Co by se stalo, kdyby se vaše pracovní vědomí oddělilo od toho mimopracovního? Seriál Odloučení je provokativním zamyšlením nad tématem vyvážení pracovního a osobního života – a uhrančivou podívanou zároveň. Očekávaná druhá řada měla 17. ledna premiéru na Apple TV+ a my jsme v předstihu viděli šest z deseti dílů.
Ten nápad je geniální a nebyl výsledkem žádného komplikovaného brainstormingu. Jen popisuje vlastní zkušenost Dana Ericksona, hlavního scenáristy a mozku seriálu Odloučení.
Ideu na námět totiž vytěžil z období, kdy se trápil ve špatné kancelářské práci. Připadal si z ní dle svých slov tak otupený, že si přál „vynechat osm hodin pracovního dne, oddělit se a prostě to mít za sebou“.
A víte, co se říká o všem zlém… Z ponuré zkušenosti se stal základ seriálu, který měl premiéru před třemi lety a sbíral chválu ze všech stran. Není divu, sešla se u něj výjimečná herecká i tvůrčí síla a výsledkem byla podívaná, kde vše zapadlo.
Zrodilo se chytré sci-fi, které nesází na efekty, ale na důmyslnou zápletku. Ošidná disciplína, jak by potvrdila řada jeho průměrných, přinejlepším lehce nadprůměrných konkurentů. Ani ti lepší, jako byl vzývaný Westworld, po skvělém startu nedokázali laťku udržet.
A pak je tu Odloučení. První série skončila otevřeně a bylo jasné, že se bude pokračovat. Jenže do toho přišly hollywoodské stávky, neshody v tvůrčím týmu a zároveň perfekcionismus. To vše prodloužilo vývoj druhé řady skoro na tři roky. Produkční trable často bývají varovným signálem, ale tady se bát netřeba: všichni skutečně především chtěli, aby pokračování stálo za to, a povedlo se.
Kdo jsou „všichni“? Vedle Ericksona je důležitou hybnou silou Ben Stiller, který už opakovaně ukázal, že je brilantní režisér, a tady se podepsal pod většinu epizod. Ale pochopitelně i výborně zvolené obsazení v čele s Adamem Scottem, Johnem Turturrem či Christopherem Walkenem a také méně známými, ale neméně skvělými Zachem Cherrym nebo Britt Lower.
Oč jde: seriál sleduje skupinu zaměstnanců biotechnologické firmy Lumon Industries. Klasická partička z korporátu, která ale časem zjistí, že v tomhle korporátu něco nesedí a že celá procedura „odloučení“, při níž se oddělí pracovní a nepracovní vědomí, není tak úplně košer.
A ve druhé řadě se na tohle navazuje: sledujeme osudy jak „innies“, tedy postav v práci, tak jejich životů coby „outies“, tedy v kůži lidí mimo kancelář. Co první řada nakousla, tady pokračuje, a tak se oba světy začnou více prolínat. S každým dílem se odhaluje kus mystéria kolem tajemné firmy Lumon nebo se o něco posouvá příběh, který vás celou dobu udržuje v mírném napětí.
Jenže stejně podstatná jako děj, nebo chcete-li cíl, je tady i cesta. Každý díl je fascinující podívanou, která vás bude překvapovat příběhovými zvraty, formou, nápady, časovými i prostorovými skoky.
Odloučení ukazuje, jak správně využít seriálový žánr. Pro mnoho tvůrců znamená celková stopáž několika hodin nutnost vyplňovat díly vatou, ale Erickson a spol. vzali seriálovou délku jako požehnání.
Foto Apple TV+
Foto Apple TV+
Foto Apple TV+
Foto Apple TV+
V rámci epizod se mění tempo i prostředí, jednou se ponoříte do klaustrofobického prostředí kanceláře, pak zase postavy vyrazí na výlet do zasněžené přírody. Jednou se poodkrývá celkové mystérium, jindy přijde čas věnovat se do detailu mikropříběhům charakterů.
K tomu má Odloučení brilantní vizuální styl a kameru, kde budete hltat jak svébytný retrofuturismus v budově Lumon Industries, tak záběry na ospalé a zasněžené město Kier. Ale i spoustu dalších detailů a drobných radostí, které na vás v každé epizodě čekají. Nehledě na to, že se v tomhle korporátním pekle možná najdete taky, když si odmyslíte dystopickou omáčku kolem.
Jistě, není to podívaná pro každého. Je pomalá, budete si u ní lámat hlavu, není to na večerní sledování u úklidu myčky. Ale kdo dá Odloučení šanci, nebude litovat.