Tenhle týden filmovým světem proběhla šeptanda: Lucasfilm dává stopku všem chystaným Star Wars spin-off příběhům včetně těch, u kterých už byla rozjetá produkce, tedy origin story o Bobba Fettovi Jamese Mangolda a příběhu o Obi-Wanu Kenobim Stephena Daldryho.
Hollywood Reporter ještě přišel v pátek se zprávou, že studio nic nezastavuje, ale „důkladně promyslí“, jak bude Star Wars snímky dávkovat a propagovat dál.
Čtěte také: Čtyři Islanďané radí, jak se u nich na ostrově ne/chovat
Aktuální Solo: Star Wars Story je totiž propadák rozměru Hvězdy smrti. I přes dobré recenze od kritiků snímek za 250 milionů dolarů vybouchl u diváků jak v Americe, tak ve zbytku světa. Jeho celkové tržby se pohybují kolem 371 milionů dolarů. A to není moc.
I tak je to pro značku Star Wars dobrá zpráva. Hned vysvětlím proč.
Jak informovaly webové stránky StarWarsNewsNet, studio Disney odmítlo posunout premiéru filmu o mládí Hana Sola na prosinec i přesto, že původní tvůrci Phil Lord a Chris Miller byli během natáčení na režisérské židli nahrazeni veteránem Ronem Howardem. Místo času navíc přihodilo studio na přetočení 70 procent snímku 80 milionů dolarů.
Když k tomu přičteme, že film měl premiéru jen měsíc po Avengers: Infinity War (také z produkce Disneyho) a na jeho marketing nebyl přiklepnutý skoro žádný budget, není divu, že bylo zaděláno na pořádné trable.
Disney se ale zároveň dostal do zajímavé situace. I když Solo neobstál proti Avengers a nepřinesl tolik, kolik měl, studio (ani celou ságu) to rozhodně nepoloží. Marvel universe sice momentálně porazil ten Star Wars, ale peníze se stejně sypou do stejné kasičky. S nadsázkou by se tak dalo říct, že se studio dostalo do momentu, kdy film od Disneyho může topnout… Ano, správně – film od Disneyho.
Jen pro představu, Disney má momentálně podíl 42 procent ze zisku celého amerického filmového trhu. Hned za ním je Fox (15,3 procenta s trháky jako Deadpool), Warner Bros. (13,8 procenta) a Universal/Comcast Corp. (8,9 procenta, ale do kin se aktuálně chystá několik favoritů – dvojka Jurského světa, pokračování Mamma Mia a akčňák Mrakodrap, takže by jim na konci roku mohlo pár procent přibýt).
Disney by rád koupil Fox za 71 miliard dolarů, aby se z něj stal Goliáš, který spolkne nadvětšinových 58 procent zisku trhu. To je také jeden z důvodů, proč se jeho nabídku neustále snaží přeplatit Comcast Corp., a získat tak alespoň solidně pevné druhé místo na trhu.
Ale zpět k Solo: Star Wars Story. Problém byl v tom, že snímek nebyl žádným překvapením. Zatímco Lucasovy Epizody 1 až 3 přišly v době, kdy už nikdo nedoufal, že Hvězdné války ještě budou mít filmové pokračování, a momentální Epizody 7 až 9 na plátno vrátily Marka Hamilla, Carrie Fischer a Harrisona Forda, Solo neměl v rukávu žádné eso a zůstal v tom sólo.
Také na rozdíl od předchozího samostatného příběhu mimo hlavní linii Star Wars, Rogue One, který vyplnil dvouletou pauzu mezi Epizodou 7 a 8, origin příběh o Hanovi vyšel jen půl roku po premiéře Star Wars: Poslední z Jediů. Tedy v době, kdy i ti nejvíc skalní fanoušci poslední film ani nestačili strávit a začít se těšit na další chod.
Disney chce promyšlením tempa, kterým od roku 2015 do světa chrlí příběhy z daleké, předaleké galaxie, dokázat, že místo na kvantitu se soustředí na kvalitu, a na příští Hvězdné války se tedy rozhodně nemusíte bát jít.
Po ukončení momentální triologie (Epizody 7 až 9) by si měl vzít příklad z bondovek – natočit film ze Star Wars universe každé dva až čtyři roky a tím udržet nejen zájem, ale především napětí diváků.
Finanční debakl, který představuje Solo: Star Wars Story je pro Disneyho studená sprcha, kterou potřeboval, aby… žil dlouho a blaze.