Po kartičkách, figurkách a Legu začali dospělí po celém světě investovat do plyšových zvířátek. Ta jim mají pomáhat s každodenním stresem a jejich koupí navíc oživují trh s hračkami, který na Západě trpí v důsledku nízké porodnosti.
Některé dospělé láká Ikea cenově dostupným nábytkem, pro jiné je však tato švédská značka atraktivní něčím úplně jiným – roztomilým plyšovým žralokem. Ten spolu s dalšími plyšáky tvoří významnou část z těchto obvykle dětských produktů koupených dospělými a jejich podíl na celkem dvou a půl bilionu korun loni prodaných hraček tak postupně roste.
Pro trh, který se od roku 2022 propadl o 2,6 procenta, jsou „kidults“, tedy dětští dospělí, téměř spásou. A jejich zájem je vidět na žraloku Blåhajovi.
Jde až o čtvrtého ze žraločích plyšáků, s nimiž Ikea přišla, ale rozhodně se jedná o nejoblíbenějšího z nich. A to natolik, že stejnojmenná komunita na sociální síti Reddit má v současné době 121 tisíc členů.
Ti na ní sdílejí to, co provází Blåhaje od prvních virálních příspěvků kolem roku 2018 – vtipné fotografie. Na těch uživatelé například berou plyšáka na neobvyklá místa nebo ho pózují, aby vykonával obvykle lidskou činnost, jako je čtení či sezení u stolu.
Fotografie tohoto typu rozpoutaly zájem o žraloka nejen ve Spojených státech a v Evropě, ale také v Rusku. Tam dokonce v době největšího zájmu zmizel z pobočky během hodiny po doplnění zásob.
Ještě větší ohlas měl během pandemie, kdy o něm lidé začali na sociálních sítích více diskutovat. V době, kdy zdravotníci lidem doporučovali, aby se příliš nestýkali, vzrostla potřeba něčeho na mazlení.
To se projevilo na celém sortimentu plyšových hraček, které si uživatelé na internetu pochvalovali i proto, že je spánek se zvířátkem uklidňoval.
K dobrým prodejním číslům během pandemie se připojilo i to, že se Blåhaj stal symbolem i pro lidi z LGBTQ+ komunity, kteří ho například nosí na pochody hrdosti i v Praze.
A společnost toho umí využít. Na některých takových akcích je vystavuje nebo s nimi pochoduje, čímž udržuje jejich status v rámci komunity.
V sérii švýcarských reklam propagujících legalizaci manželství pro všechny pak nechala Blåhaje mazlit se s ledním medvědem Snuttigem, což doprovodila nápisem „Manželská postel pro všechny“.
Foto se souhlasem Ikea
Zřejmě kvůli svému vzhledu ale našel největší oblibu mezi transgender osobami. Jeho modrobílé tělo a růžová pusa připomínají vlajku, která reprezentuje tyto lidi, jejichž genderová identita není v souladu s biologickým pohlavím.
Autorka Meghan Cherry popisuje, že tento plyšový tvor pro některé z nich značí přechod mezi pohlavími a změnu v životě. Kupují si ho nebo si ho dávají například po operaci změny pohlaví a jeho vlastnictvím se mezi sebou poznávají i ti, kteří se ještě na „coming out“ necítí.
Na jejich oblibu žraloka reagovala Ikea zasláním několika ručně šitých kousků v barvách vlajky klinikám v Kanadě, které poskytovaly péči pro transgender osoby. Mimo ně si ji oblíbili i členové furry komunity zajímající se o antropomorfní zvířecí postavy.
Foto Syd Danger
BeYou Blahaj
Na zájmu dětí, subkultur, identit i dospělých neznalých všech významů s hračkou spojených Ikea vydělává prodejem dalších věcí s Blåhajem. U nás nabízí osušku s motivem žraloka, v Malajsii ho dala na své známé modré tašky a v Tokiu Blåhaj v obleku prodává reality.
Foto Ikea
Osuška BLÅVINGAD
Foto Ikea
Největšímu zájmu dospělých se však těší medvědi. I zde patří Ikea mezi nejvýznamnější společnosti, které takové hračky nabízejí.
Její Djungelskog také těží z popularity na internetu, kde ho podobně jako Blåhaje lidé fotí v nejrůznějších pozicích a při různých lidských činnostech.
Díky tomu se zdá, že se v těchto dnech v prodeji vyrovná svému mořskému bratrovi – podle prohlášení společnosti pro americký deník New York Times se jich ve Spojených státech prodává pětkrát více, než předpokládali.
Foto se souhlasem Ikea
Djungelskog
Medvědí renesanci prožívá i obchod Build-A-Bear – loni dokonce zažil svůj nejlepší třetí kvartál. Řetězec, který umožňuje zákazníkům vyrobit si vlastní plyšová zvířátka, přitom ještě v minulé dekádě směřoval k postupnému zániku.
Podle generální ředitelky Sharon Price jej před krachem zachránilo zaměření na novou cílovou skupinu – dospělé. Oslovila je nabídkou plyšových medvídků inspirovaných postavami z franšíz, jako je Deadpool, Přátelé, Harry Potter nebo Hvězdné války. Dnes tak dospívající a dospělí tvoří čtyřicet procent tržeb společnosti.
Medvědem ve velikosti dospělého člověka zase proslul americký řetězec Costco. Ten se kromě internetu objevil i v řadě seriálů a dospělí ho kupovali nejen pro sebe, ale i pro své firmy. V reklamě ho využila i automobilka Tesla.
Majitel pařížského knihkupectví Canon de la Presse jich v roce 2018 nakoupil asi padesát a umístil je do místních obchodů, aby dělali lidem radost. A tu jim opravdu udělali – dokonce takovou, že se okolo stanice metra Les Gobelins rozšířili téměř všude.
Foto se souhlasem Costco
Medvěd Hugfun
Pod podmínkou, že zůstanou na veřejných místech, je pak majitel knihkupectví Philippe Labourel začal místním podnikům i rozdávat.
A přestože v roce 2019 měli být medvědi vystaveni naposledy, během pandemie covidu-19 našli uplatnění v restauracích. Ty jimi obsadily místa k sezení, takže mezi strávníky byly dostatečné mezery, ale přitom se u stolů necítili tak osaměle.
Hrdým majitelem plyšáků je i investiční legenda a jeden z nejbohatších lidí světa Warren Buffett. Pod jeho společnost Berkshire Hathaway totiž spadá výrobce hraček Jazwares, který je známý svými plyšáky Squishmallows.
Jak už to u Buffettových investic bývá, jeho plyšové hračky dosahují působivých čísel. Také jim pomohla pandemie a následný úspěch na sociálních sítích.
Díky tomu se podle společnosti Circana loni staly nejprodávanějšími plyšáky ve Spojených státech, Kanadě a v Mexiku. Kromě motivů zvířat nabízí i licencované postavičky ze slavných filmů a seriálů a vyznačují se neobvyklým kulatým tvarem.
Na svém prvním víkendu pro akcionáře investiční společnosti pak firma Jazwares představila Squishmallows s podobou Warrena Buffetta a jeho zesnulého obchodního partnera Charlieho Mungera. A jinak seriózní návštěvníci z nich byli nadšeni.
Podle televize CNBC si účastníci koupili na deset tisíc plyšáků a na sociálních sítích se po skončení každoročního setkání objevují fotografie dětí i mužů v oblecích, kteří hračky obdivují. Koneckonců, kdo by se nechtěl pomazlit s šestým nejbohatším mužem světa a nechtěl od něj při tom nasát pár vědomostí?
Foto Jazwares
Warren Buffett Squishmallow
Foto Jazwares
Charlie Munger Squishmallow