3000 litrů vody. Tolik podle eco-friendly značky Pangaia za praní ušetříte, když si koupíte jejich oblečení vyrobené z vlákna z mořských řas s přídavkem mátového oleje. Výrobci začínají poukazovat na to, že pereme často úplně zbytečně a náš návyk chodit každý den v čistém triku je podmíněný hlavně kulturou (i tou reklamní).
Značce Pangaia, která si zakládá na udržitelné módě a vyrábí své oblečení například z použitých plastů, fandí i Justin Bieber nebo Pharell Williams (ten v listopadu na Instagramu vyzval své fanoušky, aby se přidali k úklidu kalifornské pláže, který značka pořádala). Jejich triko z organické bavlny a řas vás vyjde na 85 dolarů (přibližně dva tisíce korun). Mátový olej má díky svým vlastnostem zajistit, že zůstane déle nositelné.
Sama firma AEG, která mimo jiné vyrábí pračky, přišla se zprávou, že devadesát procent praného oblečení není natolik špinavé, aby se muselo prát. Pračky přitom mají na kontě 17 procent z celkové spotřeby vody v domácnostech, a jak ukázala studie z roku 2017, 83 procent globálně testované kohoutkové vody obsahuje syntetická mikrovlákna, která se dostávají do vody s praním syntetického oblečení.
Mac Bishop, který založil značku Wool&Prince, za vším vidí masáž firem s pracími prostředky. „Abyste mohli jako společnost růst, musíte dát lidem pocítit, že na sobě musí mít pokaždé čisté oblečení, jinak jsou špinaví,“ vysvětlil pro Fast Company Bishop, který několik let pracoval v marketingovém oddělení firmy Unilever, výrobce mnoha značek pracích prášků.
V roce 2013 rozjel Bishop na Kickstarteru kampaň na oblečení z merino vlny, u nějž sliboval, že ho budete moci nosit bez praní víc než sto dnů.
Nakonec vybral desetkrát víc, než byla žádaná částka (30 000 dolarů). Trika od Wool&Prince vás vyjdou na 128 dolarů (přibližně tři tisíce korun) a Bishop loni rozjel také ženský brand Wool&.
„Pot je sám o sobě čistý. Problém nastává v momentě, když se vsákne do oblečení a začne přitahovat bakterie. Klíčem je proto materiál, který nezachycuje pot,“ říká Bishop.
Používání merino vlny není žádnou novinkou. Výrobci sportovního a outdoorového oblečení dobře vědí, že vlna je přirozeně prodyšná a odvádí vlhkost, a navíc se nemusí často prát. Novinkou je ale přístup těchto mladých značek, které chtějí poukázat na to, že by se měla nosit každý den.
Dalším ambasadorem tohoto přístupu je například startup Unboud Merino, jenž vznikl v roce 2016 a jako první se zaměřil na zákazníky, kteří jsou na cestách a potřebují mít co nejméně věcí. Vytvořili vlněná trika, prádlo a ponožky, které zůstanou „čerstvé“ několik dnů až týdnů.
V Česku vyrábí z merino vlny oblečení na sport i každodenní nošení například značka Woolife, svetry zase Live Sweaters.
„Je to jednoduché, kupujte obecně oblečení z přírodních materiálů a po použití je pověste a vyvětrejte. Zjistíte, že oblečení můžete použít třikrát nebo čtyřikrát, než jej vyperete,“ zjednodušuje celé téma pro vox.com Rachel McQueen, profesorka katedry ekologie na kanadské University of Alberta.
Ať už chcete chránit planetu, nebo prostě jen nesnášíte praní, je to pro vás dobrá zpráva.