Móda je odrazem společenských celosvětových událostí. Nelze se tak divit, že uplynulých dvanáct měsíců bylo i ve světě módy temných a plných skandálů.
Pád Kanyeho Westa
Americký raper Ye, dříve známý jako Kanye West, přišel o status dolarového miliardáře poté, co s ním rozvázalo spolupráci několik velkých korporátních partnerů kvůli jeho antisemitským výrokům.
Americký Forbes odhaduje, že jen spolupráce s německým výrobcem sportovních doplňků Adidas představovala 1,5 miliardy dolarů (asi 36,5 miliardy korun) raperovy tržní hodnoty. Ta se nyní podle Forbesu smrskla na 400 milionů dolarů.
Šeptá se také, že ho z kruhu svých blízkých známých vypověděla šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintour. Nicméně je možné, že módní svět Kanyeho znovu na výsluní pustí.
Antisemitské urážky ostatně odpustil i Johnu Gallianovi, který je nyní kreativním šéfem značky Maison Martin Margiela. A Metropolitní muzeum umění (MET) letos chystá velkou retrospektivu Karla Lagerfelda. Designéra, který kritizoval Angelu Merkel za její postoj k přijetí syrských uprchlíků a prohlásil, „znám někoho, kdo si k sobě vzal mladého migranta a po čtyřech dnech řekl, že to nejlepší, co Německo vynalezlo, byl holokaust“.
Módní značky a rozporuplná potratová politika
Zákaz interrupcí hlásí celkem osmnáct severoamerických států. Skutečnost, že zdejší politici sáhli v loňském roce ženám na jejich právo volby ohledně vlastního těla, obnažila i nerozhodnost a dvojakost některých módních gigantů.
Nike například ve svém pracovním kodexu uvádí, že „podporuje své zaměstnance, ať se rozhodnou pro rodinu, či interrupci, a proto svým lidem zaplatí cestovné do míst, kde se jim takové péče dostane“. Zároveň ale značka věnovala sponzorský dar konzervativnímu senátorovi z Jižní Dakoty, republikánovi Johnu Thunovi, který za zákaz interrupcí tvrdě bojoval.
Podobná situace nastala i u Gapu, pro který celosvětově pracuje 76 procent žen a řetězec jim podle svých slov chce umožnit jakoukoli volbu a mezi firemními benefity byste našli i pokrytí nákladů, které jsou spojeny s adopcí nebo náhradním mateřstvím.
Ještě v roce 2021 ale Gap poslal zhruba sedm a půl tisíce dolarů na kampaň kongresmana Drew Fergusona z Georgie, zarytého odpůrce potratů.
Luxusnější luxus
Vítejte v éře über luxusu. Ikonické módní domy jako Chanel a Hermés ještě zdražily. A nebyly samy. Na módním e-shopu Moda Operandi jsme mohli zahlédnout koženou sukni od Bottegy Venety za téměř 660 tisíc korun.
Malá Chanel kabelka, zvaná flap bag, která kdysi stála 120 tisíc korun, má nyní cenovku s částkou téměř 190 tisíc korun. Ceny u Louis Vuitton se zvýšily zhruba o sedm procent, na některých trzích však až o čtvrtinu.
Modely kabelek Hermés a Kelly od Hermés, které už dříve stály několik set tisíc korun, měly podražit o čtyři procenta a další navýšení cen se chystá letos.
Módní domy zdůvodňují svá rozhodnutí tak, že se jen přizpůsobují všeobecnému zdražování. Ale newyorská módní publicistka Amy Odell, která hovořila s bývalými zaměstnanci butiku Chanel, je přesvědčená, že jde jen o způsob, jak se na situaci obohatit.
Miu Miu je nejpopulárnějším módním domem
Alespoň podle společnosti Lyst, která analyzuje chování více než 160 milionů nakupujících. Pomohl tomu model mini sukně, která svými rozměry evokuje bederní roušku. Jedná se o práci s estetikou devadesátých let a takzvaného „heroine chic“ trendu, kdy byla v módě až nezdravá štíhlost.
Bez výše zmíněného kousku od Miu Miu se každopádně neobešel loni žádný důležitý módní editorial, dokonce si ho oblékla Nicole Kidman pro focení na obálku časopisu Vanity Fair. Což mělo za následek, že si na Lystu lidé sukni ještě dalších šest měsíců vyhledávali v průměru 900krát denně.
Balenciaga v nemilosti
Módní dům pod vedením gruzínského návrháře Demny Gvasalii je na skandály zvyklý a na sporném přijetí u veřejnosti stojí velká část jeho úspěchu. Tentokrát si ale kampaň, ve které byly vyobrazeny děti držící medvídky v BDSM postrojích, snad žádné zastánce nezískala.
Twitter zaplavil hashtag ##cancelBalenciaga a tisíce příspěvků, které Balenciagu obvinily z podpory pedofilie. S produkční firmou, která celé focení pořádala, se módní dům chce soudit o pětadvacet milionů dolarů.
Jak ale vypověděl na Instagramu fotograf kampaně Gabriele Galimberti, najatí spolupracovníci nemohli styl reklamy nijak ovlivnit a vše se posílalo údajně na schválení přímo kreativnímu řediteli Gvasaliovi.
Nejdražší šaty Marilyn Monroe znovu v akci
Víte, jak vypadají, i když se o módu příliš nezajímáte. Jedná se o model, ve kterém Marilyn Monroe v roce 1962 zpívala Johnu F. Kennedymu „Happy birthday, Mr. President“.
Tehdy chtěla, aby vypadala jako nahá, a kostýmní výtvarník Bob Mackie, který spolupracoval s hereččiným dvorním návrhářem Jean Louisem, jí tento sen splnil.
Model byl prodán v aukci v roce 2016 za 4,8 milionu dolarů, což z něj učinilo nejdráže prodané šaty v dražbě. Novým majitelem je muzeum Believe it Or Not Roberta Ripleye v Orlandu.
Správa muzea šaty Marilyn zapůjčila Kim Kardashian, která si je loni prvního květnového pondělí oblékla na ples MET gala. Sklidila za to ovšem velkou kritiku.
Někomu se nelíbilo, že celebrita vyrazila do společnosti oděna do vzácného historického exponátu. Jiným zase vadilo, že Kardashian přiznala extrémní hubnutí, které kvůli šatům podstoupila. Během třech týdnů musela shodit okolo sedmi a půl kila.
I samotný tvůrce modelu Mackie v rozhovoru pro Entertaiment Weekly projevil svůj nesouhlas. „Navrhl jsem šaty pro bohyni. Nikdo jiný by je neměl nosit,“ prohlásil.