Do luxusních pražských hotelů ještě nejezdí tolik lidí, jako tomu bývalo před pandemií. Přilákat nové hosty hlavně z USA a Asie chce nová šéfka hotelu Mandarin Oriental, Prague. Otevřít ho chce ale i pro Čechy a místní komunitu. 

V pohostinství vyrůstala. Její rodiče měli v Rakousku hospodu v přízemí domu, kde bydleli. Při každé volné chvíli musela Barbara Göttling v rodinném podniku pomáhat. Jak teď říká, ne vždycky se jí chtělo. Ale i tak jí tenhle obor přirostl k srdci, už u něj a cestovního ruchu zůstala a naučila se, že práce je něco přirozeného.

Jen se od malé restaurace posunula o míle dál. Vedla a otevírala velké hotely v Rakousku i Německu a teď přichází z Vídně do Prahy, kde nově stojí v čele luxusního hotelu Mandarin Oriental. Její hlavní cíl? „Otevřít Mandarin Oriental víc veřejnosti a přilákat do něj i Čechy,“ říká naprosto plynulou češtinou rodilá Rakušanka. 

Ač se sama narodila ve Vídni, její matka je Češka a otec Polák. Coby dítě trávila Barbara prázdniny střídavě u prarodičů v Polsku i v Česku, přesněji na Moravě u Brna, což poznáte nejpozději ve chvíli, kdy promluví o šalinách.

Tyhle pobyty jí pomohly nejen naučit se výborně oba dva jazyky, ale taky poznat zblízka místní kulturu i mentalitu. A to se jí teď hodí. „Okamžitě jsem se tady cítila jako doma,“ říká žena, která posledních deset let pracovala ve vídeňském luxusním hotelu Park Hyatt a poslední rok a půl ho vedla. 

Po letech ale chtěla změnu, novou výzvu. „Už jsem věděla, co a jak, všechno šlo hladce. A to je pro mě varování, že je na čase jít dál a zkusit něco nového,“ popisuje svou motivaci manažerka, které se zamlouvala nová pozice nejen proto, že je v Praze, ale hlavně ji zaujal samotný hotel Mandarin Oriental.

„Je to zatím v segmentu luxusních hotelů menší společnost, která ale má zajímavé plány, protože chce hodně růst a do roku 2030 chce víc než zdvojnásobit počet svých hotelů na světě,“ říká Barbara s tím, že nyní funguje pod touhle značkou čtyřicet hotelů. Drajv a energii nemá jen vedení celého řetězce, ale i nová ředitelka pražského Mandarinu. 

Věří, že v české metropoli jí pomůžou zkušenosti z Vídně. Nejenže si jsou obě města v mnoha ohledech hodně podobná, ale především mají i podobné postavení na pomyslné mapě cestovatelů z celého světa.

„Ať se nám to líbí, nebo ne, když lidé cestují, jako první chtějí v Evropě vidět města jako Londýn nebo Paříž. Vídeň a Praha jsou v tomhle směru až druhé v řadě,“ upozorňuje Barbara Göttling.

A rychle dodává, že ve skutečnosti ale mají co nabídnout. Právě na to a na oslovení luxusní klientely, u které je Praha přece jen pořád trochu mimo hledáček, se chce nová šéfka Mandarin Orientalu zaměřit především.

„Po pandemii se pořád ještě trh cestovního ruchu v luxusním segmentu nevzpamatoval tolik jako ostatní segmenty, musíme na tom pracovat a ukázat, že Praha má téhle klientele opravdu co nabídnout. Hodnota, kterou tu získají, je skutečně vysoká,“ je přesvědčená Barbara Göttling. Praha musí podle ní překonat pověst levného místa, kam se jezdí na party. 

Když lidé cestují, jako první chtějí v Evropě vidět města jako Londýn nebo Paříž. Vídeň a Praha jsou v tomhle směru až druhé v řadě.

Například v oblasti gastronomie má Praha podle Göttling co nabídnout, a díky široké a pestré nabídce špičkových restaurací dokonce před Vídní. Obsazenost hotelů v české metropoli je aktuálně zhruba na sedmdesát procent, v luxusním segmentu je to o něco méně, trh ale postupně roste, a jak Barbara říká, tempo růstu je rychlejší než třeba v její domovské Vídni. 

Aktuálně má Mandarin Oriental nejvíc hostů z Německa, Rakouska, Švýcarska a Velké Británie.

„Velmi důležitý trh je pro nás USA, věřím, že může růst ještě rychleji,“ říká a dodává, že velký potenciál vidí i mezi asijskými návštěvníky. Právě na USA a obecně i Asii se chce nyní hodně zaměřit. „Stačí, když se podíváte na ulici, a vidíte, že turistů z Asie tady moc není,“ poznamenává. 

Soustředit se chce ale i na podstatně bližší okolí a do hotelu přilákat i Čechy. „Moc ráda bych nás propojila s místní komunitou, jsme sousedé, chci přinést nová partnerství a akce, které tady budou dávat smysl pro lokální komunitu,“ plánuje manažerka, která si uvědomuje, že lidé mají často podvědomou bariéru a nechodí do hotelových restaurací a barů.

Věří ale, že se to v Mandarinu povede zlepšit a z hotelu, který sídlí na místě bývalého kláštera, se stane místo, kam si Češi rádi zajdou třeba na drink do nové restaurace Monastiq nebo na wellness proceduru do zdejších lázní. 

Podobně jako v ostatních oborech se i v hotelnictví a cestovním ruchu na plné obrátky zkouší, jak využít umělou inteligenci a jak může danému byznysu pomoct.

„AI využíváme, zatím jsme na začátku, ale určitě je to téma, které nám může pomoci třeba přimět lidi, kteří míří do Prahy, aby se ubytovali u nás, nebo pomoci s cenotvorbou,“ popisuje ředitelka hotelu Mandarin Oriental a hned dává příklad, že ve Vídni jsou již nyní restaurace s digitálními jídelními lístky, jejichž cena se mění průběžně podle poptávky. 

Ačkoli všechny hotelové řetězce začínají využívat umělou inteligenci, jedné věci se Barbara Göttling neobává. „V luxusních hotelech budou vždycky lidé, protože když si zaplatíte víc peněz, chcete mít živého člověka, který vás uvítá a postará se o vás,“ věří.