Pro filmovou branži byl pátek 4. prosince zásadním datem. Streamovací gigant Netflix oznámil akvizici velkého studia Warner Bros. Discovery. A z reakcí na internetu se zdá, jako by tím spustil apokalypsu pro filmy a chození do kina. „Já to tak ale nevnímám,“ prohlásil Tomáš Vyskočil, zakladatel webu FlixPatrol, který měří sledovanost streamovacích stanic.

Harry Potter, Matrix, Hra o trůny, The Last of Us, Bílý lotos, Superman, Batman, Minecraft… To vše tvoří firemní zlato společnosti Warner Bros. Discovery, značky, na které mohla spoléhat a díky nimž plnila kina a lákala na svoji streamovací platformu HBO Max.

Pokud nedojde k nečekanému zádrhelu, všechny je brzy pozře Netflix.

V pátek oznámil, že se domluvil na převzetí části skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). A důsledky tohoto kroku mohou být mnohem zásadnější než jen to, zdali si chystaný seriál Harryho Pottera pustíte na Netflixu, nebo HBO Max.

Netflix není filmové studio, Netflix je streamovací platforma, a tak logicky láká především k domácímu sledování. Když posílá filmy do kin, tak zpravidla jen do omezeného množství a na limitovanou dobu. A Warner Bros. Discovery má za sebou zrovna povedený filmový rok s hity jako Hříšníci, Hodina zmizení či Jedna bitva za druhou.

Co-CEO Netflixu Ted Sarandos v prvních prohlášeních fanoušky příliš neuklidnil. „Neničíme Hollywood, zachraňujeme ho,“ prohlásil sice, ale zároveň naznačil, že dosavadní model kino premiér se změní.

„Jsme v období přechodu. Lidé vyrostli s představou: ‚Chci natáčet filmy pro obrovské plátno a chci, aby se na ně dívali cizí lidé a aby se hrály v kinech dva měsíce, lidé u nich plakali a bylo vyprodáno…‘ Je to zastaralý koncept.“

Proč Netflix uspěl v obchodním souboji o Warner Bros. Discovery? Co si od nákupu slibuje? A co se v dalších letech změní, pokud transakce skutečně projde? Nejen o tom mluví v rozhovoru Tomáš Vyskočil, zakladatel řady filmových webů včetně Flixpatrolu, který měří sledovanost streamovacích platforem a využívají ho i sama filmová studia.

Tomáš Vyskočil
info Foto poskytl Tomáš Vyskočil
Tomáš Vyskočil

Netflix koupil Warner Bros. Discovery (WBD) a z internetových reakcí se zdá, že pro kina a filmy nastala pohroma. Vnímáte to stejně?

Nevnímám. Ten šok je samozřejmě hlavně od těch lidí, co si myslí, že hned zítra Netflix přestane posílat filmy od Warnerů do kin a všechno teď už půjde jen k němu. Ale to Netflix neudělá a zrovna v části kino výroby a kino distribuce si myslím, že dlouhodobě dojde k nejméně změnám. Myslím si, že i Netflix chápe, že kina jsou pořád dobrý zdroj příjmů, dobrý zdroj fanoušků a dobrý zdroj tvůrců, tak proč to zabíjet?

Bude tam posílat sto procent výroby? To asi ne, ale podstatnou část ano. Zapojí nějak streamovací službu do své? Velmi pravděpodobně ano. Ale že bude apokalypsa? Nezapomínejme, jakými veletoči prošli Warneři za posledních třeba třicet let. Každých pět až deset let nový majitel či spojení, škrty, nejasná strategie, do toho covid. Pro podstatnou část společnosti to může být nakonec úleva.

Proč si myslíte, že nakonec v souboji o WBD zvítězil zrovna Netflix?

Peníze. Netflix byl ze všech těch nápadníků v souboji o nevěstu nejbohatší a myslím si, že akcionáře WBD, ztrhané posledními roky úspor, mizerných zisků a pesimistických výhledů, tohle logicky nadchlo. Navíc od konkurenčních nabídek od Paramountu (Skydance) nebo Universal (Comcast) to nabízel Netflix v podstatné části jako hotové peníze a nikoli jako nějaké výměny podílů, akcií a podobně nejisté odměny.

Jaký to z pohledu Netflixu dává smysl, proč po tom tolik toužil?

Netflix se během celého vyjednávaní netajil tím, že má zájem o obrovský archiv starých filmů a hlavně obrovské množství nasmlouvaných práv na značky, jako je Harry Potter, Pán prstenů či komiksový svět DC. Tohle je věc, která se historicky Netflixu příliš nedařila v rámci streamingu budovat, těch velkých brandů na pokračování má skutečně minimum (například Stranger Things), teď si otevírá úplně nové možnosti.

A jako vždy u každé akvizice platí, že v tom hraje roli trochu i konkurence. Netflix to prostě koupil, protože mohl a protože třeba nechtěl, aby to koupil někdo jiný.

V rámci apokalyptických vizí se mluví o „smrti filmů“, „smrti kin“. Střízlivým pohledem: co čekáte, že bude akvizice pro filmy od WBD znamenat?

Tahle obava spočívá v tom, že Netflix svoje filmy odmítal dávat až na výjimky do kin a točil velké množství filmů, které by ani příliš práh kvality kin nesnesly. Nicméně sám v prohlášení po akvizici prohlásil, že chce určitě dál zachovat distribuci filmů do kin. To stoprocentně platí pro všechny ty velké značky, jako jsou komiksovky od DC, fantasy Pán prstenů nebo teď nově třeba Minecraft.

Bude dávat ale vždy i ty menší filmy do kin? To je otázka, možná tím bude chtít lidi víc lákat na stream jako takový. Nicméně Netflix si nyní poprvé zakusí velkou akvizici, mimo svůj vlastní obor a určitě nebude jen tak chtít zahodit tu historii a vlastně i peníze, které klasická kina přinášejí.

Jak ovlivní akvizice i spojení dvou zásadních streamovacích hráčů pod jednu střechu? Myslíte, že si HBO Max zachová nějakou autonomii?

Tohle je asi největší otázka, protože dlouhodobě udržovat pro Netflix dvě samostatné streamovací služby nemá smysl, ostatně i Disney to po získání plného vlastnictví v Hulu vyřeší tak, že obě dvě služby do sebe spojí. Takže nejpravděpodobnější, ale neříkám, že jediná varianta, je, že HBO se přesune pod Netflix jako třeba jedna záložka a tam najdou předplatitelé tu původní tvorbu, a to třeba včetně nových pořadů. Věřím, že i z hlediska HBO třeba jako kabelové televize se pojede jako dnes.

Jediné, co hrozí, že když teď třeba někdo přináší nový námět, který nemá historii v žádné značce, řekněme něco jako byl Bílý lotos, Netflix si to možná bude chtít už pojistit jako budoucí Netflix, nikoli HBO Max Originals. Ale to je jedno velké možná.

(šéf WBD David Zaslav mezitím prohlásil, že HBO Max zůstane, pozn. red.)

Hodně se skloňuje budoucnost značek WBD: Harry Potter, Hra o trůny, DC komiksy a spoustu dalších. Co si myslíte, že se tímto krokem pro ně změní?

Prvních pár let se asi nezmění nic, pro spoustu z nich je strategie narýsovaná, točí se nový Harry Potter seriál, Hra o trůny má také nové seriály naplánované, DC prošlo u filmu nedávno velkým restartem. Tohle jsou největší klenoty, které si Netflix kupuje a také k nim bude přistupovat nejopatrněji. Takže bych se jako fanoušek těchto sérií nebál, co má být v kinech, to v kinech bude, co má běžet brzy na streamu, to určitě poběží.

HBO je pro spoustu lidí synonymem kvality, zatímco zejména filmové Netflix Originals často dopadají rozporuplně. Je tohle důvod k obavám?

Třeba z hlediska seriálů se, myslím, ta kvalita dá srovnávat, HBO má kvalitní fenomén typu Hry o trůny, Netflix obdobně Stranger Things. Netflix ale chrlí mnohem víc věcí, ano, často průměrných, a můžeme se hádat, jak moc dobré to je. Nicméně zatímco HBO rostlo jen pomalu, Netflix i z těchto důvodů naopak rostl prudce.

Dá se očekávat, že hlavní HBO značky, jako je třeba právě Hra o trůny, Bílý lotos, The Last of Us, to je něco, co bude chtít Netflix dál hýčkat. Ostatně práva a licence jsou jedním z hlavních důvodů, proč Netflix celé Warnery kupuje. Skoro bych si tipl, že tahle sekce bude mít ještě hodně dlouho klid na práci.

Předchozí otázky mířily hlavně na seriály a filmy, ale značky Warnerů zasahují pochopitelně výrazně i do dalších odvětví, například her, stačí vzpomenout veleúspěšnou potterovskou Hogwarts Legacy. Jak myslíte, že nákup promluví do širší firemní strategie, co se týče dalších oborů?

Nějak určitě, ale je otázkou, zda tohle je ten pilíř. Hry sice Netflix má už sám, ale je to pro něj spíš takový příjemný bonus než těsto, ze kterého tvaruje nějakou novou odnož. A znova: i ty nejúspěšnější hry od Warnerů mají nějaký přesah do filmů, takže Netflixu se hodí hlavně licence. Jestli z nich postaví další film, seriál či něco jiného, už je vlastně detail.

Ve WBD v poslední době hodně šetřili a propouštěli, myslíte, že to bude pokračovat?

Částečně ano, ostatně principem každého spojení jsou úspory, ale řekl bych, že Warneři jsou na to jednak zvyklí, oni těch různých kotrmelců, změn a nových majitelů zažili za posledních deset let jako některé firmy za půl století. A pak možná mají konečně jistotu, co s nimi bude, prakticky od spojení Warnerů s Discovery to bylo pořád jen o úsporách a nejasném cíli.

Teď budou mít nového majitele, který sice část věcí bude chtít osekat, ale věřím, že v té kritické části (výroba a distribuce filmů či seriálu) bude naopak příjemnější než třeba telekomunikační operátor AT&T nebo Discovery, které mělo podstatně jinou DNA než Warneři.

Co čekáte za změny v rámci Česka, kde má WBD lokální pobočku, zatímco Netflix je zastoupený jen skrze agenturu?

Tak to je zrovna jedna z věcí, na kterou asi teď málokdo zná odpověď. K nějakému propojení určitě dojde a zrovna Netflix by byl sám proti sobě, kdyby chtěl za každou cenu zpřetrhat lokální vazby, které si HBO nejen v Česku, ale i v dalších zemí střední a východní Evropy vytvořilo.

Sice už nedělá původní tvorbu, ale třeba ta lokalizace, hlavně samotné HBO televize, je stále masivní, a pokud zůstane tahle značka, jak je, bude vyžadovat i ty lidi. Věřím, že podstatná část kreativních lidí tu zůstane a dojde v budoucnu ke spojení jen těch operativních věcí.