Většina restaurací očekává, že budou u příležitosti svátku svatého Valentýna plně obsazené, stejně jako loni. Speciální menu spojené s doprovodným programem nebo třeba degustací nabídnou podle Asociace hotelů a restaurací ČR zejména podniky s komornějším prostředím, typické pivní restaurace očekávají zájem menší.
Někteří lidé budou valentýnskou večeři připravovat sami doma, některé supermarkety uvedly, že v období před Valentýnem rostou prodeje prémiových potravin a kvalitnějších surovin.
„Valentýnská setkání v restauracích získávají stále větší prostor v popularitě českých zákazníků, byť se nejedná o původně náš svátek. Letos bude možné nalézt v restauracích opět širokou škálu nabídky, a tím i cen, a to od tří set korun na osobu až po částky v řádu několika tisíc korun,“ řekl prezident asociace Václav Stárek.
Valentýnské menu nabídne například restaurace Červený jelen, vyjde na 1990 korun za jednoho. „Trendem je určitě zážitková večeře, specifické suroviny a zajímavé kombinace, zkrátka exkluzivní menu, které je dostupné jen jeden den v roce,“ uvedl šéfkuchař Marek Fichtner.
Už čtyři týdny před svátkem zamilovaných začala přijímat rezervace rovněž italská restaurace Ristorante Fabiano. Valentýn je pro ně významnější svátek než Silvestr nebo Štědrý den, oproti běžným dnům zaznamenávají nárůst tržeb přibližně o čtvrtinu.
Velký zájem o valentýnský večer potvrdil i podnik Café Imperial, který v poslední době eviduje větší poptávku po sdílených menu pro páry.
Restaurace Deer uvedla, že roste zájem o takzvaná dvojitá rande, kdy páry slaví Valentýna společně. „Je větší poptávka po odlehčených pokrmech, jako jsou ryby a vegetariánské varianty,“ sdělil za podnik Petr Bauer jr.
Některé restaurace uvedly, že na svátek zamilovaných často řeší i speciální požadavky, například pomáhají zorganizovat žádosti o ruku nebo předání dárků.
Páry ale také často slaví Valentýna doma, například online supermarket Košík.cz uvedl, že do valentýnských oslav se stále častěji zapojují i děti a postupně se z něj stává rodinný svátek, což se promítá i v nákupech.
Podle mluvčího Košíku Františka Brože lidé v období před Valentýnem nakupují zahraniční sýry, sušené šunky či olivy, ale i kvalitnější suroviny, jako jsou biomasa z lokálních chovů, čerstvé ryby a mořské plody.
Oslovené řetězce se shodují, že lidé jsou v obdarovávání spíše konzervativní a vedou prodeje květin, sektů, jahod či čokolád, například řetězci Penny prodeje bonboniér v týdnu před Valentýnem vzrostou dvojnásobně.
Také Billa zaznamenává před Valentýnem a v den svátku větší nákupy drobných pozorností, ať už jde o čokolády, nebo květiny, a to až o třetinu oproti běžným dnům.
Podle Lidlu roste poptávka i po svíčkách, plyšových hračkách či pyžamech. V Tescu označili za „hit“ letošní sezony takzvané květiny z lega, zájem o ně evidují i v Kauflandu.