Švédská streamovací platforma Spotify v loňském roce vyplatila hudebníkům a nahrávacím společnostem na tantiémách více než deset miliard dolarů (229 miliard korun). Uvedla to ve sdělení ve středu 12. března s tím, že jde o rekordní částku. Platforma v poslední době čelí kritice, podle níž velká část umělců z přehrávání skladeb na Spotify získává poměrně nízké částky.

Na tantiémách společnost vyplatila více než šedesát procent loňských tržeb. Téměř 1500 umělců získalo v loňském roce od Spotify honoráře přesahující jeden milion dolarů (22,9 milionu korun), oznámila společnost. V roce 2023 odhadovala, že počet aktivních profesionálních hudebníků na platformě se pohybuje kolem 225 tisíc.

Společnost upozornila na rostoucí zastoupení žen mezi nejúspěšnějšími umělci. Počet umělkyň, které ročně vydělávají více než jeden milion dolarů, se od roku 2017 zečtyřnásobil. Trhy jako Kanada, Jižní Korea, Argentina a Švédsko mají mezi nejúspěšnějšími umělci obzvláště silné zastoupení žen.

Většinou se odhaduje, že umělci si vydělají 0,003 až 0,005 dolaru za jedno přehrání skladby. Agentura AP nicméně loni upozornila, že žádná fixní sazba neexistuje. „Řekněme, že posluchač utratí za měsíční předplatné deset dolarů. Tři z těchto dolarů jdou Spotify, zbylých sedm držitelům práv,“ sdělil agentuře viceprezident Spotify Charlie Hellman.

„Pokud by (posluchač) za měsíc přehrál pouze jeden stream, výplata za stream by činila sedm dolarů za stream. Pokud by však v daném měsíci přehrál sedm set streamů, pak by efektivní výplata za stream činila jeden cent,“ řekl Hellman.

Liz Pellyová, která letos vydala o systému Spotify knihu Mood Machine, agentuře AP řekla, že podle kritiků z tohoto systému „těží umělci, kteří generují nejvíce streamů“ a „velká vydavatelství, která už mají tak velký podíl na trhu“.

„Existují umělci, kteří dělají hudbu, kterou byste možná nestreamovali na pozadí celé hodiny, nebo kteří dělají hudbu v dlouhých skladbách, nikoli v krátkých dvou-, tříminutových skladbách, kterými byste mohli naplnit playlist,“ dodala Pellyová.

V loňském roce platforma Spotify oznámila, že přestala vyplácet odměny autorům skladeb, které vygenerují méně než tisíc přehrání za posledních dvanáct měsíců. Tento krok ale kritizoval například hudební publicista Anthony Fantano.

Na konci loňského roku měla platforma 675 milionů aktivních uživatelů, což představuje meziroční nárůst o dvanáct procent. Roční tržby Spotify loni dosáhly 15,7 miliardy eur, což bylo o osmnáct procent více než v roce předchozím.

V samotném čtvrtém čtvrtletí roku 2024 dosáhl provozní zisk Spotify rekordní čtvrtletní hodnoty 477 milionů eur po ztrátě sedmdesát pět milionů eur před rokem, i když mírně zaostal za očekáváním. Na letošní rok firma počítá s dalším růstem zisku. V prvním čtvrtletí očekává tržby 4,2 miliardy eur, což je mírně nad dosavadními odhady 4,17 miliardy eur.

https://forbes.cz/vytvorila-silnou-firmu-ted-chce-alexandra-kala-dostat-cesko-mezi-technologickou-elitu/