Používat, či nepoužívat emotikony v e-mailové komunikaci? Běžná firemní etiketa mluví jasně a používání emotikonů zakazuje, nicméně pokud si píšete s kolegy, a navíc ještě v karanténě, je potřeba písemnou komunikaci občas oživit. Emoji navíc usnadňují vzájemné pochopení.
Tento fakt dokládá i studie Chichesterské univerzity. Ve srovnání s běžnou komunikací z očí do očí ztratí lidé při písemné komunikaci až 93 procent komunikačních podnětů.
„Přidání emoji nebo obrázků pomůže čtenáři dekódovat tón e-mailu,“ uvedl výzkumník klinické psychologie Dr. Moitree Banerjee, který na Chichesterské univerzitě vyučuje psychologii. „Ve světě kybernetické psychologie se emoji nazývají kvazineverbální narážky. Jsou ideální k tomu, aby vám zprostředkovaly váš postoj a umožnily vašemu protějšku správně pochopit veškeré myšlené emoce, výraz a váš záměr,“ dodává Banerjee.
Výzkum ukazuje, že až 55 procent neverbální komunikace je převzato z řeči těla, včetně výrazů obličeje a očního kontaktu, zatímco dalších 38 procent pochází z výšky a tonality hlasu.
Podle loňské zprávy International Journal of Business Communication se navíc zjistilo, že lidé, kteří v písemné komunikaci používali emoji, byli v práci šťastnější. Podle Facebooku je každý den odesíláno více než pět miliard emoji. Nejpopulárnějším emoji je ikona s výrazem slz od smíchu.
Emoji byly vytvořeny v 90. letech minulého století inženýrem japonské telefonní společnosti NTT Docomo Šigetakou Kuritou. Pracoval na tom, aby zákazníci mohli komunikovat prostřednictvím ikon. Výsledkem byla sada 176 ikon, které nazval emoji. Název kombinuje dvě japonská slova: „e“ (obrázek) a „moji“ (znak).