Už sedm let vyrábí česká značka Alexmonhart minimalistické kožené doplňky s hlavním cílem: aby zákazníkům vydržely celý život. Dění poslední doby pro ně ale připomíná horskou dráhu.
Kamenný butik otvírali těsně před covidem, prodejům prémiového zboží nepomohla ani nejistota zákazníků spojená s konfliktem na Ukrajině a vysokou inflací. Teď se značku snaží znovu nastartovat díky vlastní řadě parfémů.
Celkem jich je šest. Každý je naprosto odlišný, ale navzájem se dobře doplňují.
„Koncipovali jsme je jako šest různých osobností, se kterými se lidé mohou ztotožnit. Chodíte rádi do klubu, do galerie nebo na jógu? Nebo stíháte všechny tyto činnosti v jeden den? Pak si můžete vytvořit naprosto osobní vůni,“ popisuje první kolekci unisexových vůní The Lexicon of Eternity designérka Alexandra Steklík Monhart.
Ta byla v minulosti nominovaná na ceny Czech Grand Design a také se dostala do našeho výběru 30 pod 30 v roce 2017. Firmu buduje se svým manželem Danielem Steklíkem, který má na starosti obchod, řízení značky a marketing.
Jejich parfémy jsou unikátní právě tím, že fungují samostatně, ale dají se navzájem kombinovat. Tím vzniká celé spektrum vůní, které plně vyjadřují jedinečnost svého nositele.
Na výběr je od jemného a pudrově zastřeného The Dreamer až po animální The Raver, o kterém se říká, že voní jako čistá esence sexu.
Dalšími jsou The Thinker, The Ritualist, The Avantgardist a The Minimalist. Ambasadory jednotlivých vůní se stali dlouholetí zákazníci a fanoušci značky, patří mezi ně třeba violoncellistka Terezie Kovalová, stylista Miroslav Romaniv nebo designér Lukáš Novák.
„Chceme se nadále pohybovat v oblasti doplňků. Baví nás představa, že je zákazník nosí každý den a stává se z nich jejich přítel. Parfém je specifický tím, že okamžitě vyvolává radost. Spousta lidí do něj investuje proto, aby si přivodili hezký pocit,“ vysvětluje Alex Steklík Monhart, proč se vedle koženého zboží a brýlí rozhodli vstoupit do beauty světa.
I v parfémech se prolínají jejich hodnoty, kterými jsou minimalismus, nadčasovost a elegance. Vůně tvořili s profesionály z velkého parfumérského domu z vyhlášené francouzské oblasti Grass.
Celou službu jim firma poskytla v podstatě na klíč: vůně podle jejich zadání odborníci namíchají ve Francii, extrakty v barelech přepraví do Dubaje, kde se ještě dva týdny macerují, následně stáčí do flakonů, zabalí a lodí putují do Česka.
„Děláme barvy, což je šok, ale pořád jsme to my. Produkt sám o sobě je čistý,“ naráží Daniel Steklík na kontrast mezi ikonickými černými batohy a pestrobarevnými skleněnými flakony vůní.
Součástí rodinné firmy Alexmonhart je i jeho tatínek, který podniká v obalovém byznyse, a právě díky jeho kontaktům se podařilo novou parfumérskou sekci rozjet.
Byznysová cesta nebyla pro značku Alexmonhart vždy snadná. Dlouho plánovaný butik v Kozí ulici v centru Prahy otevřeli začátkem roku 2020, tedy na prahu covidové pandemie. Kvůli ní zůstal v podstatě celý první rok zavřený, nájem ovšem museli platit dál. Situaci nepomohla ani válka na Ukrajině, inflace a nejistota zákazníků.
„Lidé ztratili chuť dělat si radost, obdarovávat se. Po vypuknutí války jsme nabídli půlku obchodu ukrajinské značce, samozřejmě zdarma. Nakonec jsme se ale začátkem loňského roku rozhodli zavřít,“ popisuje složité období Alexandra. „Teď cítíme, že doba prémiovému zboží zase nahrává.“
Právě prostřednictvím parfémů chtějí zakladatelé firmu znovu nakopnout a chystají expanzi.
„Zahraniční obchody i e-shopy vyžadují velké objemy zboží, což je pro nás vzhledem k poměrně vysokým cenám koženého zboží problém. Už jen kvůli vysoké investici do výroby v Česku s nejistým výsledkem, že se v zahraničí zboží opravdu prodá. Parfémy jsou oproti tomu levnější,“ vysvětluje Steklík.
Parfémů tak mohou dodat víc a tím si otevřít cestu i pro další produkty. Cílit chtějí zpočátku na střední Evropu a Francii.
Alexandra ale přiznává, že co se týče výroby, opět si značka nevybrala zrovna příznivý okamžik. „Kvůli válce v Pásmu Gazy lodě nesmějí jezdit Suezským průplavem, takže musejí obeplouvat celou Afriku. To samozřejmě výsledné ceny zboží zase zvyšuje,“ vysvětluje.
Parfémy od Alexmonhart vycházejí na 3190 korun za padesát mililitrů, dvakrát tak velký flakon pořídíte za 4490 korun. K dostání je i discovery set, kde jsou zabalené miniatury všech šesti parfémů.
Batohy a další kožené doplňky značka nadále prodává přes e-shop. V posledních letech vyrobili i speciální edice, třeba pro značku Porsche nebo pouzdro pro bezdýmné zařízení IQOS. Zanedlouho představí ve spolupráci s pražským obchodem Therapy kožený pásek s kapsičkami, který se dá kombinovat s již existující ledvinkou.
Do budoucna je pro značku výzvou i samotné udržení výroby v Česku. „Řemeslníci v naší jihočeské dílně bohužel stárnou a vypadá to, že v dohledné době budou končit. Už se poohlížíme po výrobě v Itálii. Výroba je tam navíc levnější, což pro nás znamená lepší konkurenceschopnost ve srovnání s tamními brandy,“ popisuje Daniel Steklík.
Na celý červen značka otevírá pop-up v pražské Štěpánské pasáži, kde se zájemci budou moci s parfémy seznámit a také se setkat s jejich tvůrci.