Je středa večer a na plátně nového pražského kina Přítomnost právě běží film Big Lebowski. Vždy když si v něm Dude v podání Jeffa Bridgese začne míchat vodku, likér a smetanu do svého oblíbeného drinku, můžou si koktejl White Russian objednat i diváci.
Přítomnost má totiž přímo v sále bar, který poslední objednávku rozhodně nepřijímá s úvodními titulky. Naopak – ve „ztišeném“ režimu funguje i během filmu. Oslovili jsme jednoho z členů týmu Přítomnosti (a našeho dlouhodobého filmového „dopisovatele“), ať vám celý projekt představí blíže.
Přítomnost jsme otevřeli na konci května jako „butikové kino“ v suterénu žižkovského domu Radost. Dvanáctipodlažní funkcionalistická budova se v roce 1934 stala prvním pražským mrakodrapem. V později znovuotevřeném sále probíhaly odborářské schůze, dnes jsou v něm kromě baru pohodlná křesla se stolky od české firmy Egoé a květinové instalace z ateliéru Hænke.
A my nechceme, aby diváci jen zhlédli film a odešli, ale aby v Přítomnosti strávili celý večer.
„Byl to vlastně pozitivní šok, když jsme přivítali první diváky,“ vzpomíná ředitelka Lada Žabenská. Kino bylo po měsících práce připravené k otevření už v polovině března, těsně před plánovaným zahájením provozu ale udeřil koronavirus a z otvíračky sešlo.
„S týmem jsme tu byli fakt dlouho sami a celý prostor jsme jen opečovávali a oprašovali. První reakce diváků jsou ale pozitivní,“ shrnuje šéfka kina, mezi jehož křesly jsou teď předepsané rozestupy a k dispozici je dezinfekce. Kino je navíc cashless a preferujeme bezhotovostní platby.
Podle ředitelky jsou návštěvníci často překvapeni, že se po schodech dostanou do prostorného sálu, do něhož se po odtemnění dostane i denní světlo. V Přítomnosti jsou teď standardně dvě projekce denně: jedna v půl šesté a druhá v devět.
Návštěvníky při vstupu odbaví uvaděčka a v sále se jich ujme barman. Přítomnost otevíráme půl hodiny před začátkem první projekce, kdy si lidé mohou objednat z velkého menu. To se pak začátkem projekce mění na silent menu. Jak funguje?
Na stolcích před křesly jsou malé „chytré“ lampy, ke kterým lze silent menu přiložit a označit na něm požadovaný předmíchaný drink v lahvičce, nealko koktejl či třeba víno. Světlo lampy pak zesílíte, což je znak pro obsluhu, že má divák zájem o objednávku.
„Neděláme třeba espresso, jehož příprava by rušila. A kdo chce, může si lampu samozřejmě úplně vypnout. Hosty tenhle způsob fungování baví a budeme na něm dál pracovat,“ doplňuje Žabenská.
Filmový program Přítomnosti momentálně reaguje na omezenou nabídku premiér, nejúspěšnější jsou buď hity minulých měsíců jako Gentlemani či V síti, nebo právě eventové projekce, díky nimž lze v sále strávit celý večer.
Kromě Big Lebowskiho už došlo na půlnoční projekci hororu Maják nebo premiéru dokumentu Země medu se speciálním medovým drinkem. A červen bude ve znamení alternativního obsahu, protože chystáme hned tři divadelní přenosy z Londýna: Cyrano z Bergeracu, Hamlet a Potvora.
Co se týče drinků, soustřeďujeme se hodně na koktejlovou nabídku. „Náš hlavní barman Štěpán má hodně rád gin & tonic a rád si hraje s jeho variacemi, takže sestavil celé menu, v němž lze kombinovat chutě třeba podle požadované hořkosti,“ přibližuje Lada Žabenská.
„Pro hosty, kteří nechtějí pít, máme nabídku nealkoholických koktejlů. Já sama si je dávám s oblibou, protože jsem v práci,“ dodává ředitelka. V nabídce je i „drink naslepo“, u kterého musí host důvěřovat aktuální inspiraci barmana.
Pokud bude pokračovat příznivý vývoj pandemické situace, chceme v budoucnu po poslední projekci otevírat sál i čistě jako bar. Za projektem stojí dům Radost, společnost Aerofilms a festival Spectaculare, který plánuje využívat sál ke koncertům.
Příští velkou akcí tu ale bude přehlídka TADY VARY, která přiveze 16 filmů z odloženého karlovarského festivalu.
Autor pracuje v kině Přítomnost.