V městečku Encinitas v Kalifornii, na místě, kde původně prodával své ikonické whoppery Burger King, nyní najdete Plant Power Fast Food. Jak už název napovídá, jedná se o veganské rychlé občerstvení.
Čtěte také: Kam na burgera? 5+1 tipů na vyhlášené podniky v Česku
Stojí za ním Jeffrey Harris, Zach Vouga a Mitch Wallis. Tři zakladatelé, kteří se rozhodli byznysem bojovat za zdraví milionů Američanů holdujících fastfoodové stravě.
Zdravý fastfood
„Koncept rychlého občerstvení úspěšně zareagoval na potřebu najíst se za pochodu, přičemž si dokázal udržet konzistentní chuť. Stinnou stránkou ale je, že většina prodávaného jídla není pro vaše zdraví příliš vhodná,“ vysvětluje Harris s tím, že cílem Plant Power Fast Foodu je lidi inspirovat, aby se o své jídlo začali více zajímat.
Nabídka řetězce tak neobsahuje žádné živočišné produkty. Nic z menu neobsahuje ani cholesterol, umělá barviva, dochucovadla, konzervanty nebo geneticky upravené potraviny. „Prodáváme jen to, co pochází z rostlin. Jsme taková zdravější verze McDonaldu, Burger Kingu a dalších,“ dodává Harris.
Důkazem popularity tohoto konceptu je i úspěšná crowdfundingová kampaň z dubna letošního roku. Ta firmě přinesla téměř 400 tisíc dolarů (asi 8 milionů korun). Slibně vypadají i hospodářské výsledky – obrat první pobočky v prvním roce fungování přesáhl milion dolarů (zhruba 25 milionů korun).
A co je nejzajímavější, za tento vzestup nevděčí veganům ani vegetariánům, kteří by svou příslušnost k jídelnímu kultu horlivě prosazovali. Podle Harrise tvoří drtivou většinu zákazníků lidé, kteří zkrátka „chtějí zkusit něco nového“.
Veganství je v kurzu
Zatímco Plant Power Fast Food nabízí přímou alternativu ke klasickému fastfoodu, velký rozmach zažívají také veganské restaurace typu „fast casual“ . Příkladem veganského fast casual konceptu je americký řetězec by CHLOE, který si od svého založení v roce 2015 v New Yorku získal silnou pozici, a otevřel tak další pobočky v Bostonu a Los Angeles (klasickým fast casual podnikem z našeho prostředí je například Bageterie Boulevard – pozn. red.).
Podle spoluzakladatelky Samanthy Wasser se v restauracích by CHLOE nají zhruba 40 tisíc zákazníků týdně. Údajně jde převážně o vysokoškolské studenty a mladé profesionály. V loňském roce dosáhl řetězec příjmů 10 milionů dolarů (asi 210 milionů korun).
Jak Plant Power Fast Food, tak by CHLOE jsou na americké gastronomické scéně relativně novými přírůstky. Pionýrem veganské kuchyně „pro masy“ je podnik Veggie Grill, který funguje již od roku 2005 a provozuje 28 lokací.
„Během roku až dvou chceme otevřít alespoň 12 dalších poboček… Doposud jsme se drželi na západním pobřeží blízko Los Angeles. Teď je ten správný čas šlápnout na plyn,“ komentuje příznivou situaci spoluzakladatel Veggie Grillu T. K. Pillan.
Jak vypadá budoucnost?
Strava založená na rostlinných potravinách před sebou má slibnou budoucnost. Dokonce i zmiňovaný McDonald’s, přední zástupce typického hříšného fastfoodu, testuje veganskou verzi svého burgeru. Zatím tedy pouze ve Finsku, ale kdo ví…
„Pro zavedené firmy to může být velká výzva, protože model veganské stravy přímo nerezonuje s jejich existujícími zákazníky. Domnívám se ale, že čím dál tím více lidí tíhne ke značkám, které mají vizi, jak zlepšit svět, v němž žijeme,“ komentuje nový trend Harris.
Pillan dodává, že informovanost zákazníků poroste, stejně jako poptávka po kvalitní stravě. „Klasické restaurace budou rozšiřovat své nabídky, zatímco ty veganské budou svou specializaci ještě prohlubovat.“
Zda se v blízké budoucnosti objeví více příkladů střídání stráží tak, jak tomu bylo v městečku Encinitas, je otázkou. Jisté zůstává, že i velké řetězce musí na poptávku nějakým způsobem reagovat.
Řečí čísel
Když zakladatelé veganských řetězců hovoří o skvělé budoucnosti, nemusí to být pouze z toho důvodu, že v daném segmentu podnikají. Stačí se podívat na čísla:
Z dat Goldman Sachs vyplývá, že 24 procent mileniálů se soustřeďuje na to, aby každý den jedli zdravě.
Studie výzkumné agentury Nielsen uvádí, že třetině mileniálů nedělá problém si za zdravé potraviny připlatit prémiovou cenu.
Agentura The Halo Group ve své studii tvrdí, že 3 ze 4 mileniálů nevnímají jídlo pouze jako nástroj k zahnání hladu, ale aktivně sledují trendy, což považují za součást zábavy.
Podle serveru Statista bylo k roku 2013 v USA přes 230 tisíc poboček rychlého občerstvení. Čistě veganských restaurací je podle serveru HappyCow v USA přes jeden tisíc.