Jeden z nejriskantnějších okamžiků naší kariéry nastává, když dostaneme nového šéfa. Pryč je všechno porozumění a fungující vztah s předchozím vedoucím. Naopak přichází čas, kdy musíme začít zase od začátku.
A co hůř, někdy nový šéf přichází proto, aby udělat pár zásadních změn nebo se jednoduše rozhodne zanechat ve vaší firmě svůj „otisk“. A někdy tou zásadní změnou můžete být vy.
Aby se vám tyto změny vyhnuly, musíte být během této kritické doby – nástupu nového šéfa – aktivní a strategičtí. Tohle je pár tipů, jak prolomit ledy a udržet si své místo.
Začněte ještě předtím, než nového šéfa dostanete
Pokud v práci komunikujete hlavně se svým přímým nadřízeným a ostatní vás neznají nebo nevědí, co umíte, tak máte problém. Abyste této situaci předešli, rozšiřte své aktivity a pracujete na vztazích s lidmi napříč celou společností, aby se i oni stali vaší „podpůrnou sítí“.
Vyžaduje to čas a úsilí, ale až váš šéf jednou odejde, tak se vám to vyplatí – možná se i díky tomu stanete jeho náhradou. Na druhou stranu, pokud o vás lidé, kteří rozhodují, nevědí, je nemožné, aby o vás jako o náhradě vůbec uvažovali.
Zjistěte si o svém novém šéfovi co nejvíc informací
Tento průzkum je zásadní. Měli byste vědět, co vašeho nového nadřízeného spolehlivě rozčílí, co považuje za důležité nebo jak zvládal svůj předchozí personál. Zkrátka s průzkumem budete vědět, na co byste si měli dát pozor.
Podnikněte menší terénní průzkum a posbírejte co nejvíce informací, ideálně ještě předtím, než se s ním poprvé setkáte. Začněte s hledáním na LinkedIn a udělejte si i starý, ale osvědčený průzkum na Googlu. Můžete zjistit, v čem všem se váš nastávající šéf angažoval, čím se zabýval v minulosti, okouknout, zda někde neposkytl rozhovor nebo prezentaci, a projet i další informace z jeho zázemí, které vám ho pomohou lépe pochopit.
A co je ještě důležitější – až se osobně setkáte, rovnou se zeptejte, jaký přístup váš nastávající boss preferuje – co se týká schůzek, zpráv, komunikace na pracovišti nebo čehokoli dalšího, co souvisí s vaší pozicí.
Místo toho, abyste čekali, že bude pracovat stejně jako váš starý šéf nebo že se mu bude zamlouvat, jak pracujete, je lepší se zeptat. Pokud se váš přístup bude lišit, máte ideální příležitost prodat způsob, jakým děláte věci vy – nebo alespoň budete vědět, jak pracovat, než se vám nového šéfa podaří přesvědčit o výhodách vašeho přístupu.
Nepodceňujte seznamovací rozhovory
Nový šéf se se svými podřízenými často setkává, aby si o nich udělal vlastní představu. Neberte toto setkání na lehkou váhu. Je to pracovní interview jako každé jiné a je jen na vás, abyste se dokázali pořádně prodat.
Pokud zvládnete o vašem budoucím šéfovi nasbírat nějaké informace předem, budete lépe připraveni, protože už budete znát „své publikum“. Pokud tyto informace mít nebudete, je potřeba zvážit, co by tak váš nový šéf mohl potřebovat, co říct a co si radši nechat pro sebe (alespoň prozatím) a jak se ukázat v tom nejlepším světle.
Připravte se na to, co budou říkat ostatní
Váš nový boss bude ve studijním módu, především pokud bude ve vaší firmě nováčkem. Povede rozhovory se spoustou dalších lidí, včetně vašich podřízených, jiných vedoucích a vlastních nadřízených.
Měli byste mít dobrou představu o tom, co o vás, případně o vašem oddělení a personálu budou ostatní říkat, abyste mohli aktivně nabídnout jiný úhel pohledu nebo vyvrátit nepřesné informace. Udělejte to ale opatrně. Nestačí jen říct „ten a ten vám řekne tohle, a to není pravda“.
Nepomlouvejte své kolegy
Tady si dejte opravdu velký pozor. Je lákavé šéfovi říct, že váš kolega je flákač, který pořádně nepracuje, nebo ukazovat prstem na ostatní.
To by ale byla chyba. Co můžete udělat, je vyzbrojit vašeho šéfa informacemi, nebo dokonce otázkami, které mu pomohou odhalit skutečnosti, které vy už dávno víte. To je mnohem lepší postup než pomlouvat vaše kolegy – i když by to, co byste říkali, bylo pravdivé.
Rozviňte svůj styl
Přiznejme si to. Možná se budete muset změnit, abyste lépe sedli stylu nebo očekávání vašeho nového vedoucího. Pokud se chcete udržet, musíte být dostatečně flexibilní a připraveni na jakékoliv změny, abyste uspokojili vašeho šéfa a získali si potřebné pochopení a důvěru, která vás posunou dopředu společně. Ostatně, změna je život, ne?
Autor: Michel Theriault, kouč manažerů, specialista na vztahy ve velkých firmách