Porsche Taycan se začne vyrábět teprve na podzim letošního roku, už teď má ale docela dobře našlápnuto k tomu, stát se nejprodávanějším autem této značky v dějinách. Ještě pár týdnů zpátky evidoval první elektrický vůz stuttgartské automobilky 20 tisíc předobjednávek, teď výrobní ředitel Albrecht Reimold v deníku Handelsblatt oznámil, že číslo vzrostlo na 30 tisíc.
Zájem nelze brát na lehkou váhu, s každou předobjednávkou se totiž skládá záloha 2500 eur. Taycan má mít světovou premiéru 4. září a je pravděpodobné, že se plně vyčerpá výrobní kapacita, kterou Porsche nastavilo na 40 tisíc vyrobených vozů za první rok produkce.
Pokud by se tak skutečně stalo, taycanu by se hned od začátku prodávalo více než legendárních vozů 911. Těch se loni celosvětově prodalo „jen“ 35 573 kusů.
Porsche každopádně zažívá dobré období. V prvním pololetí zvýšilo obrat o devět procent na 13,4 miliardy eur, a jde tak proti trendu v automobilovém průmyslu. Například BMW a Daimler očekávají oslabení poptávky a zmenšují výrobní kapacity. Na rozdíl od svých německých konkurentů navíc Porsche evidentně zvládne přechod k elektrickému pohonu s grácií a finančně úspěšně.
Ukazují to i již zveřejněná čísla: ve výrobním závodě v Zuffenhausenu, kde se bude taycan vyrábět, přibylo díky elektrickému modelu 1500 nových pracovních míst (1100 tam už přijali, zbytek zaměstnanců nastoupí v říjnu), čímž se celkový stav lidí pracujících pro automobilku zvedne o pět procent na 33 tisíc lidí.
Mimochodem, na oněch 1500 pracovních míst se automobilce přihlásilo 32 tisíc zájemců, z nichž 2200 bylo na pohovoru.
„Úspěch taycanu je, zdá se, zaručen, a je to pochopitelné. Jde konečně o tu pravou konkurenci pro Teslu Model S, navíc s ultrarychlým nabíjením a od renomované automobilky,“ říká Martin Pultzner ze specializovaného portálu Fdrive.cz.
Tesla je na tom rozporuplně. Podle posledních výsledků se kalifornské elektromobilce podařilo vyrobit víc vozů než kdykoli předtím, ale je stále v citelném finančním minusu. Za druhé čtvrtletí 2019 vygenerovala Tesla ztrátu 408 milionů dolarů.
Automobilka Elona Muska také řeší další problém. Enormní zájem o nejlevnější Model 3 se projevil tak, že se prakticky přestal prodávat starší, luxusnější a dražší Model S. Naděje se proto v hlavní továrně ve Fremontu upínají k novému Modelu Y, který by se měl podle posledních zpráv začít vyrábět na podzim.
To Porsche chrlí nová auta jako o život. V loňském roce prodalo 256 255 vozů, což byl oproti roku 2017 čtyřprocentní nárůst. Zatímco jeho evropský trh lehce poklesl, růst táhla Čína, která je pro německou automobilku momentálně největším odbytištěm. Asi nepřekvapí, že nejprodávanějšími modely Porsche byly SUV Macan a Cayenne, velké sportovní vozy tvoří více než polovinu celkových prodejů.