Co by se stalo, kdyby Američané přistáli na Měsíci až jako druzí po Rusku? Odpověď může být zábavnější, komplexnější a barvitější, než se zdá. Seriál For All Mankind s touto premisou došel už do třetí řady, která měla v pátek premiéru – a chystá se v ní dobývání Marsu.
Drama z alternativní historie si pozornost publika získalo až postupně. Startovalo 1. listopadu 2019 spolu s celou službou Apple TV+, kde se vysílá. Na začátku ovšem zapadlo za propagovanější The Morning Show. Diváky si postupně našlo, i proto ho Apple již dvakrát obnovil.
Důvody není třeba složitě hledat. Celé téma dobývání vesmíru je atraktivní samo o sobě a v seriálových vodách dosud nepříliš probádané. Tady ho navíc koření alternativní historie, která nevypráví zprvu dramaticky odlišný příběh od dějin našich, postupně ale chytře buduje svět, který jedna odlišná dějinná událost posunula nakonec úplně jinam.
A spíš nenápadně pracuje s drobnostmi, jako že v jiné verzi lidských dějin přežil John Lennon a Beatles chystají reunion.
Dobře zvolené je i herecké obsazení, které kombinuje neznámé tváře s povědomějšími obličeji v čele s představitelem titulní role Joelem Kinnamanem.
Scenáristé navíc umně pracují s jednotlivými postavami, které během sezon procházejí zajímavým vývojem. Zároveň šikovně mísí různé žánry, od vesmírného sci-fi přes politická a rodinná dramata a ukazují alternativní dějiny jak na světové škále, tak i u mikropříběhů jednotlivých postav.
Seriál se nebojí tlačit feministické motivy, však také třetí řada pojednává o snaze ženy dobýt americký prezidentský úřad. Zároveň jde ale i o kolonizaci Marsu (píše se přitom teprve rok 1992). Šíře témat je zkrátka pro For All Mankind typická.
A za komplexnost a promyšlenost seriálu ho označil web USA Today za to nejlepší, co můžete teď v televizi vidět.
„Když jsme vydali první řadu, byla trochu ve stínu, protože byla součástí první várky věcí od Applu,“ vzpomínal Joel Kinnaman pro web Collider. „Přitom jsme cítili, že jsme udělali něco skvělého. A pak se zdálo, že první řada skončila někde ve vakuu a neměla takový úspěch.“
Proti první řadě hraje i pozvolnější tempo, které však postupně nabírá na obrátkách. Částečně i tím, jak se divák sžívá s větším množstvím postav.
„Přijde mi, že scenáristická úroveň a pozornost k detailům je opravdu vysoká, stejně jako odvaha dělat nečekané zvraty. A tak mi přijde, že to je u všech skvělých sérií, jako třeba první řady House of Cards,“ připomíná Kinnaman dnes už proslulý politický thriller.
For All Mankind stále běží trochu ve stínu – o nové řadě se nemluví zdaleka tolik jako třeba o pokračování Stranger Things. Seriáloví fanoušci už ale vědí, že tady vedle nesáhnou. „A můžu vám říct, že epizody sedm až deset jsou každá jako finále sezony,“ láká Kinnaman.