Posíláte děti o prázdninách na šachové tábory, umělecké kroužky, kurzy vaření nebo lekce tenisu? Nejrůznější aktivity a letní tábory dokážou děti dobře zabavit a zároveň jim poskytnou potřebnou péči, když jsou mimo školu. Psychologové ovšem varují, že přílišné organizování prázdninového času je zbytečné a v konečném důsledku může děti odvádět od objevování toho, co je skutečně zajímá.
„Vaše role rodiče spočívá především v tom, abyste svého potomka připravili na jeho místo ve společnosti. Být dospělý znamená, že svůj volný čas zaplňujete činnostmi, které vás dělají šťastnými. A pokud jako rodič budete organizovat veškerý volný čas svého potomka, ten se pak nikdy nenaučí dělat to sám,“ říká dětská psycholožka Lyn Fry pro server Quartz.
A není jediná, která poukazuje na důležitost nudy. Doktorka Teresa Belton z univerzity East Anglia, která se zaměřuje na spojitost mezi nudou a představivostí, tvrdí, že právě nuda je zásadní pro rozvoj „vnitřních stimulů“, které umožňují opravdovou kreativitu.
Čtěte také: Tahle investice se bohatě vrátí: 5 tipů, jak naučit děti finanční gramotnosti
A ačkoliv naše schopnost nudit se s takovými vymoženostmi, jako je internet, pomalu mizí, experti o důležitosti nudy diskutují už několik desetiletí.
Psychoanalytik Adam Phillips napsal, že schopnost nudit se může být vývojovým úspěchem dítěte. „Nuda umožňuje rozjímat o životě, nikoliv jím jen proběhnout,“ říká ve své knize On Kissing, Tickling, and Being Bored: Psychoanalytic Essays on the Unexamined Life. „Chtít, aby dítě bylo zabavené, a ne zjišťovalo, co ho baví, je jeden z nejvíce despotických požadavků dospělých,“ říká Phillips.
Fry doporučuje, aby si rodiče začátkem léta se svými dětmi sedli a společně sepsali seznam toho, co by je mohlo během prázdninových dní bavit a zajímat. Může se jednat o úplně obyčejné věci jako hraní karet, čtení nebo jízdu na kole. Nebo i něco náročnějšího, jako třeba vaření slavnostní večeře, nastudování divadelní hry nebo fotografování.
Čtěte také: Děti s dobrou pamětí jsou i dobrými lháři, tvrdí studie
A pokud si vaše děti budou o prázdninách stěžovat, že se nudí, pošlete je prostudovat tento seznam. „Nebudou se pak moci vymlouvat, že je tyto věci nebaví,“ říká Fry.
A i přesto, že se děti nejspíš budou nějaký čas motat kolem, je důležité si uvědomit, že ani tak to není ztracený čas. Podle Fry totiž nuda není hřích. Děti se podle ní musí jen naučit, jak nudu využít jako motivaci pro následnou akci. Stanou se tak více soběstačnými.
V roce 1930 stejnou teorii představil i slavný filozof Bertrand Russell, který věnoval kapitolu ve své knize Boj o štěstí potenciální hodnotě nudy. Děti se musí naučit představivosti i tomu, jak s nudou naložit. Podle něj se „děti stejně jako rostlinky nejlépe rozvíjejí, pokud jsou ponechány nerušeně v jedné půdě. Příliš mnoho cestování, příliš mnoho zážitků jim nesvědčí a způsobuje, že jako dospělí nesnesou plodnou monotónnost.“