Žádnou podobnou nemovitost na českém trhu nenajdete. Svojí velikostí, polohou a návštěvností se Palladium na náměstí Republiky řadí mezi nejvýznamnější nákupní centra ve střední Evropě. A teď je na prodej. S cenovkou kolem 700 milionů eur může být Palladium opět realitním rekordmanem. Ostatně už jeho předchozí prodej do rukou současného vlastníka trhal s částkou 570 milionů eur rekordy.

Informace o plánovaném prodeji Palladia, kterou přinesly jako první Hospodářské noviny, zapadá do aktuální situace na trhu s komerčními nemovitostmi. Ten je v poslední době ve formě a od loňského roku je patrné jeho výrazné oživení. Roste aktivita investorů, kteří hledají kvalitní nemovitosti, včetně těch trofejních, jako je právě Palladium, a s tím roste nabídka, protože majitelé vidí, že je dobrá doba dát nemovitost na trh.

Růst trhu s retailovými nemovitostmi ostatně stávající vlastník Palladia, kterým je německý investiční kolos Union Investment, uvedl jako důvod, proč je nákupní centrum k prodeji. Union Investment se zároveň v poslední době zbavuje části svého realitního portfolia, které celkem čítá nemovitosti v hodnotě téměř padesáti miliard eur. A podobně to dělají i další velké evropské realitní skupiny včetně například tuzemské CPI Property Group.

Čištění portfolia Union Investment, které se jen loni týkalo osmadvaceti transakcí v hodnotě 2,75 miliardy eur, má skupinu připravit na další cyklus trhu a zajistit jí dostatek kapitálu. „Za prodejem Palladia může být časový horizont investice a zájem uvolnit kapitál pro jiné akvizice. A důležitým faktorem je určitě i pokles úrokových sazeb a oživení trhu,“ shrnuje šéfka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a řídící partnerka poradenské společnosti Knight Frank Zdenka Klapalová.

Ta potvrzuje, že Palladium je na českém trhu výjimečným úkazem. „Nic srovnatelného na tuzemském trhu v prémiové lokalitě zatím není. Snad jen Pařížská ulice, pokud ji budeme brát jako nákupní galerii pod širým nebem,“ říká Klapalová. To se podepisuje i na ceně, které by případný prodej mohl dosáhnout. Ta je tak vysoká, že na ní podle Klapalové dosáhnou jen jednotky zástupců českého kapitálu.

„Nechci v žádném případě český kapitál podceňovat, ale tato nemovitost je skutečně jen pro ty největší hráče na našem trhu,“ konstatuje Klapalová. A tak je pravděpodobné, že ve hře budou spíše zahraniční investoři. Ti se v posledních letech na českém trhu zajímali především o průmyslové nemovitosti, ale jejich zájem o retail nyní roste.

Pokud by Palladium neputovalo opět přímo k zahraničnímu investorovi, podobně jako tomu bylo před deseti lety, kdy skupina Union Investment obchodní centrum kupovala od německé společnosti Hannover Leasing, je také možné, že se některý z českých investorů spojí se strategickým zahraničním partnerem.

To, že mají tuzemští investoři nákupní apetit, potvrzuje analýza poradenské společnosti Knight Frank za čtvrté čtvrtletí loňského roku. Čeští investoři podle ní totiž stáli za devadesáti procenty celkového objemu investic, který na konci loňského roku dosáhl 1,79 miliardy eur, což byl mimochodem třiadvacetiprocentní meziroční nárůst. Hlavními tahouny byly sektory kanceláří a právě retailových nemovitostí.

O tom, že je o česká nákupní centra zájem, hovoří i analýza samotného současného vlastníka Palladia, která největší růst atraktivity retailových nemovitostí mezi patnáctkou sledovaných evropských zemí vedle Švédska přisuzuje právě Česku.

Na druhou stranu samotnému Palladiu by v budoucnu měla v těsném sousedství vyrůst silná konkurence. Po generální rekonstrukci obchodního domu Kotva, kterou připravuje společnost Generali Real Estate, by se ikonická budova měla zaplnit luxusními butiky s módou, kosmetikou nebo klenoty po vzoru Pařížské ulice.

To jen podtrhuje význam celé lokality kolem náměstí Republiky, která je v rámci komerčních nemovitostí jedna z nejvýznamnějších ve střední Evropě.

„Potenciál náměstí Republiky je obrovský, protože navazuje na ulici Na Příkopě, nejrušnější nákupní ulici v Praze a jednu z našich nejvýznamnějších obchodních ulic. Na náměstí máme jediné nákupní centrum v centru města, Palladium, které spolu s Kotvou, až bude kompletně přestavěna a přeměněna na špičkový obchodní dům, bude přitahovat obrovské množství návštěvníků,“ popsal pro Forbes Marjan Gigov z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Prodejů nákupních center a retailových nemovitostí bylo v poslední době více, přičemž především loňský rok byl z hlediska aktivity investorů velmi silný.

Příkladem je třeba akvizice sídla značky Louis Vuitton v Pařížské ulici, které prodal Realitní fond KB za více než miliardu Raiffeisen realitnímu fondu, dále pak vlastnická změna v pražském obchodním centru Černý Most, kde čtvrtinový podíl získal nový fond spravovaný firmou Upvest a investiční společností RSJ, nebo akvizice obchodního centra Flora a paláce Myslbek, o kterou se postaral fond Max Realitní olomouckého developera Richarda Morávka.

A na přelomu let 2023 a 2024 kupoval nemovitostní fond Trigea za více než šest miliard korun obchodní centrum Arkády Pankrác. „V roce 2024 vedl investiční aktivitu právě maloobchodní sektor, jenž se na celkovém objemu podílel 35 procenty,“ shrnuje analytik realitní poradenské společnosti Savills Vojtěch Wolf.