V Praze na Andělu se otevřel koncept Pre-Loved od švédského gigantu H&M. Jako první projekt ve střední a východní Evropě tak následuje obchody v Berlíně, New Yorku, Barceloně, Antverpách a dalších místech po světě, které nabízí vedle nového oblečení také to z druhé ruky. Nejde jen o nošené kousky z produkce H&M, ale o pečlivý výběr.

Proč padla volba právě na Prahu? „Tento region je velmi silný v segmentu second handu. Polsko i Česko. Ale Praha vycházela podle čísel jako jedno z nejlepších míst, kde Pre-Loved uvést. Strategicky to byla také jasná volba, protože vaše hlavní město vnímáme jako to, co je second handu velmi otevřené,“ prozrazuje Sofia Måhlén, Circular Business Models Team Lead.

Polský trh, který je v segmentu fashion zhruba třikrát větší než ten český, musí zatím počkat. Česko je v tomto ohledu pilotním místem, kde H&M zkouší, jak bude cirkulární model fungovat mimo západní metropole.

Tým kurátorů složený ze specialistů na trendy a buyerů vybírá jednotlivé kusy osobně, často s téměř sběratelským zápalem. V nabídce jsou archivní kousky H&M či COS, které jsou součástí skupiny Hennes Mauritz i kožené bundy z devadesátých let nebo třeba červené sako Yves Saint Laurent.

„Chceme ukázat, že i H&M může být vintage,“ říká jedna z nákupčích. Její nejoblíbenější kousek je právě starý kožený křivák H&M, který vnímá jako důkaz, že fast fashion dokáže mít trvanlivost a příběh.

Tým Pre-Loved konceptu pracuje jako módní redakce, sleduje přehlídky, trendy, materiály a potom začíná samotný lov. Spolupracují s platformou Sellpy, kde vyhledávají kvalitu, střih, i estetiku. Nejcennější jsou modely z kůže a denimu.

„Chceme, aby každý kus obstál sám o sobě, aby zákazníci mohli vrstvit a kombinovat. Koupit si džíny H&M a k nim vintage bundu Diesel, tak se to dnes nosí,“ vysvětluje tým buyerek.

„Jde o viditelnost a dostupnost, chceme, aby zákazník pochopil, že second hand není alternativa, ale možnost, která má potenciál být skutečně stylová,“ tvrdí Sofia Måhlén.

Nově opravený obchod H&M na Andělu chce celkově působit jako místo pro lepší zážitek z nakupování obecně. Navržen je tak, abyste přehledně mohli vidět jednotlivé kusy oblečení a skládat z nich outfity, pánská sekce je zjednodušena tak, aby zákaznici nebloudili a rychle mohli nacházet vše potřebné.

Oddělení se second hand zbožím zde nepůsobí jako nutný cenový kompromis, ale jako muzeum, odkud si můžete exponáty odnést.