Před 100 lety jezdilo na silnicích víc aut na elektřinu než na benzin a naftu. Měla řadu výhod, byla tichá, snadno se ovládala, nesmrděla a nedělala bordel. Pak přišel Ford se svým modelem T a spalovací motor nadlouho ten elektrický převálcoval.
Tohle je přehled toho nejzajímavějšího, co musíte z historie elektromobilů vědět.
Od kněze k Edisonovi
Když začnete pátrat, kdo první sestavil elektromotor, nejčastěji narazíte na jméno slovenského (nebo spíš maďarského) kněze Štefana Aniána Jedlíka. Stalo se tak už počátkem 19. století, v roce 1828. Historicky první elektromobil sestavil o sedm let později nizozemský profesor Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker.
Elektromobily vyráběl před koncem století skoro každý. První elektrická auta vypadala spíš jako divné kočáry bez koní. Protože se stále více rozšiřovala elektřina, nebyl problém s jejich nabíjením, jen dojezd neměla příliš velký. Tehdejší běžné elektromobily jezdily rychlostí okolo 30 km/h a na jedno nabití dojely až 60 kilometrů.
Pro názornost, na začátku minulého století se samozřejmě neprodávalo tolik aut jako v dnešní době. Třeba ve Spojených státech se ročně prodalo kolem 4500 vozů – 1600 z nich bylo elektrických.
Úplně první silniční vozidlo, které prokazatelně překonalo rychlost 100 km/h, byl elektromobil Belgičana Camilla Jenatzyho v roce 1899.
Ve vlastnoručně postaveném elektromobilu doutníkového tvaru nazvaném La Jamais Contente („Věčně nespokojená“) dosáhl rychlosti 105,3 km/h. O pár let později jel ještě rychleji, přes 160 km/h. Auta se spalovacím motorem si o podobné rychlosti mohla ještě dlouho nechat jen zdát.
Jak to, že se ale na elektromobily na dlouhá desetiletí zapomnělo? Přišel zlom. Ford s pásovou výrobou a modelem T od roku 1908 radikálně snižoval cenu aut na benzin. Za ta se spalovacím motorem jste dali zhruba třetinu toho co za elektromobil. Zmizela startovací klika a nahradil ji startér u řidiče a výstavba dálnic. Našla se ropa, nová naleziště a benzin byl najednou všude k dostání.
Elektromobil byl na dlouhou dobu vytlačen z výroby, a tím se přestal i vyvíjet.
Křižík a náklaďáky
První české elektromobily vyrobil František Křižík, který v roce 1895 postavil svůj prvý elektromobil poháněný stejnosměrným elektromotorem, druhý typ doplnil o elektromotor v každém zadním kole. Křižíkův třetí vůz měl hybridní pohon pro prodloužení dojezdu.
Za první republiky se objevovaly ojedinělé pokusy. Například Josef Sousedík, majitel elektrotechnické továrny ve Vsetíně, si pro svou potřebu zkonstruoval ve 30. letech elektromobil s motory, které byly opět přímo v kolech, jímž dojížděl do závodu.
Za války Škodovy závody v Plzni vyrobily několik nákladních elektromobilů pro plzeňské pivovary. První elektromobil měla Škoda Auto již v roce 1944. Baterie se nabíjely buď v autě přes noc, nebo se daly jednoduše vyndat a vyměnit za druhou, plně nabitou sadu.
Ropa a lidé na Měsíci
Celý svět sledoval, jak se američtí astronauti po Měsíci projíždějí terénním vozítkem Lunar Rover Vehicle. Psal se rok 1971 a tohle elektrické vozítko odstartovalo nový zájem o elektromobily, na které se do té doby zapomnělo. Jenže přišly ropné krize a první obavy o znečištění životního prostředí zejména v centrech velkých měst.
Své elektromobily začaly navrhovat a vyrábět postupně skoro všechny velké automobilky. Peugeot, Citroën, GM i sovětská Lada na konci 80. let. V 90. letech se k nim přidal i Fiat nebo Toyota.
I v socialistickém Československu se vyráběla elektroauta. V Brně na Vysokém učením technickém vytvořili na začátku 70. let elektromobily s názvy EMA 1 a EMA 2. Byly určené pro jízdu po městě maximální rychlostí 50 km/h (více informací například zde).
Do stavby elektromobilů se tehdy pustila i řada amatérů, kteří přestavovali trabanty, wartburgy.
První osobní škoda
Krátce po listopadu 1989 vzniklo hned několik elektromobilů. Několik stovek aut pro švýcarského zákazníka v Ejpovicích sestavila Škoda Plzeň, několik užitkových elektromobilů vzniklo i pro lázně v Bardějově a pro Pražské komunikace. Na počátku roku 1992 vyvíjel elektromobil i Liaz .
První sériově vyráběný osobní elektromobil značky Škoda byl na začátku 90. let model Eltra. Zvenčí vypadal úplně stejně jako favorit. Vznikla jich necelá tisícovka a dodnes je možné je při troše štěstí na českých silnicích potkat.
I tak na českých silnicích nebylo elektromobily ještě donedávna skoro vidět. V roce 2006 jich bylo registrováno jen pár kusů, situace se mění až v posledních třech letech.
Podle dat z loňského prosince vlastnili Češi 703 aut s elektrickým motorem. Nejčastěji to byl Volkswagen Golf, Nissan Leaf, BMW i3 a až čtvrtý je asi nejznámější elektromobil současnosti – Tesla.