Streamovací stanice začínají tasit letní trumfy. Na Maxu odstartuje 16. června druhá řada Rodu draka, ambiciózního nástupce Hry o trůny. Viděli jsme první čtyři epizody.
Je cosi magického na tom, slyšet z obrazovky znovu úvodní znělku Hry o trůny, která se právem stala největším seriálovým fenoménem posledních let, a povědomé tóny budí pocit, že se zlaté televizní časy vracejí.
Ale první řada Rodu draka ukázala, že zázrak jen tak zopakovat nelze, neboť u Hry o trůny se sešlo takřka vše, snad až na zmršený závěr. Její spin-off, který se vrací do minulosti a soustředí na rod Targaryenů, se správně rozhodl být jiný, ale zároveň nezvládl být tak dobrý.
Měl výjimečné momenty, ale občas se až příliš táhl, a navíc nedokázal nabídnout tak charizmatické postavy jako Hra o trůny, kde si svého oblíbence našel každý, a často každý úplně jiného.
Přesto v souboji velkolepých televizních fantasy se souběžně uváděnou první řadou Prstenů moci, seriálového Pána prstenů s ohromným rozpočtem od Amazonu, v očích fanoušků spíše vítězil Rod draka.
Teď nadchází druhé kolo, i když o přímý souboj se nyní nejedná. Rod draka má premiéru druhé řady už teď, Prsteny moci se představí až na konci srpna.
Oba seriály se přitom v mezidobí lehce proměnily, co se štábu týče. Zásadnější byly změny u Rodu draka, kde odešel jeden ze showrunnerů Miguel Sapochnik, mimo jiné režisér těch nejepičtějších epizod Hry o trůny, a rovněž se hovořilo o přetáčení mnoha hodin materiálu.
Casey Bloys, kreativní šéf HBO, ale na otázku Forbes.cz popřel, že by mělo jít o známku trablů: „Přetáčení je standardním procesem. Nedělo se nic zásadního. Miguel odešel a v režisérském týmu ho nahradil Alan Taylor, který režíroval epizody Hry o trůny.“
A zároveň připomněl, že zůstal druhý z hlavní autorské dvojice Rodu draka, scenárista Ryan Condal. Po zhlédnutí prvních čtyř epizod však těžko říct, zdali se kvalita seriálu kvůli personálním změnám nějak zásadně proměnila.
Druhá řada totiž pokračuje ve stejném duchu, v jakém skončila první, a navazuje přímo na cliffhanger ze závěru úvodní řady. V rodě Targaryenů se rozhořela občanská válka, kdy dvě strany bojují proti sobě o Železný trůn, a obě mají na své straně draky, kterých je tentokrát na obrazovce ještě více.
Scenárista Ryan Condal to přirovnává ke studené válce, kdy obě frakce vědí, že zapojení draka je jako použití atomové bomby. A tak sérii začínají různými záškodnickými akcemi, zatímco se schyluje k velkému konfliktu.
Obě strany přitom mají svou pravdu i své hříchy – a těžko hledat, kdo je v právu a kdo se provinil jako první. S tím souvisí i to, že je těžké si mezi řadou poměrně problematických postav hledat své favority.
V první řadě se navíc jejich představitelé kvůli časovému skoku proměnili, a tak si člověk na nové herce a přibývající postavy sotva stihl zvyknout.
Což je rozdíl proti Hře o trůny, kde se od začátku vybarvilo několik jasných oblíbenců, jako Jon Snow, Ned Stark, Daenerys Targaryen a další. Nemuselo jít přitom jen o kladné charaktery, ale i záporáci jako Jaime Lannister měli ohromné kouzlo, dokonce i k méně významným postavám si člověk našel cestu.
Z osazenstva Rodu draka jasně vyčnívá nevyzpytatelný Daemon Targaryen v podání kouzelně nepoddajného Matta Smithe, solidně se ukazují také Olivia Cooke coby Alicent Hightower, Rhys Ifans jako královský rádce Otto Hightower, z dospívajících herců vládne Tom Glynn-Carney v roli Aemona Targaryena. Zbytek je ale převážně šeď.
A co bylo problémem v první řadě, zůstává i nyní, alespoň se to tak z prvních epizod rýsuje. Hodinová (a někdy i delší) stopáž je příliš velkorysá, napětí se buduje pomalu a většina postav vás k obrazovce nepřiková, nejsou zkrátka tak zajímavě prokresleny jako Cersei, Malíček, Bronn a spol.
Jistě, příslibem je, že se věci po rozjezdu v první sérii dávají do pohybu a konflikt mezi oběma stranami se patřičně vyhrocuje. Rod draka navíc zůstává patřičně epický, má skvělou kameru, krásné scenérie a živé lokace, na nichž jsou vidět vysoké produkční hodnoty.
Přesto se napínavé události odehrávají zejména v počátcích a na konci epizod, zatímco prostředek zpravidla vyplňují dlouhé konverzace.
Nutno podotknout, že i u první série byla druhá polovina řady silnější a nabídla zapamatovatelné momenty, díky nimž pak ve srovnání s vyzyvatelem od Amazonu uspěla. Druhá řada by už ale potřebovala, aby se události více rozhýbaly ve stylu Hry o trůny.
Rod draka ji sice nemusí a ani nemá kopírovat, ale ničím nevyčnívá natolik, aby se jí vyrovnal. Až závěr čtvrtého dílu naznačil, že by poněkud unylý děj mohl nabrat spád. Pokud se však výrazně nerozjede, zůstane Rod draka solidním spin-offem, ničím víc.