Čas dovolených s sebou často přináší potřebu pronajmout si auto v zahraničí. Vozidlo cestu zpříjemní a především vám umožní vidět a stihnout víc. Pronájem však mohou provázet komplikace.

Smlouva v cizím jazyce, odlišné obchodní praktiky a často nátlakové prodejní techniky pracovníků půjčoven někdy vyústí do solidní noční můry. To potvrzuje i Evropská komise, která zaznamenává rostoucí počet stížností spotřebitelů na autopůjčovny v zahraničí. Již v minulosti se snažila situaci řešit, ale praxe ukazuje, že se jí v tomto ohledu zatím úplně nedaří.

„Ve spolupráci s půjčovnami usilovně pracujeme na tom, abychom lidem napříč celou Evropskou unií mohli garantovat pronájem auta za spravedlivých podmínek bez ohledu na to, ve které zemi si ho pronajímají. Práva spotřebitelů v Evropě jsou nyní lépe chráněna,“ uvedla už v roce 2017 tehdejší evropská komisařka pro spravedlnost a spotřebitele Eva Jourová.

Dnes se nacházíme o pět let později a transparentnost se do vztahu mezi nájemcem a autopůjčovnou podařilo vnést jen částečně.

Hledejte levnější nabídku

Většina z nás si auto rezervuje už při plánování dovolené předem z pohodlí domova. Chceme vědět, na čem jsme a jak velkou položku v rozpočtu bude auto představovat. Je to správný přístup: čím dříve rezervaci provedeme, tím lepší cenu můžeme získat. Zároveň máme na výběr z většího množství vozů.

Jedinou výjimkou mohou být akční nabídky těsně před cestou. Může se stát, že někdo zruší svou rezervaci a půjčovna auto nabídne den nebo dva před termínem za nízkou cenu. Na to se však nelze spoléhat.

Ideální je strávit nějaký čas hledáním nejlepší nabídky na internetu. Ceny se mohou lišit v násobcích, je proto dobré zadat svůj požadavek do několika různých vyhledávačů.

Nabídky na jednom místě

Zkušení cestovatelé doporučují stránky jako Kayak, Momondo, Billiger Mietwagen, HolidayAutos, Rentalcars nebo Economycarrentals. Výše zmíněné vám nabídnou i konkrétní půjčovnu – mezi značkové patří například Hertz, Sixt nebo Avis, které jsou dražší a mají pobočky přímo na letištích.

Kromě nich však existuje řada menších půjčoven, které jsou levnější, protože sídlí několik kilometrů od letiště. Spojení však zajišťuje bezplatná kyvadlová doprava, a jsou proto zajímavou a cenově dostupnou alternativou.

Co se Evropské komisi podařilo?

Za úspěch snah Evropské komise lze považovat větší transparentnost v oblasti nákladů na doplňkové služby. Jedná se například o zapůjčení dětské autosedačky, navigace, možnost více řidičů nebo řidiče mladšího šestadvaceti let.

Půjčovny si za všechny tyto služby obvykle účtují více, nicméně už doma můžete vidět, kolik budou stát. To je krok správným směrem.

Mezi další body, které je třeba si hlídat, patří:

  • omezení počtu ujetých kilometrů (hledejte neomezený počet)
  • pravidla pro doplňování paliva – doporučuje se vyzvednout a odevzdat vozidlo s plnou nádrží (pokud nádrž při odevzdání nedoplníte, půjčovna vám naúčtuje poplatek za její dotankování),
  • možnost zrušení rezervace (při rezervaci předem obvykle neplatíte nic, musíte však zadat údaje o své kreditní kartě)

DŮLEŽITÝ TIP:
Dávejte pozor, abyste se při vyzvedávání vozidla neopozdili. Půjčovny mají možnost zrušit vaši rezervaci po uplynutí stanové lhůty a předat vaše vozidlo někomu jinému. Může se tak stát, že na dovolené zůstanete bez auta. Pokud víte, že se opozdíte, informujte o tom půjčovnu co nejdříve.

Na co si dát pozor

Nejčastějším kamenem úrazu při pronájmu auta v zahraničí je pojištění. Zákazník má dvě možnosti:

  • uzavřít základní pojistnou smlouvu s plným pojištěním odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobě a s pouze základním pojištěním pro případ škody na pronajatém vozidle,
  • uzavřít pojistnou smlouvu s pojištěním všech škod na pronajatém vozidle.

U první varianty zaplatíte za pojistku méně. Půjčovna však od vás bude požadovat zálohu (obvykle ve formě rezervace kreditní kartou), která pokryje případné škody způsobené na pronajatém vozidle. Základní pojištění, které si sjednáte při rezervaci vozidla z domova, totiž pokrývá jen škody nad určitý limit, například tři tisíce eur.

Dražší škody hradí pojišťovna, ale drobné škrábance nebo poškození při parkování hradíte vy ze zálohy. Druhou možností je rozšířit pojištění na všechny škody bez ohledu na jejich výši. V tomto případě po vás půjčovna zálohu nepožaduje.

Vozidlo nemusíte ani prohlížet, protože nezáleží na tom, jakou škodu jste způsobili. Za toto pojištění však budete muset při převzetí vozidla zaplatit poměrně vysokou částku. Dokonce i u malých vozů může dosahovat až padesáti eur na den.

Ďábel tkví v pojistce

Problém je v tom, že předem nevíte, na kolik takové pojištění vyjde. Půjčovny obvykle nemají jeho cenu uvedenou na svých webových stránkách a jejich nabídky se značně liší. Nemůžete se tak rozhodnout, kterou půjčovnu si vybrat pouze na základě ceny plného pojištění.

Samotné vyzvednutí vozu často končí zklamáním, protože cena pronájmu, kterou zákazník sjednal za rezervaci vozu z domova, se po připočtení plného pojištění zdvojnásobí. A to navzdory iniciativě Evropské komise a veřejnému slibu největších autopůjčoven, že budou při prodeji svých služeb vždy transparentní.

Regulačním orgánům se zatím nepodařilo tento problém vyřešit.

Existuje levnější alternativa

Zkušená cestovatelka Janka Schweighoferová dodává, že existuje ještě třetí možnost. Jedná se o dopojištění na plnou výši škod na vozidle mimo půjčovnu přímo od pojišťovny. „Pojištění u autopůjčovny je několikanásobně dražší,“ připomíná a dodává, že zatímco za roční pojistku u pojišťovny zaplatí osmdesát pět eur, pronájem auta mini třídy na tři dny může vyjít až na stovku.

Vydání Forbesu Oko Marie

Tři dny pojištění v autopůjčovně tak mohou stát více než roční pojištění u pojišťovny. I v tomto případě je třeba složit zálohu v půjčovně nebo si ji rezervovat na kreditní kartě.

V případě poškození si tak půjčovna strhne náklady na opravu ze zálohy, ale pojišťovna, se kterou máte uzavřenou smlouvu, vám je uhradí.

„Pokud auto poškodíte a máte jiné pojištění než od půjčovny, půjčovna vám strhne zálohu ve výši nákladů na opravu a vy ji pak budete požadovat zpět prostřednictvím pojišťovny,“ vysvětluje Janka Schweighoferová.

Podle jejích zkušeností trvá vyřízení takovéto pojistné události přibližně dva týdny. Cestující mezitím uhradí škodu z vlastních peněz a uplatní nárok na pojistné plnění u pojišťovny.