval pro korejskou značku model Veloster N. v časopisu Road and Track titul „Nejvýkonnější auto roku“. Postavili jej na platformě, na níž předtím, v roce 2016, vzniklo vizionářské dvoudveřové kupé Genesis s motorem umístěným vpředu a s pohonem zadních kol. Tehdy evidentně nedoceněné.
Mercedes-Benz R-Class
Třída R skončila na evropském a americkém trhu v roce 2016, a to kvůli nízkým prodejům, když se však podíváme na dnešní nejprodávanější modely v čele s SUV a crossovery, je pravděpodobné, že se do výroby dřív nebo později vrátí, a to s velkým úspěchem. V základní modelové řadě se navíc nejspíš po dlouhých letech objeví typ R63 AMG, který byl z výroby vyřazen začátkem roku 2007, po pouhém roce. Typ, který představoval něco mezi kombíkem a minivanem, disponoval osmiválcovým motorem o objemu 6,2 litru s výkonem 502 koňských sil.