V nových, moderně zařízených kancelářích investiční skupiny Miton v pražském Karlíně to hraje všemi barvami a tvary. Stěny jedné ze zasedaček třeba zdobí zarámované obrázky inspirované návody na sestavení nábytku Ikea.
V růžovém polo tričku a modrých džínách pod nimi sedí pětatřicetiletý František Peterka. A stejně jako švédský kolos udělal z nákupu a složení skříně snadný proces, snaží se on udělat to samé z pořízení auta.
„Loni díky nám začalo v novém autě jezdit 1500 řidičů,“ hlásí hrdě obchodní výsledky firmy Driveto, kterou vede a v níž drží čtyřicetiprocentní podíl, zbytek náleží Mitonu. „Letos očekávám další růst v řádu desítek procent,“ dodává Peterka, který jezdí v BMW 435 a sám sebe označuje za automobilového fanouška, nikoli fanatika.
Peterka se svým týmem, čítajícím 25 zaměstnanců, nové vozy lidem neprodává, nýbrž pronajímá. Driveto v roce 2017 vzniklo jako agregátor nabídek takzvaného operativního leasingu.
Ten dobře znají firmy, ale postupně se začíná prosazovat i u soukromých osob nebo živnostníků. Jen za první tři měsíce loňského roku bylo podle České leasingové asociace uzavřeno přes osm tisíc smluv na pořízení aut soukromými osobami na operativní leasing. To představuje meziroční nárůst o 19 procent.
Driveto funguje následovně: klient si z předem sestavené nabídky vybere nové auto, když ho dealer naskladní, odveze si jej domů a pak za něj platí měsíční pronájem s tím, že po určité době, typicky po dvou nebo třech letech, si vybere nové.
Nemusí platit žádnou akontaci a statisíce v hotovosti, zároveň má ale předem stanovený limit nájezdu kilometrů. Pro představu, Volkswagen Golf s litrovým benzinovým motorem a nadstandardní výbavou takhle vyjde zhruba na sedm tisíc korun měsíčně.
Původní koncept byl takový, že tím, kdo auto pronajímá, jsou leasingové společnosti jako Volkswagen Financial Services, LeasePlan nebo Arval a Driveto funguje jako klasický prostředník, který dostane z každé transakce provizi. Postupně se ale ukázalo, že existuje prostor na vylepšení – než nepříliš flexibilní finanční domy pronájem klientovi schválí, trvá to někdy i týdny, navíc lidé musí na své vozy měsíce čekat, než se vyrobí.
„Loni jsme proto spustili program Driveto Klub. Nabízíme v něm auta, která máme na skladě, lidem je pronajímáme my, takže v nich mohou během pár dní odjet a také nám je můžou s měsíční výpovědní lhůtou kdykoli zase vrátit,“ říká Peterka.
Zřetelně tím odhaluje, v čem se liší jeho přístup od klasických leasingovek: zatímco ty berou operativní leasing auta jako svého druhu půjčku, kterou doprovází řada podmínek a striktních pravidel, Driveto chápe takové pořízení auta jako nákup služby. To je střet, který hýbe celým autoprůmyslem – čím dál méně lidí bude chtít auta vlastnit a raději si je budou půjčovat nebo je sdílet.
Ostatně e-shop, kde prodává nová auta na operativní leasing, spustila už i Škoda Auto. A Driveto samozřejmě není jediným agregátorem na trhu, byť s Mitonem za zády je tím nejvýraznějším – kromě něj existují ještě třeba služby NaOperák.cz nebo Operatio.
Za tři měsíce fungování prémiového klubu Driveta si přes něj objednalo auto 120 lidí. „Jsme rozhodně nad plánem. Není to tak, že bychom ta auta měli koupená. I my si je pronajímáme. Chceme si ale pohlídat celý proces, jde o určitou kultivaci, takže u nás si auto vyberete na webu, pak vám ho předáme a s námi i řešíte všechno ostatní,“ vysvětluje Peterka.
Kolik přesně byl loňský obrat Driveta, říct nechce, připouští ale, že šlo o nižší desítky milionů korun a že ve druhém pololetí roku 2019 by se firma měla přehoupnout do černých čísel.
S budováním firem i se spoluprací s Mitonem má Peterka docela dost zkušeností. Postavili dohromady společnost Admarket na prodej internetové reklamy, kterou od nich v roce 2011 koupil Jakub Havrlant se svou tehdejší skupinou Allegro Group. A Havrlantovi později Peterka prodal i svůj další projekt, se kterým mu pomáhali lidé z Mitonu, e-shop s dětským zbožím Proděti.cz.
V rámci Mitonu má Driveto na starosti přímo CEO skupiny a někdejší obchodní ředitel českého Googlu David Špinar a s trochou nadsázky se dá říct, že očekávání od Driveta jsou velká, protože v Mitonu nejsou na neúspěch moc zvyklí. Z jejich stáje jsou podniky jako Slevomat, Rohlík.cz, Bonami, Stahuj.cz nebo Heureka. V nedávné době prodali službu na hodnocení a rezervace v restauracích Restu maloobchodnímu řetězci Makro.
A bylo to mimo jiné právě zázemí úspěšné skupiny s dvacetiletou historií, co pomohlo Peterkovi při jednáních s leasingovými firmami, když od nich chtěl, aby mu pronajímaly auta, která on bude zase dál pronajímat někomu jinému a do toho, komu to bude, si od nich nenechá nijak mluvit.
„Náš klub budeme teď dál rozvíjet, bude to naše byznysová priorita. Nabízí se třeba nějaké palivové karty pro členy. Až bude v nabídce elektromobil, mohl by se kombinovat třeba s balíčkem na odběr elektřiny,“ dodává absolvent pražské VŠE.
Už dokonce pomýšlí i na expanzi do zahraničí. Ještě letos chce s Drivetem vstoupit na slovenský trh a později i jinam ve střední a východní Evropě. Ostatně řada jiných projektů, v nichž má Miton podíl, působí v Polsku, v pobaltských zemích nebo v Rumunsku. „Cílem je dosáhnout toho, že nákup auta bude stejně rychlý a jednoduchý jako výběr a nákup dovolené.“