Automobilka Kia minulý týden ukázala ve španělské Tarragoně svou elektrickou budoucnost. Na akci nazvané KIA EV Day představila dva nové modely osobních aut – EV2 a EV4 – a také modely užitkových vozidel. Navzdory současným nejistotám, které svazují automobilový průmysl, plánuje Kia v příštích letech nadále sázet především na elektrická vozidla.
„Do roku 2030 chceme zvýšit objem naší produkce o milion elektromobilů ročně,“ prozrazuje prezident Kia Motors Corporation Ho-Sung Song.
Rozhovor s šéfem automobilky Kia vznikl jako jeho interview s více než desítkou novinářů u kulatého stolu, kterého se zúčastnil i náš kolega ze slovenského Forbesu.
Kia je jihokorejská automobilka. Jak váš byznys komplikují nové evropské a americké regulace?
Je to pro každého velmi náročná a komplikovaná situace. Naší absolutní prioritou jsou naši zákazníci, kterým chceme stále přinášet vysokou kvalitu za rozumnou cenu. Pokud jim to máme nabídnout, musíme zvažovat lokalizaci výroby a umístění produktů.
To znamená, že přehodnotíme naše strategie tak, aby zákazník stále zůstal na prvním místě. To je jediné, co mohu v tuto chvíli říct. Na všechny další závěry je příliš brzy.
Jak vnímáte rizika spojená s politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa? Máte nějaký plán, jak se vypořádat s nejistotou?
Toto je nová situace, kterou musíme důkladně analyzovat a připravit se na různé scénáře a simulace. Pracujeme na tom, ale je příliš brzy hovořit o konkrétních opatřeních založených na předpokladech, protože automobilový průmysl je velmi složitý. Nejde jen o jedno jediné opatření, ale o celý komplex faktorů.
Jakmile bude zavedena finální změna cel nebo jiná opatření, budeme reagovat rychle a flexibilně. Továrny provozujeme velmi flexibilně, každá z nich vyrábí tři až čtyři modely současně – ať už spalovací, nebo elektrické – vždy podle poptávky na trhu.
Kia aktuálně vyrábí také na Slovensku. Plánujete tam výrobu rozšiřovat?
Závod na Slovensku aktuálně plánujeme využívat k výrobě modelů EV2 a EV4, namísto výstavby nového závodu. Pravděpodobně přejdeme z výroby spalovacích modelů na výrobu elektromobilů.
Nikdo neví, co přinese budoucnost. Dnes je naším plánem využít současný závod k produkci dvou modelů elektrických vozidel.
Při modelu EV2 Kia představila jen koncept. Přesto jsme viděli přesné rozměry. Jsou nějaké technické specifikace, o kterých už můžete mluvit, nebo vývojové cíle?
Budeme nabízet dvě různé baterie, standardní a také větší baterie. Samozřejmě, u modelu EV2 je důležitá cena. Standardní baterie budou založeny na LFP (lithium-železo-fosfát, pozn. red.), ty s nejdelším dojezdem budou založeny na NCM (lithium-nikl-mangan-kobalt).
Jaká bude cena modelu EV2?
Rádi bychom dosáhli vstupní ceny třicet tisíc eur (kolem 750 tisíc korun) pro model EV2. Výroba bude v podstatě velmi podobná konceptu, který jsme představili – tvary, proporce a celkový dojem.
Budeme také nabízet mnoho nových funkcí a obsahu, i když jde o poměrně kompaktní rozměr auta. Vnitřní prostor však bude jedním z největších prodejních argumentů v tomto segmentu.
Foto se souhlasem Kia Motors Corporation
Nové osobní elektromobily od automobilky Kia, které byly minulý týden představeny ve Španělsku.
Kdy představíte produkční verzi?
Do roka. Toto je konceptuální model, výroba bude do roka. Model EV2 budeme prodávat začátkem příštího roku. Další technické specifikace budou následovat, až přijde čas uvedení na trh.
Stále se stává, že interiérový design konceptů se dost liší od skutečného interiéru vozidel. Nechybí vám „dobrodružný duch“?
Rozdíl, který vidíme v interiérech oproti exteriérům, spočívá spíše v tom, co jsme dříve dělali s výstavními vozy. Pracujeme velmi tvrdě na tom, abychom vyráběli výstavní auta přímo na silnice. Když se podíváme na exteriér, vidíme, že design předváděných a vyráběných aut je velmi podobný.
Co se konceptu týče, záměr je vždy stejný. Vezměte si prostor – plochá podlaha, sedadla na dlouhých kolejnicích, velmi tenká palubní deska. Myslím, že toto všechno se nám podařilo přivést do výroby. Podařilo se nám změnit mnoho výrobních procesů. Tyto změny poháněl design a prostorové myšlení.
Co ještě budete muset změnit?
Samozřejmě, jsou detaily, na kterých budeme muset pracovat, například rozměry obrazovky nebo její povrchová úprava.
Tyto detaily vyžadují více času. Jsou v procesu, jsou součástí našich záměrů a pracujeme na nich. Tyto změny budete moci vidět v autech, která budou vyrobena v nejbližších třech letech, ale teď potřebují ještě čas.
U elektromobilů je velmi důležité, aby měly krátkou dobu nabíjení. Modely EV6 a EV9 mají zabudovaný 800voltový nabíjecí systém, EV4 a pravděpodobně i EV2 budou mít 400voltový. Jak velký je mezi nimi cenový rozdíl?
Myslím si, že je velmi těžké přímo porovnat náklady mezi těmito dvěma systémy, protože 400– a 800voltová architektura ovlivňuje celý pohonný systém, platformu a mnoho dalších faktorů. Je tedy obtížné přesně říci, jaký je mezi nimi cenový rozdíl.
Při uvedení modelů EV6 a EV9 jsme cílili na rané osvojitele technologií. V této fázi jsme chtěli ukázat naše inovace. Nyní se však přesouváme k širší skupině zákazníků, kteří hledají cenově dostupná a praktická vozidla s vyváženým balíkem funkcí.
Co to znamená?
Ne všichni zákazníci potřebují rychlé nabíjení. Například někteří si auto nabíjejí doma podobně jako mobilní telefon a nepotřebují vysokovýkonné nabíjení. Jiní, kteří bydlí v bytech nebo často cestují, mohou mít větší zájem o rychlé nabíjení.
Požadavky zákazníků se liší, a proto musíme nabídnout různé možnosti – od rychlého nabíjení až po standardní, od dražších modelů až po cenově dostupnější elektromobily.
Pro koho budou určeny nové modely?
Naše objemové modely elektromobilů jsou určeny spíše pro širší skupinu zákazníků, kteří preferují dostupnější auta. Proto jsme snížili rychlost nabíjení, zmenšili bateriový balík a přizpůsobili další parametry tak, abychom nabídli cenově dostupnější vozy.
Stejný princip platí i pro model PV5 – jeho zákazníky jsou často osoby samostatně výdělečně činné, které potřebují vozidlo s nízkými provozními náklady. Proto jsme specifikaci modelu přizpůsobili jejich potřebám. Nejde o technologické omezení, ale o strategické rozhodnutí společnosti.
Foto se souhlasem Kia Motors Corporation
Koncept modelu EV2
Kromě nabíjení je důležitá i cena. Model EV3 by měl stát kolem 35 tisíc eur, EV2 a případně EV1 by mohly být levnější. Přesto stále existuje velký rozdíl oproti vozidlům se spalovacím motorem, což je pro mnoho zákazníků zásadní otázka. Myslíte si, že budete někdy schopni tuto mezeru uzavřít, nebo budete muset vyrábět vozidla se spalovacím motorem i po roce 2040?
Při přepočítávání ceny auta se spalovacím motorem a elektromobilu bychom se měli podívat na celkové náklady na vlastnictví vozu.
Pokud vlastníte elektromobil, platíte méně za elektřinu než majitel auta se spalovacím motorem za benzin. Cena elektřiny je třetinová oproti ceně benzinu, i když se to liší v každé zemi.
Dnes cena elektřiny roste, například v Německu, ale obecně je to třetina ceny benzinu. Takže pokud někdo utratí za benzin dvě stě eur měsíčně, na elektřině ušetří přibližně 130 eur. Když si tento rozdíl přepočítáte na rok, respektive několik let, dostáváte se na rozdíl pět až deset tisíc eur.
Kde je tedy rozdíl mezi autem se spalovacím motorem a elektromobilem?
Toto je rozdíl, se kterým zákazníci musejí počítat při rozhodování – rozdíl ve skutečných nákladech na provoz auta. Takže pokud uvádíme na trh elektrické vozidlo za třicet tisíc eur, jejich náklady budou o osm až deset tisíc eur nižší.
Pokud si dnes zákazník koupí menší model se spalovacím motorem za dvacet tisíc eur, měl by zvážit, zda by se mu z hlediska nákladů nevyplatil více elektromobil. V minulosti byl rozdíl v ceně mezi vozidly se spalovacím motorem a elektromobilem více než dvacet tisíc eur, dnes je to kolem patnácti tisíc eur, u menších aut kolem deseti tisíc eur. To je přesně rozdíl v nákladech za několik let.
Dnes neumíme vyrábět auta se spalovacím motorem a elektromobily za stejnou cenu, ale kdo ví, možná toho jednou budeme schopni.
Když porovnáváme auta se spalovacím motorem a elektromobily, největší výzvou pro zákazníky je jejich ochota přejít na elektromobily a také jejich hodnota při opětovném prodeji. Co chce společnost udělat pro to, aby podpořila zákazníky a zvýšila hodnotu aut? Pokud si někdo koupí elektromobil za padesát tisíc eur a za čtyři roky ho prodá za dvacet tisíc eur, není to pro prodej příznivé.
Je naprosto klíčové, aby naše elektromobily byly konkurenceschopné a představovaly pro majitele udržitelnou hodnotu. Myslíme na to už při návrhu produktu.
Myslíme například i na to, aby opravy našich produktů byly cenově dostupné. Následná prodejnost elektromobilů souvisí také s celkovou poptávkou po elektromobilech.
Až budou elektromobily běžnější, poptávka po starších EV bude také vyšší. Do té doby budeme přemýšlet nad jinými strategiemi, jak zvýšit celkovou hodnotu elektromobilu.
Na KIA EV Day jsme mohli vidět působivou modularitu představenou u modelu PV5. Když se díváme do budoucnosti, zejména u většího modelu, jako je PV7, existují nějaké plány na verzi obytného vozu? Vím, že jsme viděli koncept „Weekend“, ale zvažujete uvedení takového produktu na trh?
Ano, uvažujeme o nabídce lehkého nebo středně velkého obytného vozidla, a to nejen na bázi PV5, ale i PV7. Momentálně o tom přemýšlíme a zkoumáme tuto možnost.
Plánujete synergie nebo spolupráci s jinými značkami? Vidíte možnost spolupráce v oblasti lehkých užitkových vozidel, ať už v Evropě, Severní Americe, nebo Asii?
Momentálně budujeme nové továrny s výrobní kapacitou 250 tisíc vozidel ročně a naším cílem je dosáhnout této úrovně produkce. Tato továrna je velmi flexibilní, pokud jde o výrobní systém.
V současnosti všechna vyrobená vozidla dokážeme umístit na trhu v rámci naší značky. To je důvod, proč nemáme v plánu přijímat nabídky na spolupráci od jiných výrobců. Nemáme volnou výrobní kapacitu pro produkci dalších modelů. Tento závod bude výhradně určen pro naši značku.
Foto se souhlasem Kia Motors Corporation
Model EV4 hatchback
Ano, nebylo to snadné rozhodnutí. Změnili jsme úplně všechno – název společnosti, logo, modely, designovou identitu, identitu prodejen. Strávili jsme tím mnoho času, ale dnes dostáváme velmi pozitivní zpětnou vazbu z trhu. Pomohlo nám to zlepšit postavení značky na trhu.
Jaké máte plány do budoucna?
Plánujeme zvýšit objem naší produkce ze současných 3,2 milionu aut na 4,2 milionu aut v roce 2030. Ale tento jeden milion navíc budou čistě elektromobily.
Pokud uvažujeme o modelech se spalovacím motorem a hybridních modelech, je to téměř stejná úroveň poptávky jako dnes.
Samozřejmě, některé požadavky na spalovací motory se přesunou k hybridním modelům, ale poptávka po hybridech a spalovacích motorech zůstává stejná.
Náš rozvojový plán a plán růstu je založen na elektrifikaci. Některé automobilky a některé značky mění strategii s ohledem na elektromobily, ale naše značka má jasno. Chceme jít cestou elektrifikace podle naší strategie naplánované před lety.