České zásuvky se mají na co těšit. Automobilka Škoda představila právě dnes vizi svého prvního plně elektrického vozu. Vision E, jak mu říká, se ukázal před zahájením autosalonu v Šanghaji a má českou značku dovézt do velice blízké budoucnosti, kde každá čtvrtá škodovka bude poháněna elektromotorem.

Základní parametry auta velikosti octavie jsou tyhle: Dojezd až 500 kilometrů. Nabití baterie do 80 procent kapacity za 30 minut. Pohon všech čtyř kol dvěma elektromotory o celkovém výkonu 225 kW, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Nejvyšší rychlost 180 km/h. Spousta moderních asistenčních prvků včetně zatím nejvyšší úrovně samořízení, kdy můžete nechat auto jet samotné po dálnici, třeba. Propojení přes wi-fi s celým vesmírem, displeje v autě, kam se podíváš.

VisionE_INTERIOR

Jak říká sám název – Vision E –, je to zatím vize, model připravený výhradně pro autosalon. Ale na jeho základě přijde na trh už za tři roky první plně elektrická škodovka. Jistě, asi nebude mít křišťálovým sklem vykládané světlomety a boční lišty nebo 21palcová kola. Kdoví, jak to v sériové elektrické škodovce bude s otvíráním dveří – jestli jí zůstanou proti sobě se velkoryse otevírající dveře nebo sedačky, které se automaticky natočí, aby se nastupovalo co nejpohodlněji.

Kdoví, jestli jí zůstane ohromná a ohromující panoramatická střecha jako z Tesly X. Možná bude na rozdíl od téhle vize mít také pořád ještě zpětná zrcátka – tady všechno obstarávají kamery. I díky tomu má auto čistý, krásný a vybroušený design a je to stoprocentně nejfuturističtější auto v historii značky z Mladé Boleslavi.

VE_007

Přitom to zas tak futuristický výlet není. Podle strategie automobilky, kterou představil její generální ředitel Bernhard Maier, bude do roku 2025 každá čtvrtá škodovka nějak elektrická. Na trh by měly do té doby přijít nejspíš tři plně elektrické modely, další dva až tři kombinující spalovací a elektrické motory. První bude už za dva roky Superb s kombinací elektromotoru a spalovacího motoru, pak už přijde na řadu první plně elektrická škodovka, jejíž reálná podoba vyjde právě z téhle vize E.

Škodovka přitom nehledí do elektrické budoucnosti snílkovsky či pod vlivem módní elektrovlny. Bez elektromobilů se kvůli nastupujícím regulacím prostě neobejde. Jak nařízení Evropské unie, tak regulace v Číně, která je pro značku nejdůležitějším trhem na světě, nutí automobilky k takovému snižování emisí CO2, že to bez plně či částečně elektrických aut nemohou splnit.

VE_002

Čína, kde podíl elektromobilů na celkovém počtu zaregistrovaných aut činí lehce přes jedno procento, přitom na elektrický pedál šlape daleko rychleji než Evropa. Už dnes je tu přes 650 tisíc elektromobilů, po ulicích Šanghaje se neslyšně pohybují tisíce elektrických skútrů a ke koupi auta na elektropohon pobízejí lákavé dotace a výhody. S elektromobilem dostane zákazník dříve registrační značku, jejíž získání je jinak kvůli problémům s dusivým smogem ve velkých městech velká potíž.

Navíc v Číně je většina provozu aut zaměřena na jízdy po velkoměstech, po dálnicích na dlouhé vzdálenosti se jezdí méně, a tak elektromobily dávají větší smysl. V Evropě je podíl aut s elektrickým motorem jen těsně nad půl procentem, ale začíná nabírat větší dynamiku. Lídrem v tomhle ohledu je Norsko – v lednu a v únoru letošního roku už v registracích nových aut hrály elektromobily přesilovku a celkově jich tam jezdí přes 100 tisíc.

Haak

Vedoucí produktové strategie Quido Haak vysvětluje pět základních výhod nové vize škodovky – Vision E.

V Česku se vloni zaregistrovalo pouhých 271 nových prodaných elektromobilů, celkově jich po silnicích jezdí ani ne tři tisíce. Důvodem je především cena, na rozdíl od Norska a dalších zemí zatím nefunguje propracovaný systém podpor a na dotace mohou dosáhnout jen úřady a firmy. A i ty teprve od nedávné doby.

Nová elektrická škodovka by podle šéfa značky Bernharda Maiera měla dnešní neduhy elektromobilů překonávat – cenově se nemá výrazně lišit od aut se spalovacím motorem, dojezd 500 km z ní dělá auto srovnatelné třeba s lepšími modely Tesly, hypermoderní indukční systém dobíjení by ji dostal mezi elektromobily do špičky. Ale jak Maier přiznává, jak to přesně za ty tři roky, kdy má plně elektrická škodovka začít dobývat světové zásuvky, bude, se ukáže; vývoj na tomhle poli je v posledních letech neuvěřitelně rychlý. Značka bude postupně svou Vision E podle něj upravovat.

Attachment-1 (2)

Úspěch elektrické škodovky a dalších elektromobilů přitom závisí také na vybudování infrastruktury dobíjecích stanic a robustnosti celé přenosové soustavy, kterou najednou během příštích let bude muset proudit daleko více elektřiny. Při nedávném kolokviu o budoucnosti automobilového průmyslu v Česku tak česká vláda dala automobilce příslib, že do roku 2020 vybuduje 1200 dobíjecích stanic. To by z Česka udělalo jednu z nejlépe připravených zemí v Evropě a na světě.