Letiště Václava Havla Praha čeká rozsáhlá modernizace, která si do roku 2033 vyžádá předběžně 32 miliard korun. Hlavním cílem je zvýšení kapacity letiště, aby lépe zvládalo rostoucí počet cestujících.

Součástí plánů je bourání a výstavba nových parkovacích domů, přičemž vzniknou i plošná parkoviště. Dojde také ke zbourání a opětovnému postavení estakády vedoucí k druhému terminálu, který spolu s prvním terminálem čeká rozšíření.

Dále letiště počítá s napojením letiště na železniční síť a výstavbu vlakové stanice, která zlepší dostupnost letiště pro cestující.

Od pondělí 3. března do konce června se omezí provoz v příjezdové ulici Aviatická a na parkovišti PB opravy silnice před Terminálem 1.

„Zároveň je letos v plánu zásobovací koridor pod Terminálem 1 tak, aby v budoucnu byly dostatečně a efektivně zásobovány obchody a restaurace,“ uvedla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková. Koridor podle ní bude stát přibližně devadesát milionů korun.

Loni v srpnu letiště zahájilo rozšíření mostu v ulici Aviatická, který vede nad ulicí K Letišti, stavba má být hotová letos v květnu. V listopadu začala výstavba kabelovodu a trafostanice za více než jednu miliardu korun, dokončení je v plánu v prosinci 2026.

V květnu letiště plánuje představit vizualizaci Terminálu 2 po jeho rozšíření a modernizaci. „Aktuálně je finalizována podrobná architektonická studie,“ řekla Hejtmánková. Rozšíření je v plánu podle webu letiště věnovanému jeho rozvoji i pro Terminál 1.

Po dokončení prací na terminálech cestující čeká také změna v organizaci letů. Z prvního terminálu bude letiště odbavovat lety do zemí v schengenském prostoru, z druhého do zemí mimo takzvaný Schengen a lety nízkonákladových společností. Aktuálně se z prvního terminálu létá do zemí mimo Schengen.

Po roce 2030 je v plánu výstavba paralelní vzletové a přistávací dráhy. V tom podle Hejtmánkové není žádný nový posun, Stavební úřad Středočeského kraje loni zahájil územní řízení, které předchází žádosti o stavební povolení. „V tomto roce očekáváme nepravomocné uzemní rozhodnutí,“ dodala Hejtmánková.

https://forbes.cz/30-pod-30-2025/

Nová paralelní dráha má podle Hejtmánkové umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci. Hlavní ranvej bude uzavřena mezi půlnocí a 05.30 ráno, paralelní dráha svůj provoz přeruší mezi desátou hodinou večerní a šestou hodinou ranní.

Podle webu letiště bude po výstavbě paralelní dráhy zrušena kolmá vedlejší dráha, která směřuje nad hustě osídlené oblasti Prahy a nad Kladno, kde hlukem zatěžuje stovky tisíc obyvatel.

„Celý rozvoj a modernizaci budeme financovat z vlastních zdrojů nebo z externího komerčního financování, které budeme splácet opět z vlastních zdrojů,“ uvedla Hejtmánková.

Dodala, že o finance ze státního rozpočtu letiště žádat nebude. Jeho modernizace by měla zvýšit hrubý domácí produkt o 3,2 procenta a vytvořit téměř čtyři tisíce plných ročních pracovních úvazků. Má podpořit turismus a podnikatelskou činnost.

Letiště státu každoročně odvádí dividendu ve výši minimálně dvaceti procent čistého zisku, konkrétní výše se stanovuje po uzavření auditované účetní závěrky. Dividendová politika je takto s ministerstvem financí nastavena do roku 2028.

„Vedení společnosti nyní pracuje s tím, že po uplynutí pětiletého programu dividend dojde při nastavování nového programu k zohlednění investic do modernizace Letiště Václava Havla Praha,“ řekla Hejtmánková.

Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o osmnáct procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.

https://forbes.cz/event-business-fest-prague-2025/
info Grafika: Forbes Česko