Ferrari zažívá svůj velký triumf. Výrobce luxusních sportovních vozů nedávno zaznamenal prudký vzestup v popkultuře díky loňskému filmu Ferrari, který vypráví příběh zakladatele značky Enza Ferrariho. Značka také nedávno oslavila své 75. výročí, nemluvě o debutu na milánském týdnu módy.

Módní značku Ferrari, na Instagramu známou pod názvem Ferrari Style, má pod taktovkou kreativní ředitel Rocco Iannone. Dříve působil jako návrhář pro Dolce & Gabbana, Giorgio Armani a Pal Zileri. Vlastní módní kolekce značky Ferrari je přitom na automobilku velmi pokrokový počin.

Kolekce s populárním logem značky na parkách, bomberech a volných kalhotách v charakteristické červené barvě působí moderně a mladistvě. Mezi materiály nechybí reflexní pásky a guma, které připomínají motoristickou historii značky. Více než polovinu kolekce navíc tvoří unisex oblečení. Iannone potvrdil agentuře Associated Press, že věří, že „mladá generace je schopna vyjádřit energii a sílu značky“.

Mezi VIP osobnosti, které přišly podpořit poslední módní přehlídku Ferrari, patří i Georgia May Jagger a Anna Wintour. Ferrari vlastní hned několik módních butiků – od vlajkové lodi v Miláně až po pobočku v obchodním centru American Dream v New Jersey.

Odborníci tvrdí, že módní odnož Ferrari je cestou, jak může mladá generace podpořit značku, aniž by musela kupovat auto. Je to ale také způsob, jak vychovávat novou generaci automobilových nadšenců. Bugatti a Porsche sice již dříve vytvořily menší limitované kolekce, avšak Ferrari je v současnosti jediným výrobcem přepychových automobilů, který vybudoval svébytnou luxusní módní značku.

„Myslím, že expanze na pole luxusní módy je pro Ferrari chytrý způsob, jak navýšit příjmy,“ říká Bradford Rand, odborník na luxusní zboží a zakladatel společnosti Rand Luxury. Od roku 1993 zorganizoval přes dva tisíce veletrhů s luxusním zbožím od soukromých tryskáčů přes hodinky až po ekologickou módu i šperky a stojí za přepychovými salonky na filmových festivalech Tribeca a Sundance.

„Máte tu zavedenou značku, která je zároveň nejznámější značkou sportovních vozů na světě, tak proč nevytvořit kvalitní kolekci luxusní módy a doplňků,“ dodává.

„Řada automobilových společností se snaží expandovat v oblasti designu,“ tvrdí Rand. „Bentley a Aston Martin mají v Miami vlastní bytové domy. To, co dělá Ferrari, je jen rozšiřování značky. Zajišťují si tak vyšší příjmy a šíří povědomí o své značce, jelikož nyní lidé nemusejí Ferrari nutně řídit, ale mohou ho také nosit.“

Rand vystavoval vozy Ferrari také na víkendové akci Hamptons Concours, kde se na soukromém pozemku Kennetha a Marie Fishelových v Bridgehamptonu sešly více než tři stovky automobilů světoznámé značky. Výtěžek z letošní akce, která se konala 11. srpna, je určen pro veterinární nemocnici v Southamptonu.

Ostatní automobilky budou pravděpodobně následovat tento příklad a vydají se cestou módy. „Bentley vyrábí nábytek Bentley Home, ale dokážu si představit, že by začali šít i pánské obleky,“ míní Rand. „U Aston Martinu bych to viděl na nějaký model hodinek s vintage prvky a u Lamborghini bych si dokázal představit, že vytvoří kolekci nějakého bláznivého oblečení, protože se povětšinou jedná spíše o křiklavý typ luxusní značky. Domnívám se proto, že se ostatní vydají stejným směrem, přičemž je jasné, že Ferrari to bere velmi vážně.“

Módní řada Ferrari, která vznikla v roce 2021, se vyvíjela několik posledních let. Jejich nejnovější kolekce 2025 Resort Collection (první letní kolekce značky) se nese v duchu konstruktérského stylu. Nová edice využívá udržitelné materiály, například přízi Q-Cycle, která se vyrábí z recyklovaných pneumatik. Používá se na tvorbu nylonového kepru a háčkovaných úpletů. Kolekce zahrnuje zářivě modré bundy, které připomínají uniformy závodních jezdců, elegantní šaty se zipy a neformálními prvky i dramatické italské střihy.

Hlavním lákadlem zůstává kabelka Ferrari GT Bag, která je k dispozici v široké škále stylů, barev a velikostí. Ferrari má v nabídce také řadu stylových slunečních brýlí a šperků, od náhrdelníku se vzpínajícím se koněm až po kožené náramky a zlaté náušnice. Opasky Ferrari zas vypadají jako bezpečnostní pásy automobilu. To vše bezpochyby apeluje na mladou generaci.

„Tento krok, který z Ferrari dělá víc než jen značku automobilů, jednoznačně přitahuje mladší klientelu,“ uvádí Steven Morea, regionální ředitel amerického klubu Ferrari pro oblast Empire State.

„Naše oblečení je luxusní, ale zároveň velmi moderní, a přestože Ferrari vždy přitahovalo mladší majitele, díky úspěšným zakladatelům technologických firem mladších zákazníků stále přibývá,“ dodává Morea.

Morea vzpomíná, jak před lety navštívil vlajkový obchod Ferrari v Miláně, který byl plný klobouků, bot, tenisek a triček. „Nyní je toho už mnohem více. Mluvíme tu o přepychových oblecích, dámském oblečení, kabelkách a množství luxusních předmětů, které působí daleko exkluzivnějším dojmem.“

Newyorský odborník na luxusní značky Thierry Chaunu tvrdí, že módní řada Ferrari bude pravděpodobně prosperovat, pokud zvolí vhodnou strategii. „Ferrari vždy stálo v čele luxusních automobilek, připadá mi logické, že si chce nárokovat dominanci i v dalších oblastech luxusu,“ říká.

„Dokud budou inovativní, ale zároveň zůstanou věrní svému nadčasovému stylu a budou nadále posouvat hranice designu, zachovají si svoji relevanci i pro další generace.“