Kdysi stáli proti sobě. Teď zkušený ředitel vývoje programu a programových formátů Jan Maxa posiluje tým producentky Kamily Zlatuškové a investora Jiřího Hlavenky. Chystají projekt, který může zcela proměnit tuzemský televizní průmysl.

Pro tuzemský televizní průmysl a českou uměleckou branži je to zpráva dne. Tihle dva totiž kdysi stáli proti sobě. A byla to producentka Kamila Zlatušková, jedna z nejvýraznějších a nejprogresivnějších tváří domácí původní televizní tvorby, kdo nakonec z České televize odešel. Nedobrovolně, třeba říct. 

Teď se karta obrátila. Elitní manažer a dlouholetý ředitel vývoje pořadů a programových formátů v České televizi Jan Maxa posiluje tým Kamily Zlatuškové a jejího ceněného festivalu Serial Killer, prestižní evropsky uznávané přehlídky současné televizní tvorby s mezinárodní účastí, kam pravidelně jezdí i zástupci světových streamovacích platforem v čele s Netflixem.

Zároveň se Maxa stane posilou i pro Televizní institut (TVI), mezinárodní vzdělávací platformu se sídlem v Brně, který Zlatušková, dlouholetá účastnice našeho žebříčku Nejvlivnější ženy Česka, založila s investorem a inovátorem Jiřím Hlavenkou.

Jan Maxa tu bude mít mimo jiné na starost proces akreditace bakalářského programu. 

„Úspěch Kamily Zlatuškové a jejího týmu při vytvoření nejprve evropsky uznávaného festivalu televizní tvorby a poté renomovaného vzdělávacího institutu zaměřeného na reálné potřeby televizní tvorby mě od počátku fascinoval,“ uvedl Jan Maxa.

A dodává: „Zcela upřímně bych před pár lety nikdy neřekl, že je něco takového proveditelné. Právě tento obdiv mě přivedl k zájmu o spolupráci s Kamilou na jejích projektech,“ uvedl Jan Maxa. 

Zmínil i nápaditý název festivalu. „Kdysi jsem se to pojmenování marně snažil Kamile rozmluvit – a dnes rád uznávám, že jsem se mýlil,“ dodává Maxa.

Naráží tím na originální nápad nazvat festival koncentrující se už přes sedm let na nové trendy seriálové tvorby ve střední a východní Evropě právě „Serial Killer“, tedy „sériový vrah“, mimo jiné nejoblíbenější hlavní záporný hrdina většiny temných nejen skandinávských kriminálek. 

Letošní sedmý ročník přehlídky současné seriálové tvorby se koná od 24. do 29. září a poprvé by se jej měly účastnit i výrazné osobnosti televizní tvorby z USA.

Kromě renomovaných evropských tvůrců to budou poprvé i zástupci vybraných amerických vysílatelů, televizních a filmových škol nebo vlivní producenti. Potvrzeni jsou už teď producenti populárních seriálů Dexter nebo Medvěd. 

„Příchod Honzy Maxy do týmů Serial Killera a Televizního institutu považuju za veliký přínos a mám z něj radost, ačkoli pro část lidí z branže to bude nepochybně překvapivé spojení,“ komentuje příchod posily Zlatušková.

Kamila Zlatušková
Kamila Zlatušková letos chystá přehlídku Serial Killer již posedmé. | Foto Jiří Salík Sláma

„Pevně věřím a dlouhodobě říkám, že máme-li se stát v televizním oboru všichni konkurenceschopnými na globální úrovni, je spolupráce jediným skutečným klíčem, jak to vidíme třeba ve Skandinávii. A troufám si tvrdit, že se to netýká jen televizní branže, v Česku se vede těch zákopových válek na můj vkus občas až příliš mnoho,“ dodává.

A zároveň věří, že Maxův příchod může pomoci plánům nejen v Česku, ale i v zahraničí. „Na světě jsou teritoria, kde pro kvalitní budování vztahů jsem benefitem já jako žena a můj progresivní background, ale také jsou teritoria, kde věřím, že bude v jednáních lepší Honza jako úspěšný, zkušený a seriózní muž,“ nabízí i genderový rozměr věci Zlatušková. 

Důležitost nového tvůrčího spojení potvrzuje i druhý z tandemu zakladatelů Televizního institutu TVI, investor Jiří Hlavenka. 

„Televize jsou silné a streamovací platformy jsou megatrendem dneška – přitom pro řemesla, která tvůrci a vysilatelé vyžadují, dnes zde vlastně není specializovaná vzdělávací instituce. Věřím, že budeme schopní vytvořit silnou vysokou školu obsluhující nejen Českou republiku, ale i středoevropský region,“ říká investor Jiří Hlavenka.

A zároveň věří, že kombinace „nezadržitelné Zlatuškové a klidného Maxy“ bude pro další rozvoj ideální.

Poptávku po tomto druhu praktického studia asi nejlépe dokladuje 178 přihlášek v roce 2022 do prvního ročníku programu CME Content Academy.

Jde o dvouletý stipendijní kurz pro budoucí producenty, režiséry a scenáristy TV Nova, Markíza a platformy Voyo, kam bylo přijato prvních sedm studentů, kteří už na konci roku 2024 absolvují program se svými AVD projekty – náměty a scénáři televizních fiction a non fiction sérií pro zmíněné platformy.

Věřím, že budeme schopní vytvořit silnou vysokou školu obsluhující nejen Českou republiku, ale i středoevropský region.

TVI spolupracuje i s dalšími velkými hráči na trhu: Primou (workshopy Primary Inspiration) a Netflixem (program Let’s Goal, Girls, zaměřený na studentky se zájmem o práci režisérek, scenáristek a producentek v české a slovenské audiovizi).

V současné době na TVI studuje či začne studovat celkem 32 studentů prezenčního programu, přičemž poslední přijímací řízení bylo uzavřeno před několika dny. 

„Na tomto půdorysu pilotujeme jednotlivé předměty, workshopy a systém blokové výuky a testujeme možnosti uznávaných televizních praktiků v roli pedagogů. A samozřejmě také spolupracujeme s dalšími školami a jejich vyučujícími v čele s FAMU, JAMU, UTB Zlín, VŠMU, MU, VUT nebo UPOL, jejichž absolventi zároveň tvoří část našich současných i budoucích studujících,“ vysvětluje Zlatušková. 

Jan Maxa své nové angažmá vidí jasně: „Televizním žánrům a formátům a praktickým dovednostem potřebným pro jejich tvorbu s výsledky, které obstojí i v mezinárodním měřítku, se systematicky nevěnuje žádná z existujících vysokých škol,“ zdůrazňuje.

„Přitom je naprosto zjevné, že zde existuje pro českou kulturu, audiovizuální průmysl a mezinárodní obchod s duševním vlastnictvím v podobě vysílacích, streamingových, formátových a dalších práv obrovská příležitost,“ dodává.

Po úspěšném tažení nejprve skandinávských tvůrců a poté belgické televizní tvorby jsou podle něj oči Evropy a částečně i Ameriky obráceny ke střední a východní Evropě jako k možnému zdroji nového atraktivního obsahu.

„Dokonalé zvládnutí televizního ‚řemesla‘ je nutnou podmínkou, aby tento potenciál mohl být naplněn právě českými tvůrci,“ uzavírá Maxa.