Jaromír Kijonka nemá rád publicitu a byznysové plány zásadně neprozrazuje předem. Jeho podnikatelské úspěchy jsou však impozantní. Obchod s kontaktními čočkami a brýlemi Alensa rekordně roste a spolu se svou ženou, neméně impozantní podnikatelkou Simonou Kijonkovou, tvoří bez přehánění power couple českého byznysu. 

Mluví klidně a rozvážně. Přestože čeština není jeho rodnou řečí, není to příliš poznat. Jaromír Kijonka se totiž narodil na slovenské Myjavě, vyrůstal u Senice a v Česku žije až od svých vysokoškolských studií. 

„Naším cílem je mít optiku v každém krajském městě,“ říká o dalších plánech Alensy, které se už zdaleka netýkají jen obchodu online. 

info Foto Jan Rasch
Foto Jan Rasch

Když ale přijde řeč na základní podmínku byznysového úspěchu, nezmiňuje dovednosti, ale sázku na mezilidské vztahy. Nejbližším člověkem v podnikání je totiž jeho žena a matka jeho dětí. Se Simonou Kijonkovou spoluvlastnili společnost Packeta, kterou vloni víc než úspěšně prodali, a i dál spoluvlastní společnost Alensa, která je také součástí rodinného fondu JSK Investments.

Jenže je tu ještě jedno důležité jméno. Spoluzakladatelem a spolumajitelem Alensy je Radek Hejl, s nímž se Jaromír Kijonka seznámil před lety, když si jako studenti přivydělávali úklidem v německé nemocnici. „Když mi poradil, že si můžu vydělat peníze navíc prací o víkendech na popáleninovém oddělení, bylo mi jasné, že Radek je charakter. Za ta léta se to pak potvrdilo ještě mockrát.“ 

Jak velkou pozici Alensa drží na evropském trhu? 

Samotná Alensa měla obrat lehce přes tři miliardy korun. Veškerý byznys, který máme kolem kontaktních čoček, se obratově blíží ke čtyřem miliardám. 

Obvykle vás média řadí mezi tři největší evropské internetové obchody v tomto segmentu. Změnilo se něco? 

V online prodeji kontaktních čoček v Evropě jsme už největší. Meziročně jsme narostli o 28 procent. 

Když jste s Radkem Hejlem stavěl tenhle byznys, chtěli jste typický internetový obchod. To už ale Alensa dávno není, že? 

To je pravda, ale rostli jsme postupně během let. Nejprve jsme prodávali kontaktní čočky, pak jsme začali s velkoobchodem, zkusili jsme první optiku, na níž jsme si všechno testovali. A ukázalo se, že budovat prodej různými kanály je nejlepší cesta. První optiku jsme v Praze otvírali v roce 2022. 

Radek Hejl, spoluzakladatel a spolumajitel Alensy | Foto Alensa

Kolik jich je dnes? 

Po Praze, Brně a Bratislavě jsme minulý rok otevřeli Ostravu, České Budějovice, Košice, Žilinu a Budapešť, díky které jsme tak i fyzicky vstoupili na maďarský trh. Naše optiky zatím nejsou vždy ziskové, ale je to výkladní skříň našeho byznysu. Letos se zaměříme na Polsko. Idea je pořád stejná, dělat optiky jinak a definitivně změnit tradici, která tu přežívá z devadesátek. 

Co vám vadí? 

Zkostnatělost, to je to slovo. Chceme mít nejnovější přístroje, být rychlí. A aby zákazník neměl pocit, že koupil předražená sklíčka za cenu nového smartphonu. Že mu personál nedovolí odejít, dokud nekoupí to nejdražší, co tam mají. 

O kolik za ty roky kontaktní čočky zdražily? 

Když jsme před dvaceti lety začínali, byly dražší. Kontaktní čočky měly tehdy punc luxusního zboží. Tento trh žádná inflace nepostihla, spíše deflace. Nákupní ceny sice vzrostly, ale pro koncového klienta ceny držíme. 

Chodí jiní lidé do kamenných optik a jiní na internet? 

Snažíme se obě skupiny propojovat. Optika má jednu obrovskou výhodu a tou jsou služby. Odborník vám zkontroluje a změří zrak, i když to tedy jde dnes už i v aplikaci. Pro nás je důležité nabízet skvělou cenu, ale skvělá cena není všechno, ještě víc je skvělý servis. 

info Foto Jan Rasch
Foto Jan Rasch

Proč je podle vás důležité držet stejné ceny na internetu jako v prodejně? 

Myslím si, že by se na to lidé dívali spatra. Každého zákazníka tím otrávíte. A taky si to můžeme dovolit. 

Jak se vám vloni vedlo? 

Dlouhodobě se nám vede dobře. Vždycky jsme byli v zisku, snad až na tři měsíce během všech let. Například v covidu to pro nás nebylo ideální, lidé nosili méně kontaktní čočky, protože méně chodili do práce a méně sportovali. 

Během pandemie také vzniklo mnoho konkurence. Ale myslím, že právě teď si ti podnikatelé uvědomují, že nejde o jednoduchý byznys. Že marže jsou nízké, náklady vysoké. Řekl bych, že v tomhle směru části konkurenci dochází dech. 

Na jaké investice se chcete letos zaměřit? 

Je pro nás důležité být v každém krajském městě a začali jsme zkoušet i franšízovou spolupráci v okresních městech. Pro malé nezávislé optiky je totiž podnikání těžší a těžší. Chtěli bychom mít v každém okresním městě optika, kterému bychom dodávali naše zboží.

Plánujete nějakou větší mimoevropskou expanzi? 

Co se týče mimoevropských zemí, tam je to trochu komplikovanější. Celou Evropskou unii jsme už pokryli, a jsme dokonce i v některých zemích mimo Evropskou unii, například ve Spojených arabských emirátech. Ale naše evropské kontrakty s nejvýznamnějšími distributory kontaktních čoček zakazují prodej do třetích zemí, což je určitě škoda a významně nás to omezuje. Ale i když jsme evropská jednička, pořád je tu prostor růst.

Kam byste v Evropě chtěli růst? 

Zajímá nás hlavně organický růst. A díváme se tam, kde vidíme příležitosti. V některých zemích je velký konkurenční boj, až cenová válka, a do toho se zapojovat nechceme.

Ale vy přece také oslovujete zákazníky cenou? 

To je pravda. Ale naše největší celosvětová konkurence má asi 25 tisíc optik. Největší konkurent v Německu má velmi silnou síť poboček. Výhodou Alensy je pak vysoká proskladněnost, což znamená, že jsme rychlí při dodání. 

Jak velký máte sklad? 

Náš sklad v Jindřichově Hradci obhospodařuje celou Evropu, má dva tisíce metrů čtverečních a pracuje v něm na šedesát skladníků. Držíme v něm obrovské zásoby kontaktních čoček, vezměte si jenom, kolik můžete mít kombinací v dioptriích. A my držíme skladem 97 až 99 procent těchto kombinací. 

Ve Slovinsku máme zase sklad pro brýlové obruby, aktuálně třináct až patnáct tisíc modelů. A na obou místech jsou laboratoře pro zábrus dioptrických skel. 

Kromě Alensy vás teď zaměstnává i rodinný JSK Investments. Jak jste se za poslední půlrok posunuli? 

To je aktivita především mojí ženy, která teď buduje kancelář, organizační strukturu, vybírá zaměstnance. Budujeme investiční fond, do nějž jsme vložili majetek, který jsme získali podnikáním a jednou ho předáme našim dětem. Pro nás oba je důležité, aby pak v životě mohly dělat, co si budou přát, a neměly pocit, že musejí dělat totéž, co my se Simonou.

Co nejhoršího jste zažil v byznysu? 

Asi nejhorší zklamání jsem zažil, když si náš tehdejší účetní a daňový poradce otevřel konkurenční firmu. Ale to už je opravdu hodně dávno. 

info Foto Anna Kovačič
Simona Kijonková | Foto Anna Kovačič

Vaše žena často v rozhovorech říká, jak pro ni bylo důležité, že jste za všech okolností byli tým. Jaké to je mít byznys s životní partnerkou? 

Pro mě bylo vždycky super dělat byznys s někým, koho si vážím, v koho mám důvěru, protože s ní jsem mohl řešit strategie i každodenní operativu, protože do toho vidí do hloubky. 

A hlavně my jsme opravdu vždycky byli v týmu. Ani jeden se nepředháněl, co vymyslí nebo kolik vydělá, vždycky jsme na práci i rodinu byli spolu. A to říkám i proto, že jsme každý hodně jiný. 

Zatímco ona vystupuje v médiích i na konferencích, vy veřejnými vystoupeními spíše šetříte. Takhle jste to myslel? 

Je to tak. Zásilkovna byla parketou mé ženy, já se věnuji Alense. Ale právě proto, že jsme každý jiný, tak se skvěle doplňujeme. 

Které oblasti JSK Investments zajímají? 

Všude kolem nás jsou rizika a příležitosti. A pokud už druzí vědí, že by něco mohl být zajímavý byznys, tak už je pozdě do něj vstupovat. Proto nechci konkrétně říkat, co nás láká. 

A vaši cestu vidíte v podobě klasických investic nebo třeba i startupů? 

Teď se ještě nechceme úzce vymezovat a zajímají nás všechny možnosti. Příležitosti vidím všude tam, kde si jich ještě nevšimli jiní.