Brněnský tým Ashborne Games se rozhodl zpracovat do videoherní podoby významné, ale opomíjené téma z tuzemské historie. Jeho čerstvá novinka Last Train Home vypráví o strastiplné cestě československých legionářů z Ruska domů a je jedním z nejambicióznějších domácích titulů posledních let.
Jiří Charfreitag se už dlouhé roky věnuje československým legionářům, sbírá dobové materiály a pečlivě studuje jejich historii, kterou vystavuje v pražském Muzeu československých legií. Před pár lety ho překvapilo, když za ním začaly docházet skupinky lidí, které se nezvykle detailně zajímaly o legionářskou historii.
Šlo o vývojáře z formujícího se týmu Ashborne Games, který se chystal na vývoj hry o československých legiích. „Jenže tehdy hra nebyla oznámená a museli jsme pracovat pokud možno nenápadně,“ ohlíží se šéf týmu Petr Kolář.
Teď cesta brněnských vývojářů došla do cíle. Zhruba padesátičlenný tým dokončil hru Last Train Home, která se sice neřadí mezi velkorozpočtové AAA tituly, ale láká na originální premisu a zápletku obzvlášť zajímavou pro tuzemské hráče.
„Ale zdaleka nejen pro ně. Vyprávíme příběh, který je pochopitelný celosvětově, o vojácích na cizím území, kteří se vracejí z války přes území, kde probíhá občanská válka. Znají to moc dobře Američané, ale dělo se to třeba už v trójské válce,“ říká Kolář.
Největší vlnu zájmu cítí právě z USA a z Německa, Češi jsou třetí, následují Rusové, kde hra ovšem nebudí jen nadšení.
„Snažíme se situaci vykreslit v celé její šíři, kdy žádná strana není jen dobrá, nebo zlá. V demoverzi jsme ale ukázali pouze úvod do děje, kde je Rudá armáda vykreslena jako výrazní záporáci. Což se v Rusku setkává s nevolí,“ říká Kolář. Pozornost ale Last Train Home vzbudila i v Číně nebo Japonsku.
Herně se jedná o mix strategie, v níž ovládáte jednotlivé vojáky na misích, a manažerského simulátoru vlaku, kde se musíte o jeho cestující starat. „Je to poměrně náročná záležitost. Můžete ji hrát čtyřicet hodin, ale klidně i víc,“ líčí Kolář.
Tým Ashborne Games zformovali před třemi lety veteráni české vývojářské scény se zkušenostmi z vývoje her jako Mafia, Arma, Vigor nebo Silent Hill: Downpour. Znát je na jeho díle také rukopis dnes již neexistujícího týmu Altar Interactive, který stvořil kultovní tituly jako Fish Fillets nebo Original War.
Brněnské studio vzniklo pod hlavičkou rakouského vydavatele THQ Nordic, který zase patří švédskému mediálnímu gigantovi Embracer. Pod ním funguje i další velký český tým Warhorse Studios, autoři Kingdom Come: Deliverance.
„Říkali nám, ať si pro první hru ideálně vybereme něco z jejich značek. Prošli jsme několik návrhů a pak najednou náš kreativní ředitel Karel Kališ řekl: Já jsem to mezi návrhy ani nepsal, ale co kdybychom udělali hru o československých legionářích?“ vzpomíná Kolář.
Tým se pro nápad nadchl a líbil se také vydavatelům z THQ Nordic. „Což je trochu paradoxní, protože ve hře mimo jiné Češi a Slováci bojují o osamostatnění od Rakouska-Uherska. A teď vzniká díky podpoře Rakušanů,“ usmívá se Kolář.
Od vydavatele dostal jeho tým zhruba 150 milionů korun. Klíčové pro něj pochopitelně bylo právě studium historických podkladů a spolupráce s Československou obcí legionářskou.
Zástupci Ashborne Games tak navštívili Legiovlak, což je putovní „muzeum na kolejích“ a má být věrnou replikou legionářského vlaku z let po první světové válce. Zkoumali historické reálie, podobu tehdejších míst a zejména příběhy jednotlivých legionářů, jejichž vzájemným pospojováním vznikly fiktivní postavy ve hře.
Děj Last Train Home zhustil dva roky dlouhou cestu na půl roku. Vypráví ho nejen hra samotná, ale i sedm příběhových filmečků. Natáčelo se v tuhé zimě, aby podmínky co nejvíce připomínaly Rusko.
Ústřední postavou je kapitán Langer. „A když jsme si načrtli jeho charakter i vzhled, zjistil jsme, že nám připomíná Karla Dobrého. Tak jsme se spojili s jeho agentkou a vyšlo to,“ vzpomíná Kolář.
V Last Train Home tak vystupuje herec, který si zahrál třeba v nedávných novinkách Bod obnovy nebo Bratři, a to nejen v hraných scénkách, ale nadaboval i svoji postavu ve hře.
Last Train Home totiž nabízí český dabing, což je v dnešní době poměrně unikátní. „Při vývoji jsme si uvědomili, že pokud by mluvili všichni anglicky, hráči těžko rozeznají výkřiky vlastních a nepřátelských jednotek,“ popisuje Kolář pragmatickou úvahu za využitím dabingu.
Rozpočet hry prozradit nemůže. „Mohu jen naznačit, že THQ Nordic potřebují prodat nižší stovky tisíc kopií na to, aby se projekt zaplatil,“ prohlásil.
A zatím se zdá, že Last Train Home budí zájem. Třeba herní obchod Xzone ohlásil, že všech 500 fyzických kopií titulu, tedy krabicové verze, které měl k dispozici, se rozebralo ještě před datem vydání, tedy 28. listopadem.
Vydavatel THQ Nordic jich totiž nechal vyrobit pro celý svět jen dva tisíce. „Dokážu si představit, že tato hra by jen v Česku při běžné dostupnosti udělala klidně 2500 kusů, je škoda, že nejsou k dispozici,“ posteskl si Martin Schovanec, šéf Xzone.